Example Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Hva tenker dere blir reaksjonenen post-korona? Vil vi rette opp i noe av det som har skjedd, eller vil vi tilbake til business as ususual? - Skole og utdanning. Helt nødvendig for å gå inn i fremtiden på en god måte. Vi som land er avhengig av at flest mulig gjennomfører utdanning og kommer seg inn i arbeidslivet. Sett i lys av det som har skjedd, og særlig studenter og videregående-elever, vil nok mange flere falle ut. Hva gjør vi med det? - Psykisk helse. Det gjelder både barn og unge, samt voksne. Regjeringen lover og lover, men realiteten er at mange sliter uten å få hjelp. Terskelen for hva som er syk nok for hjelp har økt, og lavterskeltilbud har kapasitetsproblemer. Hva kan man gjøre med det? - Sommeren kommer etter hvert, og med en oppmykning i reglene da (det kommer garantert), vil vi tåle litt mer enn før? Da tenker jeg på deg som ringer politiet 23:05 fordi russen spiller høy musikk, og ikke fordrar feststøy fra studentene i fadderuka. Du har tross alt bosatt deg midt i sentrum, og bør ha det stille når du vil det. Hva med å sponse litt ekstra for studentenes fadderuka neste høst, som en liten unnskyldning for skylda de fikk i fjor, og en takk for at de har sittet et år alene på sine 8 kvadrat? - Det er selvsagt populært å bygge nytt operahus eller nytt Munch-museum til flerfoldige milliarder, men nå kan vi kanskje tenke oss at noen nye ishaller eller en nye kunstgressbaner er mer verdifullt for å få ungdommen tilbake i idretten? Kulturskolen ønsker seg sikkert også et løft. - Er samfunnet villige til å lytte mer til utfordringer som kommer fra de som jobber med barn og unge? Halvparten av landets lærere vurderer å slutte, og store skoleklasser på 30+ elever har fått seg et kraftig skudd for baugen. For mens vi alle snakker om korona driver skolen og innfører ny læreplan samtidig, men lærebøkene er gjerne skrevet før elevene ble født. Nye bøker blir tross alt litt i dyreste laget. Og det å gjøre noe med det, vil koste penger. Enda mer penger enn det man allerede har brukt. Så er spørsmålet, hvor skal man hente pengene fra? Men først og fremst må vi få plass et vaksinepass. Sånn at de på 55+ får reist til Syden i sommer. Det har de fortjent. 5
Den Sagnomsuste Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Example skrev (15 minutter siden): Hva tenker dere blir reaksjonenen post-korona? Vil vi rette opp i noe av det som har skjedd, eller vil vi tilbake til business as ususual? - Skole og utdanning. Helt nødvendig for å gå inn i fremtiden på en god måte. Vi som land er avhengig av at flest mulig gjennomfører utdanning og kommer seg inn i arbeidslivet. Sett i lys av det som har skjedd, og særlig studenter og videregående-elever, vil nok mange flere falle ut. Hva gjør vi med det? - Psykisk helse. Det gjelder både barn og unge, samt voksne. Regjeringen lover og lover, men realiteten er at mange sliter uten å få hjelp. Terskelen for hva som er syk nok for hjelp har økt, og lavterskeltilbud har kapasitetsproblemer. Hva kan man gjøre med det? - Sommeren kommer etter hvert, og med en oppmykning i reglene da (det kommer garantert), vil vi tåle litt mer enn før? Da tenker jeg på deg som ringer politiet 23:05 fordi russen spiller høy musikk, og ikke fordrar feststøy fra studentene i fadderuka. Du har tross alt bosatt deg midt i sentrum, og bør ha det stille når du vil det. Hva med å sponse litt ekstra for studentenes fadderuka neste høst, som en liten unnskyldning for skylda de fikk i fjor, og en takk for at de har sittet et år alene på sine 8 kvadrat? - Det er selvsagt populært å bygge nytt operahus eller nytt Munch-museum til flerfoldige milliarder, men nå kan vi kanskje tenke oss at noen nye ishaller eller en nye kunstgressbaner er mer verdifullt for å få ungdommen tilbake i idretten? Kulturskolen ønsker