AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Altså.. Jeg prøver dag på dag og spiser sukkerfritt sunt hver jævla dag, uten mye karbohydrater men jeg går altså ikke ned for jeg kan fråtse i en matvare og fordi jeg liker å kose meg med noe godt på kveldene, feks nøtter, dadler, sukkerfritt is (sjokolade). Dagene er så kjipe nå mtp korona og lite sosialt omgang, hjemmekontor og ingenting som opptar meg så jeg tenker på mat hele tiden. Jeg har det bra ellers så jeg skla ikke finne på noe unnskyldninger her men jeg blir så frista av god mat, tenker på brød og pasta og digge saker. Hva jeg spiste i dag: Frokost: et egg og en halv avokado. Lunsj: salat med div grønnsaker og litt bønner i. Middag: 4 kyllingvinger,5 stekte auberginer, to speltlomper og to små falafel. Kvelds: sukkerfritt is med 320 kalorier boksen. Spiste ikke hele boksen men halve. Vekt: 62 Høyde:159 Mål:55 kg Hvordan i huleste skal jeg få det til å funke når jeg elsker mat og drømmer om pizza?? Anonymkode: 34110...cc6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Spis alt du vil, men hold deg til max 2000 kcal. Det der tullet med å kutte ut det ene og andre er bare vas. Anonymkode: 47aa6...3f2 12
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spis alt du vil, men hold deg til max 2000 kcal. Det der tullet med å kutte ut det ene og andre er bare vas. Anonymkode: 47aa6...3f2 Enig! Å kutte ut matvarer du elsker kommer til å gjøre deg gal. Det går ikke i lengden, bruk en app som lifesum eller fitness pal isteden. Anonymkode: 4780c...081 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Jeg trodde selv at jeg elsket mat, og jeg gjorde det - men jeg var også livredd for alt som smakte godt, og hatet alt jeg tenkte på som sunt. Jeg foraktet meg selv for at jeg ikke hadde selvkontroll, og jeg ble tjukkere og tjukkere for hver gang jeg slanket meg. Alt det tok slutt da jeg skjønte at det ikke finnes sunne og usunne matvarer, bare sunne og usunne matvaner. Jeg innså at jeg kan spise alt jeg liker, men ikke for mye - jeg må styre matinntaket, men trenger ikke nekte meg noe. Faktisk er det hvis jeg prøver å nekte meg ting jeg liker, at jeg sprekker. Alt jeg tidligere syntes hørtes kjedelig, dumt og ineffektivt ut, ga plutselig mening: Faste måltider var ikke lenger et tvangsregime, men at jeg selv må bestemme når jeg skal spise og hva jeg skal spise. Vanlig mat er ikke lenger smakløst, men fullt av subtile nyanser - og vanlige matvarer med normale mengder salt, sukker og fett, er ikke lenger "gift for kroppen". Å bli stappmett er ikke lenger målet med å spise - jeg nyter maten nå. Jeg er ikke lenger redd for at hver gang jeg spiser noe godt, er siste gangen jeg har muligheten til det. Jeg føler ikke lenger at det er noe jeg "må" spise for å "være sunn". Alt i alt måtte et sunt og avslappet forhold til mat til, for å få en sunn og normalvektig kropp. Anonymkode: 219b0...125 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Ved å spise mindre enn jeg gjorde før. Er ikke så komplisert egentlig. Anonymkode: 47e50...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Jeg underskriver alt det de andre skriver. Jeg gikk ned 8kg på en høst og den høsten inneholdt både sjoklade potetgull og kaker bare i betraktelig mindre mengder enn før Anonymkode: c48fb...5ed 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Vei opp maten og tell kalorier via en app. Før jeg gjorde dette så kunne jeg tro noe f.eks. var 100g på øyemål, men i realiteten var det 20g. Hadde ikke kjøkkenvekt:P Så jeg "tok i for å være sikker" og det endte jo selvsagt med et alt for lavt kaloriinntak til at jeg klarte å opprettholde det i lengden, og så sprakk jeg. Etter jeg fikk kjøkkenvekt ble det noe helt annet. Så vei spesielt opp snopet. Du kan bli overrasket over hvor mye 20-30 g potetgull er. Personlig har jeg prøvd meg på mealprepping, kanskje det kan være noe å se på? En av mine utfordringer er at jeg blir så lei av å veie og logge kalorier hver dag, at jeg ikke gidder og går over eller under. Når jeg prepper så regner jeg ut alt med en gang, og så er jeg innafor så lenge jeg kun spiser det jeg har laget til på forhånd, ferdig oppveid i tupperware. Og disse inneholder både pannekaker, pizza, osv. også. Jeg slipper også den der; hva skal jeg ha til middag på butikken med rumlende mage. Sikkert mange som er uenig i denne men; jeg benytter litt "hjelpemidler" for å gå ned i vekt. Jeg bruker kunstig søtning over en lav sko, jeg kjøper utsøtet soya eller mandelmelk(eller lignende) til å ha i havregrøt(13 kalorier per 100ml) fremfor vanlig melk for å snøre inn kalorier, samme med lettprodukter av rømme, pålegg etc. Jevnt over foretrekker jeg faktisk lettproduktene, men det er en smakssak. Poenget mitt er egentlig bare at det går an å gjøre dette en stund, som et hjelpemiddel, for så å returnere til standardvarianten etterhvert. Når man bare skal holde vekten har man jo høyere kaloriinntak enn når man skal ned i vekt. Hvordan veier du deg forresten? Vei deg på morgenen, etter dobesøk, før du spiser eller drikker noe. Husk også at om du spiser salt mat, mat med mye karbohydrater som pasta, så samler kroppen vann. Jeg går alltid opp 0,5-1kg dagen etter jeg har spist saltet popcorn eller pasta. Så har du mensturasjonssyklus, stress, osv. som påvirker. Så følg med over tid, ikke la deg vippe av pinnen av hva du veier fra dag til dag:) Om du besøker noen av disse slanke-trådene på kg så finner du også masse tips til ting man kan lage av godt men som ikke er så mye kalorier i, igjen, også som et hjelpemiddel. Anonymkode: 8aed2...6bc 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Spis den maten du liker! Spis pizza og pasta. Det eneste du trenger å tenke på er å ha en oversikt over mengdene du spiser. Spis til du ikke lenger er sulten, eller behagelig mett, og ikke overspis. Anonymkode: 7d274...6f6 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 Ren viljestyrke. Mye jeg gjerne skulle spist i stedet, men så vet jeg at det ødelegger mine resultater og dermed ikke verdt det. Anonymkode: 2039b...d17
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 Jeg syns også det er veldig vanskelig! Jeg prøver å finne gode vaner som jeg skal holde fast ved i alle år. Ikke kjipe vaner, men vaner jeg kan trives med. F eks velger jeg noe jeg liker, men som er magert, til frokost og lager en vane ut av det. Finner pålegg som inneholder få kalorier, men mye næring, og som jeg liker. Kanskje høres det skikkelig dumt ut at jeg ikke alltid har gjort det siden jeg liker en del mager mat, men vanligvis har jeg "unnet meg" andre ting jeg liker - og så har det gått galt med vekten etter hvert. Det er ikke nødvendigvis slik for meg at maten med mer kalorier er bedre enn den magre, men det føles slik fordi jeg vet den inneholder mer kalorier. Ganske tullete. Jeg tar en ting av gangen. Nå har jeg fått gode frokostvaner og spiser mye mer grønnsaker enn før til middag. Etter hvert skal jeg finne en god løsning på lunsj også. Men uten at jeg har strevd så mye nå, har jeg gått ned 7 kg på tre måneder. Det føles bra. Håper du finner din vei til trivselsvekten din. Lykke til ❤️ Anonymkode: d46d0...222
Navani Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 Periodisk faste, og å spise til jeg ikke er sulten lengre. Ikke til jeg er stappmett. Mindre porsjoner om det er noe usunt, større porsjoner om det er masse grønt i måltidet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 Hvor får man kjøpt denne isen? Anonymkode: c209d...c4e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 62kg er jo ingen ting. Så vær fornøyd med slik du er du. Anonymkode: dfa49...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 Rutiner er redningen for meg. Jeg spiser 2 måltider om dagen, og jeg spiser alltid det samme til frokost og nesten det samme til middag. Havregryn med banan på formiddagen, med oppkuttet eple og en gulrot som snacks på siden. Til middag er det alltid en pose ris, også lager jeg enten grønnsaker og linser/bønner med digg saus ved siden av, og ananas/eple/nøtter til dessert, eller enkel ris og en stor salat med litt 7% eddik i for smak. Disse to måltidene spiser jeg ALLTID, hver dag. Også tenker jeg at jeg kan spise noe annet i tillegg om jeg ønsker. Men når jeg har spist dette, så kjenner jeg at jeg ikke er spesielt sulten eller sugen på noe annet, og da ender jeg med å ikke spise noe ekstra. Karbohydrater er det jeg spiser mest av. Olje/fett spiser jeg minimalt av. Kombinerer jeg karbohydrater og fett, så blir jeg mer lat/vanskelig å stå opp om morgenen, og jeg føler meg også mer sulten og har lyst til å spise mer og mer og mer. Så lenge jeg holder meg til et høyt-karbohydrater lite-fett kosthold, så går suget på mat og noe godt ned, og jeg føler meg lett, energisk og sprek. Anonymkode: c3057...add
