AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Jeg kjører i ca. 40 km/t. (Kanskje litt mindre da jeg bremset ved krysset) På en vanlig småvei i byen. Jeg kommer til et T-kryss der det kommer en vei inn fra min høyre. Jeg har altså vikeplikt for biler som kommer fra den veien. Jeg ser at det går en dame ut i fotgjengerfeltet i det jeg kommer. Jeg tenker da at jeg kan kjøre fordi biler som evt. kommer derfra må stoppe for denne fotgjengeren. det kommer en bil derfra, som så vidt sneier damen som er midt i fotgjengerfeltet (bilen er så nære henne at hun detter og posene hun har i hånden ble truffet av bilen og handlegatene er over alt.) bilen treffer så min bil. Fører av den andre bilen går ut og etter å ha konstanterer at damen i fotgjengerfeltet ikke er skadet etter fallet, konkluderer med at det er min feil som ikke overholdt vikeplikten, og vil gjerne at jeg skal si at det er min feil. Jeg sa ingenting, for jeg er litt usikker på hvem som har rett her, men fikk navn og nummer til fotgjengeren, så hun evt. kan vitne. hva tror dere? Anonymkode: 8bb55...315
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Vikeplikten er absolutt i slike tilfeller. Anonymkode: 16433...bbc 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Du brøt vikeplikten. Du skal være 100% sikker før du kjører, å her møtte du desverre en idiot. Men han brøt loven, så du kan jo evt ta opp det. Men her brøt altså dere begge loven. vegtrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Anonymkode: b439d...701
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Dere har begge driti på draget. Du har vikeplikt for han, han har vikeplikt for damen. Men til syvende og sist så er ulykken mellom dere to din feil. Anonymkode: 553bc...9b7 6
Ulven Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 (endret) Her skulle dere umiddelbart ringt politiet siden det var en fotgjenger involvert. Uansett ta en telefon til politiet og diskuter saken. Ikke ta på deg skylden iallefall. Fører av den andre bilen har jo brutt sin plikt til å stoppe for fotgjengeren. Edit: TS vær så snill og ring politiet. Uansett utfall av påkjørselen, må fører av den andre bilen får en alvorlig rekasjon siden han faktisk snittet en fotgjenger. Han kunne i verste fall ha drept henne. Slike folk må få en reaksjon slik at de skjerper seg i trafikken. Endret 9. februar 2021 av Ulven 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Det er din feil, du har uansett vikeplikt for biler som kommer fra høyre. Fotgjengeren kan du se bort fra, hun er ikke en faktor som påvirker vikeplikten din. Anonymkode: f7484...80d 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Delt skyld? Ja du brøt vikeplikten din, men kollisjonen ville vært unngått om sjåføren i den andre bilen holdt vikeplikten sin. Anonymkode: e57f2...8f7 2
Mezzosoprena Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Damen er ikke en faktor i ditt tilfelle - du har brutt vikeplikten og dermed skyld i ulykken mellom bilene. Den andre bilen har brutt sin vikeplikt overfor fotgjengeren, og er skyld i uhellet med damen... 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Rettslig vet jeg ikke men jeg ville gjort det samme som deg TS, man pleier jo å kjøre når man ser at biler man har vikeplikt for må stoppe for andre som de har vikeplikt for (feks fotgjengere). Det er jo sånn trafikken flyter når det feks kommer biler fra flere steder der mer enn 1 har vikeplikt.. Anonymkode: e9edb...004 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Dere som sier vikeplikten er absolutt, gjelder det også om den andre bryter loven? Tenker det er strengere å kjøre på fotgjenger? Om du blir påkjørt av en som kjører for fort eller er ruspåvirket, vil fremdeles det at du hadde vikeplikt trumfe dette eller er det da deres skyld siden de brøt loven i utgangspunktet? Anonymkode: e9edb...004 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Det var hans feil, men du får skylden. Har du kamera på bilen? Anonymkode: fa702...282 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rettslig vet jeg ikke men jeg ville gjort det samme som deg TS, man pleier jo å kjøre når man ser at biler man har vikeplikt for må stoppe for andre som de