Gå til innhold

Redd for mobbing når barnet begynner på skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt begynner i 1 klasse til høsten. Barnet er veldig rolig, litt sjenert og veldig glad i å være sosial med andre barn. Får mye skryt i barnehagen for å være venner med alle og at den viser mye omsorg for barn som står alene. 

Det jeg er redd for er at skolen barnet begynner på er det veldig få/ingen av barna i barnehagen barnet begynner med. Barnet har hatt melketenner uten emalje og pga. Dette har mistet tenner og noen er knekt. Får god oppfølging av tannlege vedrørende dette. 

Problemet i seg selv er at jeg var et mobbeoffer på barneskolen.  Tenker mye på nå om barnet mitt får samme opplevelse pga. tennene og at dette vil bli et problem. 

Er det noen som har barn her som er blitt mobbet eller at dere har fryktet dette før start? 

Om det er lærere her så lurer jeg på om de tror dette er noe å bekymre seg for evt. hvilke prosedyrer de har for å kunne ta tak i slike situasjoner når de oppstår i en helt ny 1 klasse. 

Anonymkode: b6205...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan høres ut som det er alle tennene, men det gjelder to fremtenner

Skrevet

Hei,

høres litt ut som min gutt, dette. Han har også tannproblematikk (mangler overtenner pga tannrester i tannkjøttet som hindret fremvekst av nye, og det er årevis med ventetid hos kjeveortoped, så han er også tannløs foran. Og går i 3. klasse nå!

Han var også en snill gutt i barnehagen, omsorggsfull og lekte med alle. Men ikke den som er frempå og tøff. Så jeg var også litt bekymret i starten, på skolen, da han begynte i en annen skole enn barnehagevennene.

Og det jeg ville si til deg: Det kan ta litt tid før snille og rolige gutter finner sitt rette element på skolen, når den første tiden domineres av de tøffe gutta og det tar tid å bli kjent med folk. MEN etterhvert, etter litt prøving og feiling med foreldre-initierte leketreff, finner de hverandre, guttene (og jentene) som har en del til felles. Endelig, i 3. klasse, er gutten min godt integrert, og har fått den samlende og sosiale funksjonen som han hadde i barnehagen, og de andre barna vet hvem han er og at han er en de kan gå bort til og leke med, uten å bli avvist. Nå er det flere som vil ha han med hjem etter skolen, og han blir invitert i bursdager. Bare at det kan ta litt tid.

Mitt inntrykk er at skolene er veldig flinke til å bygge broer, få barna til å leke sammen, lage et godt læringsmiljø, som de er så opptatte av. Men når det er konkrete mobbesaker som må tas tak i der og da, er de ikke så flinke til å gjøre noe konkret. De satser alt på forebygging, og håper at det er nok.

Anonymkode: d2a55...323

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan høres ut som det er alle tennene, men det gjelder to fremtenner

Min 6-åring mistet begge fortennene sommeren før hun begynte på skole. Er så og si ingen på trinnet som har sine fortenner nå, så akkurat det er vel ikke et veldig stort problem?

Anonymkode: 54f68...268

• Liker 2
Skrevet

Høre jo ut som barnet ditt er omgjengelig, snill og har sosiale antenner på plass. Min erfaring er at de som skiller seg ut sosialt og som er veldig sårbare/krenkbare, har større sjans for å falle litt utenfor. Ville ikke bekymret meg

Anonymkode: 95d6d...d5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...