Gå til innhold

Hvordan snakke roligere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem. Jeg snakker ekstremt fort, og litt aggressivt. Og når andre snakker rolig, så overkjører jeg dem. Tar ordet for dem, og gjerne fullfører setninger for dem. Det er noe jeg absolutt vil slutte med. Jeg hater at jeg gjør det, og det må være grusomt for folk som lytter på meg når jeg snakker så aggressivt og høyt. Jeg merker ikke at det skjer heeelt til noen som er rolig snakker til meg. Først da merker jeg hvor idiotisk jeg hører ut. Jeg orker ikke å være sånn, og det er så irriterende. Hvis noen har noen tips til meg, så vil jeg gjerne høre. Jeg har ADHD diagnosen, og er 22 år gammel. Jeg er jente og føler ikke at denne stilen kler meg i det hele tatt

Anonymkode: c6309...1b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meditasjon hjelper sett av tid hver dag. Pauser på 10-15 minutter f eks.

Les høyt eller snakke høyt med deg selv. Hvis du har mulighet og er alene. 

Anonymkode: 51528...10c

• Liker 1
Skrevet

Tell til tre før du åpner munnen, eller avtal med deg selv at du bare åpner munnen halvparten så ofte som du egentlig vil. Tving deg selv til å vente til den andre har fullført setningen. 

Anonymkode: 85174...00c

• Liker 1
Skrevet

Tror du har godt av å lære deg å mestre å holde kjeft. La andre prate, selv om du VIL. I sosiale settinger bør du tvinge deg selv med å ha en pause på noen minutter der du faktisk ikke sier noe som helst. Kall det stille øyeblikk, som ingen andre vet om. På den måten klarer du å kontrollere deg selv bedre etter hvert. 

Ved å ta pauser så kanskje du gir deg selv tid til å tenke igjennom hva du skal si når du "får lov" av deg selv til å snakke igjen. Og da kommer det mest sannsynlig ut roligere og mer behersket enn om du skal snakke spontant hele tiden. 

Anonymkode: 67eb1...1d8

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Meditasjon hjelper sett av tid hver dag. Pauser på 10-15 minutter f eks.

Les høyt eller snakke høyt med deg selv. Hvis du har mulighet og er alene. 

Anonymkode: 51528...10c

Helt klart enig!

Meditasjon og pusteøvelser er gull for så mye! Og øve, som du sier, kjempegode tips. 

Skrevet

Sliter akkurat med det samme! 

Men det er også en styrke, ikke glem det❤️ Noen mennesker snakker nesten ikke i det hele tatt og se blir ofte kjørt over osv! 

Anonymkode: 3053a...ea8

Skrevet

Jeg er bipolar, så jeg er den som både snakker høyt og aggressivt og den rolige som er mye mer moderat. 

Hold pusten når folk snakker. Når de har et punktum (enden av ei setning, hvor de gjerne også trekker pusten), så tar du et åndedrag eller to, og du får muligheten til å kjenne på om du skal si noe eller lytte mer, om vedkommende har mer å si. Nå er jeg veldig uregulert når jeg er i en "høy" periode, og må ta meg kraftig sammen for å ikke overkjøre alle. Du har også en diagnose som kan virke på den måten, og det er ikke lett. Det er ikke sikkert du kan endre deg, men du kan jobbe med saken der og da, og kanskje må du jobbe med det hele livet.

Pusteøvelser, meditasjon og sånt noe fungerer ikke på meg med tanke på dette. Jeg er aktiv i ei meditasjonsgruppe på DPS, så det er ikke det at jeg ikke prøver. 

Anonymkode: 79105...11e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...