Gå til innhold

Er det egentlig nødvendig å vaske nedi do?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada, jeg vasker doen (nedi også) men jeg lurer på om det egentlig er nødvendig at vi gjør det? Å vaske vekk bakterier og smuss på håndtak og setet er jo logisk, men hvorfor nedi? Er det bare fordi vi synes det er ekkelt med en skitten doskål? 

Anonymkode: 8d242...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det kan danne seg kalkbelegg og misfarginger (brungule ekle render) og sopp. I tillegg til alle bakteriene selvsagt. De plaskes jo rundt når man trekker ned, det er ikke sånn at de sitter limt fast nedi doskålen.

Jeg bruker klorin og dobørsten nedi der jevnlig, i tillegg til at jeg har sånn wc-blokk fra Klorin. Den er veldig effektiv.

Anonymkode: 66d16...bcf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi det kan danne seg kalkbelegg og misfarginger (brungule ekle render) og sopp. I tillegg til alle bakteriene selvsagt. De plaskes jo rundt når man trekker ned, det er ikke sånn at de sitter limt fast nedi doskålen.

Jeg bruker klorin og dobørsten nedi der jevnlig, i tillegg til at jeg har sånn wc-blokk fra Klorin. Den er veldig effektiv.

Anonymkode: 66d16...bcf

Ja det vet jeg men bakteriene går vel ikke oppover når de ligger nedi? Man skal jo lukke dosetet igjen før man trekker ned for å unngå å få bakterier opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske nedi er kun for at det skal SE pent ut. Ingen tar nedi do så det trenger ikke være sterilt. 

Anonymkode: 8e7f5...9d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å vaske nedi er kun for at det skal SE pent ut. Ingen tar nedi do så det trenger ikke være sterilt. 

Vrimler det ikke opp bakterier når man drar ned da 😅 som kan sette seg på innsiden av dolokket? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker nedi do fordi det ellers blir brune render - jeg vil at toalettet skal være rent og hvit.

Du stryker neppe med om du ikke vasker toalettet nedi.

Anonymkode: 058d4...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du trekker ned med lokket oppe kan de virvles opp til 2 meter mener jeg å ha lest. Så; alltid lokket nede! Du dør vel ikke av av å ikke vaske nedi, men det vil vel bygge seg opp etterhvert, og lukta selvsagt.

Anonymkode: 99815...a47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det ikke ser pent ut vil det også begynne å lukte ganske stramt til slutt.

Anonymkode: b4de3...6ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (16 minutter siden):

Vrimler det ikke opp bakterier når man drar ned da 😅 som kan sette seg på innsiden av dolokket? 

Jo, men da må man jo vaske hver eneste gang man bruker doen da. Det er jo ingen vits! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det skal se pent ut og bli kvitt bakterier. Men er en god ide å ta ned dolokket når man skal trekke ned. Da flyr ikke bakteriene opp av skåla.

Anonymkode: 870b6...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet det, er det bare til å la være å vaske doen noen uker. Da skjønner du greia :fnise:

Anonymkode: 67a14...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 20.10):

Ja det er det jeg tenker også, hadde vært interessant å lese hva forskere har å si om det. Mtp at det er mye kjemikalier i spray man bruker til å rengjøre nedi doen så er det dumt å gjøre det ofte, kanskje vi burde bli flinkere til å ikke bry oss om det ser skittent ut nedi doskålen, så lenge bakterier på overflaten er vasket bort så er jo det det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 22.57):

Ja det er det jeg tenker også, hadde vært interessant å lese hva forskere har å si om det. Mtp at det er mye kjemikalier i spray man bruker til å rengjøre nedi doen så er det dumt å gjøre det ofte, kanskje vi burde bli flinkere til å ikke bry oss om det ser skittent ut nedi doskålen, så lenge bakterier på overflaten er vasket bort så er jo det det viktigste.

Desto sjeldnere man vasker desto mer setter det stygge seg fast. Tror de fleste foretrekker å bruke dobørsten regelmessig fremfor å måtte stå med hånden nede i toalettet og skrape vekk de brune flekkene. 

Anonymkode: 07129...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...