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Gulltips: Spiser det samme hver dag unntatt middagen. da vet jeg nøyaktig hvor mange kalorier jeg har å gå på til middagen. Anonymkode: abd29...b15 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvor får man kjøpt denne isen? Anonymkode: c209d...c4e Nyt dobbel sjoko heter den 320 kcal hele boksen, den er dritgod og ingen ekkel bismak. Kjøpte på Rema 1000 men finnes sikkert andre dagligvare butikker også. Anonymkode: 34110...cc6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): 62kg er jo ingen ting. Så vær fornøyd med slik du er du. Anonymkode: dfa49...2b7 Veide meg i dag 61,5. Men jo 62 er mye hvis du er like høy som meg. Da ser du vask ut. Anonymkode: 34110...cc6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns også det er veldig vanskelig! Jeg prøver å finne gode vaner som jeg skal holde fast ved i alle år. Ikke kjipe vaner, men vaner jeg kan trives med. F eks velger jeg noe jeg liker, men som er magert, til frokost og lager en vane ut av det. Finner pålegg som inneholder få kalorier, men mye næring, og som jeg liker. Kanskje høres det skikkelig dumt ut at jeg ikke alltid har gjort det siden jeg liker en del mager mat, men vanligvis har jeg "unnet meg" andre ting jeg liker - og så har det gått galt med vekten etter hvert. Det er ikke nødvendigvis slik for meg at maten med mer kalorier er bedre enn den magre, men det føles slik fordi jeg vet den inneholder mer kalorier. Ganske tullete. Jeg tar en ting av gangen. Nå har jeg fått gode frokostvaner og spiser mye mer grønnsaker enn før til middag. Etter hvert skal jeg finne en god løsning på lunsj også. Men uten at jeg har strevd så mye nå, har jeg gått ned 7 kg på tre måneder. Det føles bra. Håper du finner din vei til trivselsvekten din. Lykke til ❤️ Anonymkode: d46d0...222 Nå er det lenge siden "man" kom fram til at "mager mat" ikke var den universelle løsningen på vektproblemer som man hadde trodd. Kanskje det ikke er det for deg, som det ikke var det for meg? Når jeg spiser det jeg kaller ordentlig mat, altså inkluderer mat som "fra naturens side" inneholder rikelig fett, får jeg ikke noen trang til å "unne meg", fordi jeg føler meg fornøyd. Så selv om kalorier pr 100 gram er høyere, blir totalen, over tid, lavere. Anonymkode: 219b0...125 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 Jeg gikk fra 62 kg til 57 kg fra november til januar, uten å sulte meg eller å gi opp sjokolade. Kuttet frokosten, erstatter den med en kaffe eller to. Til lunsj hadde jeg et par wraps (veggiestyle), og til middag spiste jeg en porsjon wok/8 biter sushi/et eller annet enkelt. Droppet kveldsmat, koste meg heller med sjokolade. Ble fort vant til at kroppen trengte mindre mat, og blir nå fortere mett. F eks spiste jeg alltid to knekkebrød til frokost, nå holder det med ett (nå som intensjonen er å ligge på 57). Og jeg merker at jeg blir mett av langt mindre porsjoner, noe som faktisk er helt gull (holder fint med en smårett på restauranter nå). Spiser forøvrig en 150 grams Stratosplate nesten daglig, så er nok ikke spesielt sunn. Men ser at kroppen takler inntaket av mager mat kombinert med sukker. Det kroppen ikke tåler, er feit mat. Så avokado, pasta, kremete sauser og ostete mat funker dårlig for meg. Er heldigvis ikke noe jeg craver uansett. Anonymkode: 86412...137
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Spis alt du vil, men hold deg til max 2000 kcal. Det der tullet med å kutte ut det ene og andre er bare vas. Anonymkode: 47aa6...3f2 2000 kcal er mye for en med den høyden og lite aktivitet. Jeg er 165 og spiser ikke 2000 kcal pr dag da legger jeg på meg. Og jeg har en fysisk aktiv jobb. Anonymkode: 8bc01...a64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå