Suffragette Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Så jeg skal ha middagsselskap i morgen. Med to stykker jeg ikke kjenner så godt. Jeg har en plan om hva jeg vil servere. Men! Planen min inneholder sopp og spinat. To ting jeg føler ikke alle liker så godt, eller i det hele tatt. Jeg vurderer å spørre dem om de liker sopp og spinat. Men hvis jeg spør føler jeg et jeg behandler dem som barn. Jeg vil ikke anta at de har dårlig smakssans. Det føles undervurderende å spørre voksne om sånt. Men jeg vet folk liker ulike ting! Og jeg vet nesten ingenting om de jeg inviterer. Har dere vært i en liknende situasjon? Hva har dere gjort?
buksa di Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 (endret) Ja. Vil at mine gjester skal føle seg velkommen, så tar hensyn tila alergier, vegansk/vegetarisk osv så godt det kan gjøres. Endret 9. februar 2021 av buksa di 5
pandabear Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Spør heller om det er noe de ikke spiser av ulike årsaker. Allergi eller at de ikke liker 20
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Spør på generelt grunnlag om de har allergier eller noe de ikke spiser. Ikke nevn noen spesifikke råvarer. Anonymkode: 196fe...398 11
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Er du gal. Slikt spør man IKKE om. Som du selv sier, de er ikke 5-åringer. (Skulle det være sånn at de har cøliaki eller er ortodokse jøder, så sier de nok ifra om det). Ikke spør om noe, server det du har tenkt. Anonymkode: f5f4e...a04 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Sopp og spinat er ikke så spesielt at jeg syns du trenger å spørre. Torskerogn og snegler er mer på "spør" listen. Har man utrolig sære preferanser får man heller si fra ved invitasjon tenker jeg. Anonymkode: cf4e2...47d 9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Nei jeg spør ikke. Jeg vet hva de jeg kjenner godt liker og ikke liker, og de jeg ikke kjenner så godt er nok for høflige til å si nei uansett. Men kjører gjerne litt safe første gangen jeg har noen på besøk. Anonymkode: 31a14...dee
little fairy Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Kommer helt an på. De fleste kjenner jeg jo og vet hva de ikke liker. Jeg inviterer som regel til middag for å være sosial, samt at jeg liker å lage mat og prøve meg på nye retter. Kjedelig å lage til seg selv bare. Så da sier jeg gjerne at jeg skal prøve X rett. Da regner jeg med de gir beskjed om de ikke liker det. Men hvis man er mange så er det jo som regel noen som ikke liker retten/en av ingrediensene. Da ser jeg det litt an. Jeg tenker at voksne folk kan plukke ut det de ikke liker. F.eks i en salat. Forventer at folk klarer/forsøker å spiser "normal" mat. Man må f.eks kunne servere stek med tilbehør, lasagne, pizza, taco, gryteretter, kjøttkaker osv uten at noen griner på nesen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Jeg spør alltid om allergier og ting de ikke liker. Jeg selv f.eks liker ikke spinat, men spiser noe sopp. Ikke all slags sopp. Anonymkode: dc0e8...c6e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Nei, det spør du ikke om. Det er jo bare ingredienser, ikke hovedrett. Noen liker ikke tomat, paprika, kokte grønnsaker eller bønner. Du kan jo ikke spørre om alt bare for å kunne servere middag. Noe annet om hovedretten er veldig spesiell og serveres uten mye tilbehør. En gir beskjed om man er invitert på blåskjell eller lutefisk. Anonymkode: 59d48...509 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Nei. Det er vel ikke barn jeg har invitert? Voksne får normal middag, inviterer jeg er det som regel viltkjøtt, laks eller skalldyr. Liker de ikke vanlig mat så sier de vel ifra selv på forhånd. Anonymkode: a26c2...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Dere som "ikke liker".. Spiser dere ikke maten hvis dere får servert noe dere "ikke liker"?? Jeg skriver med hermetegn fordi jeg synes det høres ut som om det er femåringer som sier sånt altså. Har flere ting jeg ikke synes er så godt, ville feks aldri laget levergryte selv, synes ikke det smaker godt. Men herregud, hadde jo spist det om jeg fikk det servert. Har dere null manerer hjemmefra? Anonymkode: a26c2...