seg sikkert også et løft. - Er samfunnet villige til å lytte mer til utfordringer som kommer fra de som jobber med barn og unge? Halvparten av landets lærere vurderer å slutte, og store skoleklasser på 30+ elever har fått seg et kraftig skudd for baugen. For mens vi alle snakker om korona driver skolen og innfører ny læreplan samtidig, men lærebøkene er gjerne skrevet før elevene ble født. Nye bøker blir tross alt litt i dyreste laget. Og det å gjøre noe med det, vil koste penger. Enda mer penger enn det man allerede har brukt. Så er spørsmålet, hvor skal man hente pengene fra? Men først og fremst må vi få plass et vaksinepass. Sånn at de på 55+ får reist til Syden i sommer. Det har de fortjent. Denne regjeringens svar ligger trolig i å heve kravet for ansettelse i skolen til doktorgradsnivå. Skal du lære bort geometri på niende trinn må du selvsagt ha forsket! Videre vil det bli enda mer innvandring og enda mindre integreringstiltak. Ungdomskriminalitet sier du? Neida, nå må du legge av deg rasismen! Enda mere homo,- transe og whatnot kamp. Selv pedofile, panfile og wtf skal jo ha sin sårt tiltrengte annerkjennelse må forstå! Alle kommer til å bli krenka både på vegne av deg selv, men helst på vegne av andre. Rasjonelle argumenter og fornuftig politikk vil bli fordrevet fra politikken. Verden må reddes! Gjennomsnittstemperaturen er 0.00002 grader varmere enn i 1970 ! Verden går sin vante gang med andre ord, og nei, vi har ikke lært et fnugg; 1
Gjest Paramount Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Jeg håper det blir en debatt rundt det totalitære samfunnet vi har opplevd. Vi har sett politikernes sanne ansikt. Det er alt for mange maktmennesker innen politikken. De må vingeklippes, av domstolene. Politikerne kan ikke ha forvaltningsrett over enkeltmenneskers liv. De skal yte offentlig service. Ikke disiplinere befolkningen. Det er domstolenes oppgave. Det er skremmende hvordan rikspolitikere, og ikke minst lokalpolitikere, kan kommandere hundre tusenvis av mennesker. Det er militære virkemiddel.
Fortauet Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Jeg forventer et økonomisk byks for lærerene. Vi har stått fremst i skyttergrava gjennom alt, og det eneste vi får er, om vi er heldige, takk for jobben du gjør. Det er så utrolig respektløst, og lønnsoppghøret var horribelt. Men vi bare takker og bukker. Fagforeninga, my ass!!
pavlin Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 (endret) Paramount skrev (På 10.2.2021 den 9.41): Jeg håper det blir en debatt rundt det totalitære samfunnet vi har opplevd. Vi har sett politikernes sanne ansikt. Det er alt for mange maktmennesker innen politikken. De må vingeklippes, av domstolene. Politikerne kan ikke ha forvaltningsrett over enkeltmenneskers liv. De skal yte offentlig service. Ikke disiplinere befolkningen. Det er domstolenes oppgave. Det er skremmende hvordan rikspolitikere, og ikke minst lokalpolitikere, kan kommandere hundre tusenvis av mennesker. Det er militære virkemiddel. Det som er enda er skremmenede, er hvordan folk adlyder. At det er ingen som sier i mot, ingen protest av betydning. Får meg til å tenke på alle som fulgte nazistenes kommandoer, som sa at de fulgte bare ordre, det var uvanlige tider osv. Så lenge noen er definert med makt, så følger folket lydig, uten å stille spørsmål. Så ekstremt enkelt det er å styre folk. Jeg blir helt uvel av folks manglende evne til å være kritiske og hvor vanvittig lett folk lar seg styre. Man må gjerne diskutere tiltakenes grad av validitet, men det endrer ikke hvor lett og ukritisk vi lar de som sitter med makt, overta kontrollen over våre rettigheter som menneske, som å bevege oss, ha kontakt med andre og utfolde oss. Jeg må nesten si jeg synes folket fortjener den type maktbruk som blir tredd nedover hodene, all den tid folk peker på nazikommandøren når man selv har skutt jøden. Endret 11. februar 2021 av pavlin 4
