Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med å være gravid og jobbe i anlegg? 

Jeg er maskinfører i et lite firma, vi er bare 3 stk. Så da blir det til at vi gjør alt, ikke bare kjøre maskin. Er nå gravid i uke 12, og lege vil helst jeg skal gå over på svangerskaps penger. Men prøvd å lese på nettet, og finner veldig lite tilsvarende. Sjefen prøver å tilrettelegge så godt han han, men fort at han glemmer hvor forsiktig jeg på være mtp løfting osv. Lege sa også at vibrasjoner fra maskiner ikke var bra. Er gravid med mitt første, så vil helst være for forsiktig enn for lite. Men føler det blir veldig lang tid uten jobb isåfall. 

Noen som har vært bort lignende yrker og vært gravid? Hva har evt dere gjort? 

Takk for svar 😊

Anonymkode: 8d719...c83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Her må sjefen tilrettelegge best mulig for deg hvis du skal fortsette å jobbe. Siden han glemmer det innimellom, må du passe på deg selv. 

Finnes det andre oppgaver du kan gjøre, så kan sjefen kanskje ta over kjøring og løfting? Kontor, annet forefallende som er lettere arbeid... 

Ellers blir jo alternativet at du ikke jobber, sjefen bør kanskje innse at det er bedre (for dere begge) at du gjør noe annet. 

Kjørte selv lastebil fram til jeg fødte, men det er ikke helt den samme vibrasjonen og støt. Fikk alltid hjelp ved tunge løft inn og ut av bilen om jeg ikke brukte andre hjelpemidler. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (12 minutter siden):

Her må sjefen tilrettelegge best mulig for deg hvis du skal fortsette å jobbe. Siden han glemmer det innimellom, må du passe på deg selv. 

Finnes det andre oppgaver du kan gjøre, så kan sjefen kanskje ta over kjøring og løfting? Kontor, annet forefallende som er lettere arbeid... 

Ellers blir jo alternativet at du ikke jobber, sjefen bør kanskje innse at det er bedre (for dere begge) at du gjør noe annet. 

Kjørte selv lastebil fram til jeg fødte, men det er ikke helt den samme vibrasjonen og støt. Fikk alltid hjelp ved tunge løft inn og ut av bilen om jeg ikke brukte andre hjelpemidler. 

Takk for svar 😊

Det er også et problem, prøver selv å passe på, men ikke alltid like lett i en veldig stressende arbeids dag, da ting skal gå veldig fort. Vi har ikke noe kontor arbeid, da eget regnskaps kontor tar dette. Og er redd for å bli en belastning. 

Skal ta en prat med han idag, så gruer meg litt.. Så jeg takker for alle svar og pekepinn 😊 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Korleis har dokke gjort det med arbeidsklær i den bransjen? Eg er elektriker og går straks inn i uke 12 og merker at det ikkje er mange vekene igjen før eg ikkje klara å kneppe igjen arbeidsbuksa. Har dokke fått gravidbukse? Eller måtte gått med bukse i str alt for stor? 

Skrevet

Jeg synes du skal ta imot svangerskapspengene. Da kan sjefen leie inn en vikar for deg først som sist og du er sikker på at du ikke jobber med noe som utsetter babyen for fare. 

• Liker 1
Skrevet

I begge mine svangerskap hvor jeg har vært med i termingrupper har gravide kvinner innenfor anlegg og lastebilkjøring o.l gått ut med svangerskapspenger. Ingen risiko er verdt å ta innenfor et slikt arbeid. 

Anonymkode: b8a32...c18

Skrevet
Sk020719 skrev (15 timer siden):

Korleis har dokke gjort det med arbeidsklær i den bransjen? Eg er elektriker og går straks inn i uke 12 og merker at det ikkje er mange vekene igjen før eg ikkje klara å kneppe igjen arbeidsbuksa. Har dokke fått gravidbukse? Eller måtte gått med bukse i str alt for stor? 

Jeg hørte på BS, der vi handler tøy. De sa at det var veldig dårlig opplegg, de kunne få tak i gravid bukse, men var egentlig ikke vits da de somregel ikke kom før termin dato.. 😳 Så kjøpte bare ei svær bukse 😅 men kan godt være andre leverandører eller andre butikker klarer å levere. Gratulerer forresten, i uke 12 her også 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I begge mine svangerskap hvor jeg har vært med i termingrupper har gravide kvinner innenfor anlegg og lastebilkjøring o.l gått ut med svangerskapspenger. Ingen risiko er verdt å ta innenfor et slikt arbeid. 

Takk for svar. Hjelper faktisk litt å høre det er flere i samme båt, da det er fort å føle seg som en belastning når man blir vekke så lenge fra jobb.. 😊 

Ts 

Skrevet

Noen som har søkt om svangerskaps penger her? Søkte forgje uke, men leste at det kunne ta opp til 2 mnd 😱 

Leste også at mange får betalt av bedriften og at de får etterbetaling. Men det er vel helst det offentlige. Noen som har gjort det i det private? 

Helt nytt for meg alt dette, og står veldig mye forskjellig på nett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har søkt om svangerskaps penger her? Søkte forgje uke, men leste at det kunne ta opp til 2 mnd 😱 

Leste også at mange får betalt av bedriften og at de får etterbetaling. Men det er vel helst det offentlige. Noen som har gjort det i det private? 

Helt nytt for meg alt dette, og står veldig mye forskjellig på nett. 

Så lenge du får sendt søknad + inntektsmelding(via arbeidsgiver) blir søknaden behandlet så fort som mulig. Kan ta alt fra en dag til lengre tid, men jeg ville ringt lønningskontoret etter at du har sendt søknad på nav bare for å være sikker på at de sender inn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Hjelper faktisk litt å høre det er flere i samme båt, da det er fort å føle seg som en belastning når man blir vekke så lenge fra jobb.. 😊 

Ts 

Altså hvis du ser det fra arbeidsgivers perspektiv er du jo en større «belastning» om du skal være i arbeid 100%, men kun kan gjøre en brøkdel av oppgavene (og kollegaer må ta resten) kontra hvis du går ut med svangerskapspenger og han får leid inn en fullverdig vikar som kan gjøre alle oppgavene :) så det skal du ikke tenke på! 

Anonymkode: d0fcc...229

• Liker 2
Skrevet

Hæ, dette var nytt for meg. Er maskinfører med 3 svangerskap bak meg. Jobbet fullt frem til perm. Jobbet både med gravemaskiner, dumper og andre anleggsmaskiner. Aldri snakk om noen risiko? Hverken ved risting eller annet. Eneste som var kjedelig var å komme seg opp og ned fra dumperen med magen og ekstra vekten i veien. Men det gikk med kaving og pusting. Har det skjedd noe vesentlig siste 10 åra?

Anonymkode: b0f98...242

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hæ, dette var nytt for meg. Er maskinfører med 3 svangerskap bak meg. Jobbet fullt frem til perm. Jobbet både med gravemaskiner, dumper og andre anleggsmaskiner. Aldri snakk om noen risiko? Hverken ved risting eller annet. Eneste som var kjedelig var å komme seg opp og ned fra dumperen med magen og ekstra vekten i veien. Men det gikk med kaving og pusting. Har det skjedd noe vesentlig siste 10 åra?

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/graviditet-og-arbeidsmiljo/

Arbeidsgiveren din burde vite at det er uheldige forhold for gravide. Har dere ikke verneombud?

Skrevet

I mitt tilfelle, er det ikke kun maskin kjøring. Lite firma, kun 4 ansatte. Så er jeg hos en kunde, er jeg mest sannsynlig alene, og må hoppe opp og ned av grøfta, løfte utstyr osv. Legen mente at all ristingen under maskin kjøring var uheldig. Hun er 61 år, og har vært borti det meste. 

Sitter du i stor maskin og laster dag ut og inn er det kanskje én ting. Men legen mente det ikke var bra, og en unødvendig risiko. Kan være de har forsket litt mer på det? 

Mye som ikke var noe problem under graviditet for 10-20 år siden, men som de fraråder nå. 

Men er vel helst for å være på den sikre siden 😊 

Skrevet

Altså hvis du ser det fra arbeidsgivers perspektiv er du jo en større «belastning» om du skal være i arbeid 100%, men kun kan gjøre en brøkdel av oppgavene (og kollegaer må ta resten) kontra hvis du går ut med svangerskapspenger og han får leid inn en fullverdig vikar som kan gjøre alle oppgavene :) så det skal du ikke tenke på! 

Anonymkode: d0fcc...229

Ja, er sant det du sier.. Hadde jo bare blitt verre og verre etterhvert som jeg blir større.. 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...