har vikeplikt for (feks fotgjengere). Det er jo sånn trafikken flyter når det feks kommer biler fra flere steder der mer enn 1 har vikeplikt.. Anonymkode: e9edb...004 Nei. Man kjører ikke når man ser at andre må stoppe, man kjører når man ser at de faktisk stopper. Anonymkode: 553bc...9b7 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Nei. Man kjører ikke når man ser at andre må stoppe, man kjører når man ser at de faktisk stopper. Anonymkode: 553bc...9b7 For flyt i trafikken er det akkurat det man gjør jo. Anonymkode: 41a52...cdd 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere som sier vikeplikten er absolutt, gjelder det også om den andre bryter loven? Tenker det er strengere å kjøre på fotgjenger? Om du blir påkjørt av en som kjører for fort eller er ruspåvirket, vil fremdeles det at du hadde vikeplikt trumfe dette eller er det da deres skyld siden de brøt loven i utgangspunktet? Anonymkode: e9edb...004 Hvis den andre bryter loven vil den få sin sanksjon for det lovbruddet den gjør. Men det opphever alikevel ikke bruddet på vikeplikt som motparten gjør. Den får så skyld for kolisjonen. Anonymkode: 7c69a...319 3
nomore82 Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Du brøyt vikeplikten som resulterte i kollisjon mellom kjøretøyene. Men anbefaler deg å ikke ta noen videre dialog med motparten. Fyll ut skademeldingsskjema og send inn til forsikringsselskapet. Så får de avgjøre saken basert på informasjonen dere oppgir.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 Dette er jo to forskjellige hendelser, en der fotgjengeren nær ble overkjørt, den andre der de to bilene kolliderte. Den andre bilen bør straffes for å ikke ha stoppet for fotgjengeren, du har skylda for å ikke overholdt vikeplikten. Man bryter ikke vikeplikten når man _tror_ den andre bilen stopper, det gjør man først når man er _sikker_ på at den andre bilen har stoppet. Anonymkode: 2c137...3c6 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 Kommer nok an på mye, forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett, at den andre felte en fotgjenger sier sitt om hvor aktverdig den kjørte. Hvor traff den din bil, front, side eller bak? Anonymkode: ffe78...05d 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer nok an på mye, forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett, at den andre felte en fotgjenger sier sitt om hvor aktverdig den kjørte. Hvor traff den din bil, front, side eller bak? Anonymkode: ffe78...05d Høyre forlykt og litt siden. ts Anonymkode: 8bb55...315
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #19 Skrevet 11. februar 2021 Ulven skrev (På 9.2.2021 den 22.13): Her skulle dere umiddelbart ringt politiet siden det var en fotgjenger involvert. Uansett ta en telefon til politiet og diskuter saken. Ikke ta på deg skylden iallefall. Fører av den andre bilen har jo brutt sin plikt til å stoppe for fotgjengeren. Edit: TS vær så snill og ring politiet. Uansett utfall av påkjørselen, må fører av den andre bilen får en alvorlig rekasjon siden han faktisk snittet en fotgjenger. Han kunne i verste fall ha drept henne. Slike folk må få en reaksjon slik at de skjerper seg i trafikken. Det er ikke sikkert politiet hadde kommet selv om hun ble truffet av bilen... jeg bruker skuter (altså type rullestol) og ble påkjørt i overgangsfeltet, føreren var i følge ham selv blendet av solen så han kjørte sakte og ble derfor ikke oppmerksom på meg... pga den lave farten hans tolket jeg det som om han hadde sett meg og kjørte sakt slik at jeg kunne kjøre over, det var også en annen fotgjenger men hun var gående og litt raskere enn meg, i tillegg var han også flere meter unna oss. Jeg ringte politiet, men siden jeg ikke var skadet rykket de ikke ut, og det selv om det bare skjedde hundre meter unna politistasjonen... De bad meg bare om å ta personopplysninger fra føreren i tilfelle nav trengte det om skuteren min var blitt ødelagt og det dermed ble en forsikringssak. Den var kjørbar fordi jeg hadde kjørt inn på fortauet før jeg ringte dem, det eneste som hadde skjedd var at den mistet en list som bare var til å trykke på igjen. Anonymkode: 574ee...a9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå