Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre med den vimsete 9-åringen min🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er og har alltid vært ekstremt vimsete. Det største problemet er at hun glemmer igjen tingene sine og mye blir borte. Hun glemmer igjen ting hos venninner, på skolen, på trening og på bussen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt busselskapet, hentet igjen hos venninner, vært med og letet inne og ute på skolen. En del forblir borte fordi hun ikke finner det igjen. Nå har hun glemt igjen de nye vottene som bestemor har strikket til henne på bussen. Busselskapet har ikke funnet de.

Hva gjør man egentlig med slikt? Jeg er rimelig oppgitt nå. Hun har måttet bruke noe av egne penger for å kjøpe nytt.

Hun har ikke noen diagnoser som gjør dette, bare så det er nevnt. Ingen mistanke om noe heller.

Anonymkode: 0cb87...a23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt om folk som ikke erstatter det de roter bort for en periode så de får kjenne konsekvensene av å være så vimsete. Dvs mister du vottene dine har du ikke votter osv.

Anonymkode: 2af49...ee4

• Liker 4
Skrevet

Min gutt på 9 er også sånn. Han er nylig utredet på bup (hovedsakelig pga konsentrasjonsproblemer), og de konkluderte med at han er innenfor normalen. Forhåpentligvis blir det bedre etter hvert. ;)

Foreløpig har vi løst det ved å anse ting han har med på skolen og andre steder som forbruksvare, kjøper billige varianter (gjerne brukt) og flere av samme ting. Men lar ham likevel ikke slippe unna med å glemme igjen ting, han må tilbake på skolen og hente det han har glemt. Det kan hjelpe litt en kort stund. Dyre ting og plagg som bestemor har strikket brukes bare når vi er sammen, så jeg kan passe på. Også merker vi alt godt med navn og nummer da, har fått tilbake noen ting på den måten.

Anonymkode: 23ef3...a5d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hørt om folk som ikke erstatter det de roter bort for en periode så de får kjenne konsekvensene av å være så vimsete. Dvs mister du vottene dine har du ikke votter osv.

Anonymkode: 2af49...ee4

Klart ungen må ha votter i så kaldt vær som nå.. 

TS, jeg er for tiden ganske vimsete selv, sliten småbarnsmor 🙋‍♀️ Det som fungerer for meg er å aldri dra fra et sted, gå av bussen etc uten å tenke : har jeg med meg alt? Har klart å prente dette inn hos seksåringen også, og det har faktisk hjulpet! 

Anonymkode: 3e522...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er og har alltid vært ekstremt vimsete. Det største problemet er at hun glemmer igjen tingene sine og mye blir borte. Hun glemmer igjen ting hos venninner, på skolen, på trening og på bussen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt busselskapet, hentet igjen hos venninner, vært med og letet inne og ute på skolen. En del forblir borte fordi hun ikke finner det igjen. Nå har hun glemt igjen de nye vottene som bestemor har strikket til henne på bussen. Busselskapet har ikke funnet de.

Hva gjør man egentlig med slikt? Jeg er rimelig oppgitt nå. Hun har måttet bruke noe av egne penger for å kjøpe nytt.

Hun har ikke noen diagnoser som gjør dette, bare så det er nevnt. Ingen mistanke om noe heller.

Anonymkode: 0cb87...a23

Sånn var min og. Og er til dels ganske vimsete fortsatt. Han fyller snart 13. Vil trøste deg med at det har blitt bedre, uten at jeg har noen spesielt gode råd til deg. For min del bedret det seg litt da han plutselig fikk øynene opp for merker og hva ting koster. Kjøpte dyre hansker og en billig lue men fra et merke han elsker (hockeylag). For første gang har han klart seg med dette gjennom hele vinteren, han er redd for å miste det.. Da vet han nemlig at det ikke blir noe fint og flott han får... 

Da han var ni år hadde ikke dette funket. 

Som trøst til meg selv leser jeg bøkene til Hedvig Montgomery og biter tennene sammen. 

Anonymkode: 91e15...238

Skrevet

Funker belønningssystem? 

Anonymkode: a0e82...949

Skrevet

min datter på ni år er også ganske vimsete.. men det er min skyld da :P jeg pakker og ordner sekken, ordner matpakke, passer på at hun har med seg alt.. Vet det er en bjørnetjeneste, men hun er og blir mitt eneste barn.. jeg liker å dulle litt.. Hun får det nok til når/visst hun må.. ❤️ 

Anonymkode: e6914...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...