Gjest AlmaSofie Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Jeg måtte registrere meg som bruker for å svare på dette. Er en voksen kvinne på 57 år som jobber innen helse. Jeg og mine kollegaer har stått på gjennom hele denne prosessen. Jeg er utrolig glad for at jeg bor og jobber i Norge og ikke et annet land i disse tider. Gjennom flere omganger med nesten ingen smitte, litt smitte, mer smitte og enda mer smitte har vi gått på jobb hver dag - med redsel for å dra smitten med på jobb og for å dra smitten med hjem fra jobb. At det ville komme mange i etterpåklokskapens ånd var alle klar over - men å se at det er så mange bedrevitere i diverse nettforum og kommentarfelt er ikke annet enn latterlig. Jeg har gått på jobb hver dag gjennom hele epidemien og nå ser jeg fram til at vi skal få vaksiner som kanskje gjør at vi endelig, etter over et år, kan gå på jobb uten redselen for å dra med smitte. Elsker jobben min og er glad for at min jobbhverdag går med på å fokusere på det positive fremfor det negative. Det er ingen dans på roser å jobbe med munnbind og smittefrakk gjennom lange vakter og vaske/sprite hender x antall ganger pr vakt - men vi gjør det fordi vi ser nytten og effekten av det. Myndighetene vil alles beste - stol på at alt vil bli bedre i stedet for å KUN fokusere på alt som KAN skje og da selvfølgelig worst case scenario. Leste en kronikk av Peder Kjøs og han skrev at barn og unge trenger voksne som er trygge og gir dem håp i disse tider. Så prøv å være en trygg voksen nå og ikke overfør redsel og angst til barn og unge.
Ukjent. Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 pavlin skrev (1 time siden): Det som er enda er skremmenede, er hvordan folk adlyder. At det er ingen som sier i mot, ingen protest av betydning. Får meg til å tenke på alle som fulgte nazistenes kommandoer, som sa at de fulgte bare ordre, det var uvanlige tider osv. Så lenge noen er definert med makt, så følger folket lydig, uten å stille spørsmål. Så ekstremt enkelt det er å styre folk. Jeg blir helt uvel av folks manglende evne til å være kritiske og hvor vanvittig lett folk lar seg styre. Man må gjerne diskutere tiltakenes grad av validitet, men det endrer ikke hvor lett og ukritisk vi lar de som sitter med makt, overta kontrollen over våre rettigheter som menneske, som å bevege oss, ha kontakt med andre og utfolde oss. Jeg må nesten si jeg synes folket fortjener den type maktbruk som blir tredd nedover hodene, all den tid folk peker på nazikommandøren når man selv har skutt jøden. Helt enig med deg. Dette året har bevist at funnene fra milgram- eksperimentet stemmer med virkeligheten. Folk flest eier ikke evnen til å tenke selv. 3
Gjest AlmaSofie Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 pavlin skrev (1 time siden): Det som er enda er skremmenede, er hvordan folk adlyder. At det er ingen som sier i mot, ingen protest av betydning. Får meg til å tenke på alle som fulgte nazistenes kommandoer, som sa at de fulgte bare ordre, det var uvanlige tider osv. Så lenge noen er definert med makt, så følger folket lydig, uten å stille spørsmål. Så ekstremt enkelt det er å styre folk. Jeg blir helt uvel av folks manglende evne til å være kritiske og hvor vanvittig lett folk lar seg styre. Man må gjerne diskutere tiltakenes grad av validitet, men det endrer ikke hvor lett og ukritisk vi lar de som sitter med makt, overta kontrollen over våre rettigheter som menneske, som å bevege oss, ha kontakt med andre og utfolde oss. Jeg må nesten si jeg synes folket fortjener den type maktbruk som blir tredd nedover hodene, all den tid folk peker på nazikommandøren når man selv har skutt jøden. Da må jeg spør deg. Gå tilbake til mars i fjor, hvordan ville du at Norge skulle håndtert situasjonen?
Anbefalte innlegg