Gå til innhold

Fikk en D. Skal jeg klage med denne begrunnelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Teorioppgaven: 

Kandidaten behandler de sentrale reglene og redegjør for disse på en grei måte. Det er positivt at kandidaten illustrerer med eksempler. Imidlertid blir oppgaven noe kort, uten at det gås i dybden på de enkelte reglene. Kandidaten viser likevel grei oversikt over stoffet.

Praktikumsoppgaven: 

Kandidaten ser de sentrale straffebestemmelsene som oppgaven legger opp til at skal vurderes, men oppgaven har enkelte mangler i den juridiske metoden. Videre er også oppgaven springende i den forstand at kandidaten har manglende struktur ved å gå tilbake på vurderingstemaer som tidligere er kommentert eller burde vært behandlet ferdig tidligere. Det er også flere lengre sitater fra faktum uten at dette knyttes opp til en konkret drøftelse eller kommenteres relevansen av. Det blir følgelig hengende litt i luften. I tillegg er det inntatt henvisninger til kilder som ikke er rettskilder, som viser manglende metodebruk. Også den praktiske oppgaven er noe kort, og går ikke i dybden på det konkrete vurderingstemaet.

For øvrig vises det til sensorveiledningen.

Skal jeg klage? Jeg trodde jeg ville ha minst en  C. Emnet er foretaksrett. 

Anonymkode: ca630...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg har kjennskap til fagfeltet, så høres det ikke ut fra begrunnelsen av C er innen rekkevidde. Men hvis du uansett planlegger å ta opp emnet, hvis du ikke får C eller bedre risikerer du jo ingenting ved å klage. 

Anonymkode: e4f91...8de

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om hun beskriver en oppgave med forholdsvis store mangler og feil, og at karakteren D er rettferdig. Jeg trur ikke jeg hadde tatt sjansen på å klage etter å ha fått den begrunnelsen. 

• Liker 16
Skrevet
kisskissbangbang skrev (1 time siden):

Jeg synes det høres ut som om hun beskriver en oppgave med forholdsvis store mangler og feil, og at karakteren D er rettferdig. Jeg trur ikke jeg hadde tatt sjansen på å klage etter å ha fått den begrunnelsen. 

Ikke jeg heller. Her ville jeg nok vært forsiktig. 

Anonymkode: 9ac63...632

• Liker 4
Skrevet

Har 5 år med høyere utdannelse bak meg, og vil påstå at D høres riktig ut her. Det beskrives jo en del mangler. På høyere utdanning kan man legge ned en god del arbeid og allikevel ikke få høyere enn E og D, hvis det er ting man burde gått mer i dybden på, man burde hatt en mer oversiktlig struktur osv. På de fleste studier kreves det veldig mye mer å få en D enn å få en 3-er på vgs. 

Anonymkode: bd6ce...2fc

• Liker 4
Skrevet

De har gitt en svært god tilbakemelding - oppgaven din har en god del mangler. Jeg ville ikke ha klaget her....

Anonymkode: 94777...71c

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å klagd med denne begrunnelsen. Du kan risikere å gå ned i karakter, og til og med stryke. 

Anonymkode: 577cf...df1

• Liker 5
Skrevet

IKKE KLAG

Anonymkode: dcb0e...28c

• Liker 5
Skrevet

D høres rettferdig ut. Glem det, og gå videre.

Anonymkode: df214...8b1

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som en E. Du har etter mitt syn absolutt alt å tape på å klage her.

• Liker 3
Skrevet

For å få en C, skal det ikke være noen særlige mangler. Ville absolutt ikke klaget!

Hilsen universitetsansatt

Anonymkode: 1f2d4...8cc

• Liker 2
Skrevet

D høres veldig bra ut med en slik begrunnelse. Hadde gått videre med livet. Og lært meg juridisk metode bedre. 

Anonymkode: 025ce...9ff

• Liker 5
Skrevet

Synes D var en god karakter ut fra denne begrunnelsen. Blant annet juridisk metode er veldig viktig og det grunnleggende i juridiske emner, så å ha mangler der er ikke bra

Anonymkode: 6ca6b...f20

• Liker 2
Skrevet

Her ville jeg trådd forsiktig.. går selv et masterløp der det kreves MYE for å få en C.. i enkelte fag smaker C faktisk som en A. Så når du har fått D med så vesentlige mangler ville nok jeg sittet stille i båten værtfall.

Anonymkode: 27a43...e78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Teorioppgaven: 

Kandidaten behandler de sentrale reglene og redegjør for disse på en grei måte. Det er positivt at kandidaten illustrerer med eksempler. Imidlertid blir oppgaven noe kort, uten at det gås i dybden på de enkelte reglene. Kandidaten viser likevel grei oversikt over stoffet.

Praktikumsoppgaven: 

Kandidaten ser de sentrale straffebestemmelsene som oppgaven legger opp til at skal vurderes, men oppgaven har enkelte mangler i den juridiske metoden. Videre er også oppgaven springende i den forstand at kandidaten har manglende struktur ved å gå tilbake på vurderingstemaer som tidligere er kommentert eller burde vært behandlet ferdig tidligere. Det er også flere lengre sitater fra faktum uten at dette knyttes opp til en konkret drøftelse eller kommenteres relevansen av. Det blir følgelig hengende litt i luften. I tillegg er det inntatt henvisninger til kilder som ikke er rettskilder, som viser manglende metodebruk. Også den praktiske oppgaven er noe kort, og går ikke i dybden på det konkrete vurderingstemaet.

For øvrig vises det til sensorveiledningen.

Skal jeg klage? Jeg trodde jeg ville ha minst en  C. Emnet er foretaksrett. 

Du er langt unna C på denne oppgaven. Jeg hadde aldri klagd. Sjansen for at du ryker ned til en E er mer sannsynlig.

Anonymkode: feeae...aca

• Liker 3
Skrevet

Sensor vil jo alltid skrive en begrunnelse som henger sammen med karakteren du har fått. Men det er jo ikke dermed sagt at sensor har rett. Jeg tenker det vesentligste her er om du er villig til å gamble på at en ny sensor vil se på oppgaven din annerledes. Er du villig til å risikere å stryke?

Anonymkode: c1308...3ee

• Liker 1
Skrevet

Jobber også på universitet og enig i at dette høres ut som en klar D. Ville ikke klaget. 

Anonymkode: 15b27...c3e

Skrevet

Ja, jeg skal bare la la det være. Dette er på Høyskolen kristiania by the way. Ts her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sensor vil jo alltid skrive en begrunnelse som henger sammen med karakteren du har fått. Men det er jo ikke dermed sagt at sensor har rett. Jeg tenker det vesentligste her er om du er villig til å gamble på at en ny sensor vil se på oppgaven din annerledes. Er du villig til å risikere å stryke?

Anonymkode: c1308...3ee

Jeg er enig i det - begrunnelsen skal begrunne nettopp hvorfor du fikk en D. Hvis du skal klage, TS, må det være fordi du mener at karakteren - og dermed også begrunnelsen - ikke er riktig. Ingen av oss kan si om dette stemmer. Les gjennom besvarelsen, og se om du synes besvarelsen stemmer. Hvis du fremdeles mener at du fortjener mer enn D, kan det være lurt å få noen (som kan faget) til å lese både besvarelse og begrunnelsen, og høre hva de sier. Man kan bli blind for svakhetene i egne besvarelser. 
Det er ikke vanlig å gå fra D til F på klage, men det er fullt mulig. Du må være klar over at det er risikabelt å klage, du kan like gjerne gå ned som opp - og de fleste får samme karakter som i første runde. 

Også universitetsansatt 

Anonymkode: e39ea...0ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i det - begrunnelsen skal begrunne nettopp hvorfor du fikk en D. Hvis du skal klage, TS, må det være fordi du mener at karakteren - og dermed også begrunnelsen - ikke er riktig. Ingen av oss kan si om dette stemmer. Les gjennom besvarelsen, og se om du synes besvarelsen stemmer. Hvis du fremdeles mener at du fortjener mer enn D, kan det være lurt å få noen (som kan faget) til å lese både besvarelse og begrunnelsen, og høre hva de sier. Man kan bli blind for svakhetene i egne besvarelser. 
Det er ikke vanlig å gå fra D til F på klage, men det er fullt mulig. Du må være klar over at det er risikabelt å klage, du kan like gjerne gå ned som opp - og de fleste får samme karakter som i første runde. 

Også universitetsansatt 

Se om du synes *begrunnelsen stemmer, skulle det stå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...