Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er i uke 20 og bekymret for at det er noe feil med livmoren min. Moren min hadde for tidlige fødsler pga feil i livmoren. Bekymret for at dette er noe jeg har arvet også. Vet at det ikke er vanlig at man får sjekket livmoren på kontroller. Hvor kan jeg eventuelt få sjekket dette? Gynekolog? Har tatt dette opp med jordmor men hun sier at jeg ikke må bekymre meg og satse på at jeg har et normalt svangerskap😕

Anonymkode: 93ed0...038

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med feil på livmoren? Jeg ville hørt på jordmor, siden hun har god erfaring med diverse svangerskap.

Anonymkode: 5cdec...f70

Skrevet

Feil på livmor hadde de nok oppdaget på ultralyd. Bare slapp av

Anonymkode: 2b96a...9a1

• Liker 3
Skrevet

De klarer ikke se på ultralyd om livmor er forkortet eventuelt om det har begynt å åpne seg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De klarer ikke se på ultralyd om livmor er forkortet eventuelt om det har begynt å åpne seg

Jo, det kan de. Hvis mor har forkortet livmor eller livmorhals får hun ekstra oppfølging med ultralyd.

Anonymkode: 5cdec...f70

• Liker 7
Skrevet

Du kan gå privat å få målt lengden på livmorhalsen din om du tror det hadde gitt trygghet? Jeg gjorde det etter uker med regelmessige vonde kynnere. 

Anonymkode: 53f7c...d32

Skrevet

Jeg var på gyn.sjekk da jeg fikk beskjed om at jeg har hjerteformet livmor. Men hvis skilleveggen ikke er veldig stor, så er det ikke sikkert det synes på ul når livmora har utvidet seg. Det bør derfor gjøres før et svangerskap eller tidlig i svangerskapet. Men jeg har fått beskjed om at det ikke er arvelig. Det er en feil som skjer under utviklingen av livmoren i fosterstadiet.

Hvis du er bekymret for forkortet livmorhals, så kan det sjekkes med en innvendig ul. Hvis det ikke er grunn til henvisning, så kan det bestilles privat.

Selv om moren din har født prematur, så er det ikke nødvendigvis noe forhøyet risiko for at du gjør det. Ingen i min familie har fått premature barn, men jeg fikk det.

Anonymkode: 33d2f...639

• Liker 1
Skrevet

Ok, tusen takk for svar😊Innen hvilke uke bør man sjekke om man har forkortet livmorhals/ eventuelt andre feil? Hvilken uke født du i? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 23.19):

Da mener du livmorhalsen, og jo, men innvendig UL sjekker de dette.

Anonymkode: abd69...9a8

Skrevet

Jeg var inne og sjekket dette på sykehuset jevnlig da jeg hadde mye kynnere samt blødninger gjennom hele svangerskapet.

Anonymkode: abd69...9a8

Skrevet

Ikke vær redd for å kreve skikkelig utredning ❤ Magefølelsen skal du alltid følge- særlig når du går gravid !  

Anonymkode: 7ded1...711

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke hørt på en jordmor (eller annet helsepersonell) som ikke har fysisk undersøkt deg. Bestill en time hos en privat gynekolog å ta det derfra

Anonymkode: 68ee5...6ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ok, tusen takk for svar😊Innen hvilke uke bør man sjekke om man har forkortet livmorhals/ eventuelt andre feil? Hvilken uke født du i? 

Livmorhalsen kan man sjekke når som helst. Den bør ihvertfall sjekkes hvis du har mye nedpress og kynnere tidlig. Men er du veldig bekymret så er det greit å få det sjekket. Ikke godt å være konstant bekymret. Det var jeg i mitt siste svangerskap, og det var vondt å ikke kunne glede seg. Hvis livmorhalsen forkortet seg så finnes det muligheter til å forebygge. Ser alt bra ut, så blir det sikkert enklere for deg å senke skuldrene.

Det finnes ulike grader av bicorn uterus/hjerteformet livmor. Hvis skilleveggen nesten deler livmora, så vil det oppdages på rutineultralyden. I mitt tilfelle var det bare en lite skillevegg øverst. Det har vi ikke sett på ultralyd i mine tidligere svangerskap. Ikke før jeg fikk ultalyd før mitt siste svangerskap. Da var ikke livmoren utvidet, så da kunne de se det. Lengre ut i svangerskapet, har ikke skilleveggen vært noe synelig. Men livmoren min har ikke utvidet seg optimalt, slik at barna kommer før tiden. Mine barn er født i uke 33,34 og 29.

Har du spurt din mor om hva som var årsaken til at hun fødte prematur? Feil i livmoren blir litt diffust. Hvis du får vite konkret årsak,  så kanskje lege/jordmor har mer informasjon rundt dette.

Hadde også byttet jordmor, hvis hun ikke tar en gravid kvinnes bekymringer på alvor.

Anonymkode: 33d2f...639

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fått vite akkurat hva som gjorde at moren din fødte for tidlig. Så bestilt en svangerskapskontroll hos en privat gynekolog med ultralyd. Der kan du få svar på alt du lurer på. Veldig slitsomt å gå og bekymre seg hele tiden.. Eller har du allerede fått svar ts? 

Anonymkode: 53f7c...d32

Skrevet

Innvendige undersøkelser for å sjekke dette kan jo trigge rier. La kroppen gjøre jobben sin i fred. 

Anonymkode: d96ea...790

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...