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Jeg pleier alltid å spørre i god tid/uka i forveien "Har du noen sykdommer/allergier mtp mat, eller noe du ikke liker/ønsker å spise? ❤️ " AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere som "ikke liker".. Spiser dere ikke maten hvis dere får servert noe dere "ikke liker"?? Jeg skriver med hermetegn fordi jeg synes det høres ut som om det er femåringer som sier sånt altså. Har flere ting jeg ikke synes er så godt, ville feks aldri laget levergryte selv, synes ikke det smaker godt. Men herregud, hadde jo spist det om jeg fikk det servert. Har dere null manerer hjemmefra? Anonymkode: a26c2...1c6 Jeg drar ikke på besøk ofte med mindre det er nær familie/venner, fordi mange har null manerer som verter og ikke tar hensyn til sykdommen og allergien min, eller andres ønsker. Så nei, slipper heldigvis å spise hos ufine verter. Om man skal invitere på spesiell mat som ikke mange liker (lever som du nevner) så må man jo spesifisere at det er det man inviterer til, noe annet er lite dannet. Om noen av mine gjester ikke liker fisk, så serverer jeg jo ikke fisk, herregud, - det hadde vært uskikket av meg. Anonymkode: 5cc4f...8e0 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg pleier alltid å spørre i god tid/uka i forveien "Har du noen sykdommer/allergier mtp mat, eller noe du ikke liker/ønsker å spise? ❤️ " Jeg drar ikke på besøk ofte med mindre det er nær familie/venner, fordi mange har null manerer som verter og ikke tar hensyn til sykdommen og allergien min, eller andres ønsker. Så nei, slipper heldigvis å spise hos ufine verter. Om man skal invitere på spesiell mat som ikke mange liker (lever som du nevner) så må man jo spesifisere at det er det man inviterer til, noe annet er lite dannet. Om noen av mine gjester ikke liker fisk, så serverer jeg jo ikke fisk, herregud, - det hadde vært uskikket av meg. Anonymkode: 5cc4f...8e0 Uskikket? Anonymkode: a9cf7...4e8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Spørr om det er noe de ikke spiser ☺️ Jeg er hverken glad i sopp eller spinat men blir det servert spiser jeg ☺️ Anonymkode: fc961...573
Ullvott Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere som "ikke liker".. Spiser dere ikke maten hvis dere får servert noe dere "ikke liker"?? Jeg skriver med hermetegn fordi jeg synes det høres ut som om det er femåringer som sier sånt altså. Har flere ting jeg ikke synes er så godt, ville feks aldri laget levergryte selv, synes ikke det smaker godt. Men herregud, hadde jo spist det om jeg fikk det servert. Har dere null manerer hjemmefra? Anonymkode: a26c2...1c6 Det finnes noen få ting jeg ikke ville spist, rett og slett fordi jeg ikke klarer å få det ned for alt i verden. Det er ikke mange ting det dreier seg om, og det handler ikke om allergi, men jeg blir fysisk skikkelig uvel. Vil ikke gå nærmere inn på hva, for med lang erfaring fra KG vet jeg at diskusjonen da fort avsporer i retning av hvilke ingredienser det er innafor å ikke klare å spise. Jeg spiser både sopp og spinat. Til TS: jeg er enig med de som sier at det er bedre å spørre om det er noen ting de av ulike grunner ikke spiser. Endret 9. februar 2021 av Ullvott 6
Gjest Føsleguri Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Nei, jeg inviterer kun folk jeg kjenner så godt at jeg vet om de har allergier.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Pleier å si noe a la "jeg har tenkt å servere dette. er det noen allergier jeg må vite om?" Da vet de hva de får, og kan gi deg en tilbakemelding hvis det er noe de virkelig ikke kan fordra. Det sagt, så regner jeg sopp og spinat som like vanlig som gulrot. Anonymkode: c5788...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 Jeg spør om det er noe jeg skal ta hensyn til når jeg planlegger middagen 😛 Anonymkode: 3648a...73a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå