AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #21 Skrevet 10. februar 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Ble ikke videre imponert når jeg oppdaget det. Er vel bare å vente seg at dette blir en ny trend hos andre selskaper med tiden. Er vel noen slanter å tjene på det Anonymkode: d72b8...b56 Garantert. Følg godt med på telefon, tv, bredbånd og forsikringsfakturaer. Anonymkode: 213b7...92c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #22 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da får de som ikke greier å betale innen fristen selv stå for kostnadene til å purre. Det blir helt galt at vi som alltid betaler alle regninger i tide skal sponse dette. Anonymkode: 213b7...92c Det er jo bare tull, Har glemt å betale strømregningen et par ganger og jeg lover deg det er forsinkelsesrenter og ekstragebyr med en gang du er over betalingsfristen. Anonymkode: 25f49...e6e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #23 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da får de som ikke greier å betale innen fristen selv stå for kostnadene til å purre. Det blir helt galt at vi som alltid betaler alle regninger i tide skal sponse dette. Anonymkode: 213b7...92c De maksimale purregebyrene som man kan gi etter loven dekker ikke utgiftene virksomhetene har (før man begynner å komme opp i inkassosaker). Det er jo ikke verre enn at man gidder å lese avtalevilkårene før man kjøper en tjeneste, det tar noen få sekunde rå opprette eFaktura og AvtaleGiro i nettbanken. Om man ikke klarer å ta vare på sin personlige økonomi kan man be Statsforvalteren om å oppnevne en verge. Anonymkode: ce4ca...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #24 Skrevet 10. februar 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo bare tull, Har glemt å betale strømregningen et par ganger og jeg lover deg det er forsinkelsesrenter og ekstragebyr med en gang du er over betalingsfristen. Anonymkode: 25f49...e6e Det dekker tydeligvis ikke alle kostnadene. Derfor må vi andre åpenbart sponse dere. Anonymkode: 213b7...92c 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #25 Skrevet 10. februar 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: De maksimale purregebyrene som man kan gi etter loven dekker ikke utgiftene virksomhetene har (før man begynner å komme opp i inkassosaker). Anonymkode: ce4ca...f1f Det finnes det intet belegg for å hevde. Anonymkode: 213b7...92c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #26 Skrevet 10. februar 2021 Flere klager: https://www.bytt.no/erfaringer/strom/gudbrandsdal-energi/djeog/krever-baade-e-faktura-og-avtalegiro-for-aa-unngaa-ekstra-gebyr Jeg var fornøyd helt til jeg innså at de hadde lagt til et faktura gebyr hver mnd fordi jeg ikke hadde avtalegiro i tillegg til efaktura. Ved klage på dette mente de at det sparer de for administrativt arbeid ved å ha det slik og dermed kan tilby rimeligere priser. Men det blir veldig tullete - send gebyr til kunder som ikke betaler i tide, så lenge jeg betaler min e-faktura i tide er det ikke noe ekstra administrativt! Byttet umiddelbart da jeg liker å ha kontroll over betalingen av regningene mine, avtalegiro er helt uaktuelt. * Bytter nå til Agva, etter jeg fant ut at eFaktura ikke er nok – du betaler fortsatt 49 kroner hver måned for «manglende AvtaleGiro». Blir litt grinete både på grunn av meg selv som ikke har sjekket, og for at jeg faktisk må inn og sjekke sånt. Anonymkode: 213b7...92c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #27 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, det gjør det. Avtalegiro sikrer at beløpet trekkes fra kunden med mindre de aktivt sletter regningen (eller det ikke er dekning på kontoen). Om det bare er eFaktura må kunden aktivt betale den, som gir økt risiko for at selskapet må bruke ressurser på å purre. Dette gjør økte kostnader og redusert likviditet. Anonymkode: ce4ca...f1f Det er nettopp det at beløpet trekkes automatisk som gjør at jeg ikke vil ha avtalegiro på regninger som varierer i størrelse. Jeg synes at det er lettere å ha kontroll når de kommer på efaktura. Hvis jeg har feilberegninger hvor mye jeg har satt til side så får jeg mulighet til å gjøre noe med det før regningen trekkes. Folk har ulike preferanser. Jeg synes at det er lite kundevennlig å legge til et gebyr for kunder som ønsker å se på fakturaen før den trekkes. Anonymkode: 725f3...bdb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #28 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nettopp det at beløpet trekkes automatisk som gjør at jeg ikke vil ha avtalegiro på regninger som varierer i størrelse. Jeg synes at det er lettere å ha kontroll når de kommer på efaktura. Hvis jeg har feilberegninger hvor mye jeg har satt til side så får jeg mulighet til å gjøre noe med det før regningen trekkes. Folk har ulike preferanser. Jeg synes at det er lite kundevennlig å legge til et gebyr for kunder som ønsker å se på fakturaen før den trekkes. eFaktura og Avtalegiro er to ulike tjenester for å oppnå to ulike ting: eFaktura er en erstatning for faktura sendt via papir, epost eller på andre måter. Fordelene er at man sparerkostnadene ved produksjon og flytting av papirark, samt at informasjonen sendes kryptert (du kan bare lese den via nettbank eller bank-app - et vedlegg til epost kan leses av hvem som helst som har tilgang til datamaskinene eposten passerer gjennom) Avtalegiro (tidligere Autogiro) er en avtale om automatisk trekk av faste regninger fra konto. Avtalegiro skal alltid varsles kunden minst 3 dager før beløpet trekkes (jeg har aldri opplevd mindre enn 10 dager). eFaktura er for å se fakturaen, Avtalegiro er for å sikre at den blir automatisk betalt. Jeg har Avtalegiro med i hvertfall 10 selskaper jeg betaler til jevnlig (strøm, nettleie, telefon, internett, forsikring, kommunale avgifter, bompenger, barnehage, avis...), og jeg blir uten unntak varslet med både epost og et varsel fra bank-appen på telefonen min. Betalingen kommer dessuten opp i forfallsregisteret. I en bank jeg ikke bruker lenger tror jeg at det kom en SMS, også. Jeg har altså mer enn en uke på meg fra disse varslene kommer til å endre beløpet, endre forfallsdato eller hente penger fra bufferkonto dersom det trengs. Om jeg ikke får med meg denne varslingen er jeg ualminnelig sløv. Samtidig vet jeg at regningene blir betalt dersom noe skjer med meg - jeg havner på sykehus, mister mobilen på ferie eller noe slikt. Tjenester som Avtalegiro og eFaktura sparer selskapene for mange penger. De rimeligste strømavbtalene forbeholdes derfor kunder som er i stand til å benytte seg av slike tjenester. Om man foretrekker å få papirfaktura, to måneders betalingsfrist og betaling med kontanter finnes det sikkert strømselskap som kan tilby dette - men ikke forvent at de er blant de billigste. Du får det du betaler for. Anonymkode: ce4ca...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #29 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tjenester som Avtalegiro og eFaktura sparer selskapene for mange penger. De rimeligste strømavbtalene forbeholdes derfor kunder som er i stand til å benytte seg av slike tjenester. Om man foretrekker å få papirfaktura, to måneders betalingsfrist og betaling med kontanter finnes det sikkert strømselskap som kan tilby dette - men ikke forvent at de er blant de billigste. Du får det du betaler for. Anonymkode: ce4ca...f1f Men nå diskutere vi gebyr på eFaktura, ikke papir. Anonymkode: 725f3...bdb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #30 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå diskutere vi gebyr på eFaktura, ikke papir. Anonymkode: 725f3...bdb Du skrev: Sitat Jeg synes at det er lite kundevennlig å legge til et gebyr for kunder som ønsker å se på fakturaen før den trekkes. Om du har Avtalegiro får du muligheten til å se fakturaen før den trekkes - minst tre dager, men jeg har aldri vært borti noen som gir mindre enn en uke (som var grensen tidligere). De fleste gir deg bedre tid enn det. Så om man velger avtalegiro har man mulighet til å se fakturaen før den trekkes. Om man velger å ikke benytte seg av denne muligheten er det ens eget ansvar. Kunder som ikke har Avtalegiro har sannsynligvis høyere risiko for ikke å betale i tide. Jeg skjønner godt at strømselskaper og andre tar seg ekstra betalt av de kundene. Anonymkode: ce4ca...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #31 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du skrev: Om du har Avtalegiro får du muligheten til å se fakturaen før den trekkes - minst tre dager, men jeg har aldri vært borti noen som gir mindre enn en uke (som var grensen tidligere). De fleste gir deg bedre tid enn det. Så om man velger avtalegiro har man mulighet til å se fakturaen før den trekkes. Om man velger å ikke benytte seg av denne muligheten er det ens eget ansvar. Kunder som ikke har Avtalegiro har sannsynligvis høyere risiko for ikke å betale i tide. Jeg skjønner godt at strømselskaper og andre tar seg ekstra betalt av de kundene. Anonymkode: ce4ca...f1f har man kun avtalegiro så får man faktura per post, Men man kan velge avtalegiro + e-faktura og får da fakturaen i nettbanken. Å kun velge avtalegiro gir ikke noe automatisk tilgang til faktura i nettbanken. Hilsen faktura ansvarlig ! Anonymkode: f4fa5...ac7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #32 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å kun velge avtalegiro gir ikke noe automatisk tilgang til faktura i nettbanken. Nei, det er vel ingen som har sagt det, heller. Avtalegiro gir bare tilgang til totalbeløp og forfallsdato (samt KID og annet som er nødvbendig for å koble innbetalingen til rett kunde). En faktura kan distribueres som eFaktura, EHF (til virksomheter), i papirbrev, på epost, inne på leverandørens nettsider eller på andre måter. Anonymkode: ce4ca...f1f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #33 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Flere klager: https://www.bytt.no/erfaringer/strom/gudbrandsdal-energi/djeog/krever-baade-e-faktura-og-avtalegiro-for-aa-unngaa-ekstra-gebyr Jeg var fornøyd helt til jeg innså at de hadde lagt til et faktura gebyr hver mnd fordi jeg ikke hadde avtalegiro i tillegg til efaktura. Ved klage på dette mente de at det sparer de for administrativt arbeid ved å ha det slik og dermed kan tilby rimeligere priser. Men det blir veldig tullete - send gebyr til kunder som ikke betaler i tide, så lenge jeg betaler min e-faktura i tide er det ikke noe ekstra administrativt! Byttet umiddelbart da jeg liker å ha kontroll over betalingen av regningene mine, avtalegiro er helt uaktuelt. * Bytter nå til Agva, etter jeg fant ut at eFaktura ikke er nok – du betaler fortsatt 49 kroner hver måned for «manglende AvtaleGiro». Blir litt grinete både på grunn av meg selv som ikke har sjekket, og for at jeg faktisk må inn og sjekke sånt. Anonymkode: 213b7...92c Jeg har agva, og det må jeg også ha både efaktura og avtalegiro Anonymkode: 7c0ed...fe6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #34 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nei, det er vel ingen som har sagt det, heller. Avtalegiro gir bare tilgang til totalbeløp og forfallsdato (samt KID og annet som er nødvbendig for å koble innbetalingen til rett kunde). En faktura kan distribueres som eFaktura, EHF (til virksomheter), i papirbrev, på epost, inne på leverandørens nettsider eller på andre måter. Anonymkode: ce4ca...f1f Je har tilgang til hele faktura (pdf) med avtalegiro. En må jo få vite hva en betaler? Anonymkode: 7c0ed...fe6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #35 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jo, det gjør det. Avtalegiro sikrer at beløpet trekkes fra kunden med mindre de aktivt sletter regningen (eller det ikke er dekning på kontoen). Om det bare er eFaktura må kunden aktivt betale den, som gir økt risiko for at selskapet må bruke ressurser på å purre. Dette gjør økte kostnader og redusert likviditet. Anonymkode: ce4ca...f1f I så tilfelle ift efaktura og forsen betaling tar de uansett for purregebyret. Anonymkode: b4d8f...466 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #36 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Je har tilgang til hele faktura (pdf) med avtalegiro. En må jo få vite hva en betaler? Anonymkode: 7c0ed...fe6 Da har du en annen tjeneste i tillegg - f.eks. eFaktura. Om du kikker på spesifikasjonen for Avtalegiro ser du at den eneste informasjonen som overføres er i tekstformat. Det er ikke mulig å overføre en PDF bare ved hjelp av AVtalegiro. Anonymkode: ce4ca...f1f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #37 Skrevet 11. februar 2021 Det er en av mange kreative måter strømselskaper får inn kronasjen sin. Ikke noe nytt, dessverre. Anonymkode: 60d4b...cdf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå