Gå til innhold

jeg så en bli påkjørt i går...

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpherregud
Skrevet

Jeg bor midt i byen, og midt i et kryss.

I går kveld hørte jeg et skikkelig smell utenfor.

Jeg reiste meg opp fordi jeg trodde bussen hadde kræsja eller noe, men det jeg ser da er at det er en Van som hadde kjørt på en gutt... Gutten lå livløs på bakken...ti meter fra Van'en.

Han hadde da blitt slengt ti meter bort.

Flere folk løp mot han...og han bare lå der. Rørte ikke på seg eller noe. :tristbla:

Ambulansen kom veldig fort, og de tok et teppe over han... så la de han bak i ambulansen.

De kjørte 5 meter...også stoppet de. Da gikk begge ambulansesjåførene bak i ambulansen og drev og fiklet med ting bak der.

Tror dere han døde?

Herregud dette var så ekkelt...og jeg syns så synd på denne gutten. :(

Hvorfor la de teppe over han? Var det for å holde han varm?

Håper virkelig ikke han døde... dette var fælt å se...

Skrevet

Søk i lokalavisa, der får du sikkert svar.

Gjest hjelpherregud
Skrevet

Har gjort det. Står ingenting om dette.

da tyder det vel på at alt er vel?

Skrevet

Det burde vel stått noe om hendelsen uansett om gutten overlevde eller ikke...ulykker pleier jo å dekkes...

Håper det gikk bra med han.

Skjønner at det var en ekkel opplevelse for deg.

Skrevet

Huffameg, det må ha vært en ubehagelig opplevelse.. Du får følge med i lokalavisen. Sykehus og politi har taushetsplikt.

Gjest hjelpherregud
Skrevet

Ja, det var fælt.- Uff... tenk hvor fort livet plutselig kan ende.

Håper inderlig han har det bra.

takk for svar.

Skrevet

De legger nok tepper over veldig mange, rett og slett for å holde dem varme. Sikkert for å unngå at de skal gå i sjokk, eller noe. Så sant de ikke la teppet over ansiktet hans, var han nok ikke død. Hvorfor ambulansen stoppet etter fem meter, kan man jo bare spekulere på, kan vel være hva som helst.

Ekkelt når sånt skjer så man ser det. Men syns mest synd på gutten, jeg da. Bra har han det nok værtfall ikke, men kan jo sende "god bedring" - vibber!

For ikke lenge siden gikk jeg forbi en buss som sto halvveis opppå en midtrabatt, og der var politi som sto og kikket under bussen. Under bussen lå en knust barnesykkel..... :sjokkbla:

Skrevet

Sikkert en fæl opplevelse.

Gjest Lilleulv
Skrevet

åh så grusomt :( og fælt å ikke vite hva som skjedde!! Jeg så en mann som falt om i innsjekkinga på gardermoen en dag. leger og ambulanser og fullt hysteri... jeg lurer fortsatt på hva som skjedde den dag i dag. Han ble liggende i en evighet, virka ikke som de kunne flytte han. uff... :(

Gjest hjelpherregud
Skrevet

Ja, jeg vet at det ikke er synd på meg i denne sitasjonen nei. Det er selvfølgelig han og familien hans det er synd på.

Leste i avisen i går...en liten snutt i aften-aften. Der sto det at han hadde blitt kjørt til Ullevål med hodeskader. Da tyder det vel på at han lever? Ellers hadde det vel stått at han døde... ?

Hørtes ikke bra ut det du så heller Lilleulv. Man får en tankevekker når man ser slike ting. :klem:

Gjest Jente21
Skrevet

Om ambulansen stopper etter 5 meter kan det f.eks være at hjertet stopper e.l.. for da kan de ikke kjøre videre.

Skrevet
Om ambulansen stopper etter 5 meter kan det f.eks være at hjertet stopper e.l.. for da kan de ikke kjøre videre.

Utviklingen av ambulanseyrket har ført til at de nå gjør mer og mer av livredning på stedet. De har fått mye og avansert utstyr til å gjøre dette. Tidligere ble skadede personer hentet og kjørt så raskt som mulig til ullevål. Nå idag gjør de det de kan på stedet, kjører kun raskt av gårde hvis det er nødvendig med operasjoner el. De redder ikke flere personer på denne måten, men de som overlever får mindre alvorlige skader (feks hjerneskader).

Snakket med en ambulansesjåfør for ikke så lenge siden, det er derfor jeg vet dette. Så at ambulansen stopper trenger altså ikke bety at det har vært livstruende. Kanskje tvert i mot. Men vanskelig å vite noe om denne situasjonen utfra det du fortalte, blir bare spekulasjoner.

Skrevet

Ja, jeg skjønner godt at det må være en veldig ubehagelig følelse for deg. Håper det gikk bra med han gutten stakkar.

Skrevet

Det trenger ikke bety noe, selv om ambulansen stoppet etter bare noen meter og begge gikk bak til pasienten.

Man er bare to stk i ambulansen. Og noen ganger må begge trø til. Du sier at han hadde hodeskader. Da er det viktig med ekstra god ventilasjon. Kanskje den ene måtte "bagge" han, mens den andre la inn veneflon, målte metning, BT, puls osv. Slike ting skal gå kjapt, så det var nok derfor de begge måtte jobbe med pasienten.

Skjønner at det var ekkelt å se på, men slike ting skjer hele tiden. Og som noen andre her sier: ambulansepersonellet idag har gode kunnskaper. De er ikke bare sjåfører lenger. De får opplæring i avansert førstehjelp og er mange ganger mye flinkere enn sykepleiere!!

Skrevet

?

Jeg har vært pasient i ambulanse noen ganger (noen ganger sånn i full fart med blålys osv, og noen syketransporter fra Riksen til lokalsykehus), har da alltid sittet en bak sammen med meg? De setter seg da ikke foran begge to med Shell-kaffen og skravler i vei

Skrevet

Frysepulver:

Den ene sitter (nesten) alltid bak sammen med pasienten. Når jeg sier nesten så er det fordi jeg en gang ble liggende alene bak et stykke, men jeg hadde det helt utmerket. Det var altså ingen fare om jeg lå alene.

Det det siktes til lenger oppe er at noen ganger bå begge to bak, altså er det ingen igjen til å kjøre.

Skrevet

Jeg kom på stedet like etter at min nabo sin tre år gamle sønn ble påkjørt. Jeg måtte holde dryppen for legen som kom. Gutten døde.

To år siden, og man glemmer ikke dette synet.

Så jeg forstår hvordan du har det.

Milo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...