AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #21 Del Skrevet 9. februar 2021 (*tekstet, tok bilde og filmet mens hun kjørte bil OG den 2-årige datteren satt i fremovervendt sete i baksetet) Anonymkode: ba32e...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #22 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ei venninne hadde datteren sin fremovervendt fra hun var 2 år (fra hun var ferdig med babystol). Jeg prøvde å si fra men hun som pleide å tekste, ta bilde og filme mens hun kjørte bil så jo selvfølgelig ikke problemet. Jeg blir glad for å lese at de fleste har litt mer vett enn som så. Tror egentlig man må være passe dum uansett for å gjøre følgende i tillegg: Gi sjokolade til hunden "fordi det har jo gått bra før", kaste McDonalds-søppel ut av vinduet på bilen, ta Snapchat-video av at det kommer lyder når andre er på do, skylde på venninna di for at DU kler av deg alle klærne under klespoker når venninna di har vett til å ikke gjøre det.... and on and on... Bekrefter vel litt mer om en som velger fremovervendt sete på en 2-åring. Anonymkode: ba32e...4e0 Jeg blir provosert av innlegget ditt, fordi du tar alle under en kam. Min gutt hater å sitte i bil bakovervendt. Han gråter og blir dårlig som i kvalm og kan spy hvis han sitter i et sånt sete. Vi har valgt å ta fremovervendt sete til han, for det gjør sjåfør mindre stresset, mer fokus på å kjøre bil og ikke bekymre seg over en som gråter hysterisk og som kan spy ned hele bilen. Helhetlig så blir det en mer sikker tur. Men det betyr ikke at vi er den type mennesker som velger å sitte på mobilen når vi kjører eller alt det andre du mener man er når man velger et fremovervendt sete. Anonymkode: fe235...093 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #23 Del Skrevet 9. februar 2021 Han er forresten straks 3 år. Anonymkode: fe235...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #24 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ei venninne hadde datteren sin fremovervendt fra hun var 2 år (fra hun var ferdig med babystol). Jeg prøvde å si fra men hun som pleide å tekste, ta bilde og filme mens hun kjørte bil så jo selvfølgelig ikke problemet. Jeg blir glad for å lese at de fleste har litt mer vett enn som så. Tror egentlig man må være passe dum uansett for å gjøre følgende i tillegg: Gi sjokolade til hunden "fordi det har jo gått bra før", kaste McDonalds-søppel ut av vinduet på bilen, ta Snapchat-video av at det kommer lyder når andre er på do, skylde på venninna di for at DU kler av deg alle klærne under klespoker når venninna di har vett til å ikke gjøre det.... and on and on... Bekrefter vel litt mer om en som velger fremovervendt sete på en 2-åring. Anonymkode: ba32e...4e0 Og du er venn med denne fordi like barn leker best? Anonymkode: 1260c...e7c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #25 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Han sitter i britax two-way. Enn så lenge han ikke nærmer seg 26kg bruker vi den. Han ligger å vipper mellom 24 og 25 kg å har gjort det nå noen mndr. Anonymkode: fc067...48f Ah, ok. Den vi hadde og måtte bytte ut og. Han satt i den til han var 114cm og 25kg, så måtte vi snu ha. Fant ikke noe stol som gikk lenger opp i vekt på det tidspunktet. Hadde allerede hatt babystol og to bakovervendte - ville ikke snu han når han vokste ut av iso-fix stolen. Snudde når han var tre år og ni måneder Anonymkode: a4785...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #26 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg blir provosert av innlegget ditt, fordi du tar alle under en kam. Min gutt hater å sitte i bil bakovervendt. Han gråter og blir dårlig som i kvalm og kan spy hvis han sitter i et sånt sete. Vi har valgt å ta fremovervendt sete til han, for det gjør sjåfør mindre stresset, mer fokus på å kjøre bil og ikke bekymre seg over en som gråter hysterisk og som kan spy ned hele bilen. Helhetlig så blir det en mer sikker tur. Men det betyr ikke at vi er den type mennesker som velger å sitte på mobilen når vi kjører eller alt det andre du mener man er når man velger et fremovervendt sete. Anonymkode: fe235...093 Men så er det jo du som med din bakgrunn leser innlegget mitt slik også. Hadde det vært en slik begrunnelse venninna mi hadde, så hadde det jo selvsagt vært ok, men nei det var fordi hun ikke gadd å investere i ordentlig barnesete. Skjønner at du mener at jeg skjærer alle over en kam, men jeg ante faktisk ikke at barn kan bli fysisk dårlige av det. Så ingenting å bli provosert for. Anonymkode: ba32e...4e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #27 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og du er venn med denne fordi like barn leker best? Anonymkode: 1260c...e7c Er nok ikke venninne med henne lenger nei. Hvor tok du det fra at jeg er lik henne egentlig? Anonymkode: ba32e...4e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #28 Del Skrevet 9. februar 2021 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir provosert av innlegget ditt, fordi du tar alle under en kam. Min gutt hater å sitte i bil bakovervendt. Han gråter og blir dårlig som i kvalm og kan spy hvis han sitter i et sånt sete. Vi har valgt å ta fremovervendt sete til han, for det gjør sjåfør mindre stresset, mer fokus på å kjøre bil og ikke bekymre seg over en som gråter hysterisk og som kan spy ned hele bilen. Helhetlig så blir det en mer sikker tur. Men det betyr ikke at vi er den type mennesker som velger å sitte på mobilen når vi kjører eller alt det andre du mener man er når man velger et fremovervendt sete. Anonymkode: fe235...093 Sikker på at det er kam og ikke noe annet hn tar den under 😅 Paraply kanskje? Anonymkode: 95ba8...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #29 Del Skrevet 10. februar 2021 Ville sett om jeg fant et annet sete med større plass til beina så barnet kan sitte bakovervendt her snudde vi når barnet var 4,5 år Anonymkode: a035a...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #30 Del Skrevet 10. februar 2021 Du har sikkert allerede fått liknende svar, men vi snudde vår nå 6-åring først i sommer, da han var nesten 6 år og 116 cm. Vi brukte Britax MaxWay, og nå bruker lillesøster den stolne, hun er 4 og 110 cm. Jeg vet ikke om du har yngre barn? For da er det kanskje enklere å forsvare innkjøp av enda en bilsete. Hos oss ble det sånn: babysette frem til 7-8 mnd Besafe iZi x3 frem til 3-4 år Britax Maxway - kan brukes frem til 5-6 år Cybex M-fix fra 6 år. Barna er nå 4 og 6, og vi har de to siste bilseter igjen, de andre er solgt på finn. Vi har stor bil! Det er også nødvendig om man ønsker å ha to barn i bakovervendte seter bak, og sjåføren er høy. Bare nevner det.. Anonymkode: 93ea8...589 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 10. februar 2021 #31 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gjelder bilstol. Snur dere barna fremover endt? Har virkelig ikke lyst å snu barnet.. Er det et mellomste man bruker? Hvis dere ikke har noen tips så skal jeg på å spørre på barnas hus 😊🥰 Anonymkode: fd2ee...38e Spørs kanskje litt hvor langt unna 4 år barn er? Men nei, jeg snudde ikke før etter passerte 4 år. Jeg husker ikke hvor lang hun var akkurat da vi snudde eller nøyaktig alder. Men selv om hun rent vektmessig og lengdemessig _passet_ i en beltestol før hun ble 4 år, så hadde hun heller ikke vokst ut av det bakovervendte verken i lengde eller vekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #32 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gjelder bilstol. Snur dere barna fremover endt? Har virkelig ikke lyst å snu barnet.. Er det et mellomste man bruker? Hvis dere ikke har noen tips så skal jeg på å spørre på barnas hus 😊🥰 Anonymkode: fd2ee...38e Ikke stol blindt på de som jobber med å selge stoler. De kan ikke alltid alt, og dessverre har mange blitt feilinformert med tanke på når det er trygt å snu barnet forover, meg selv inkludert (men jeg visste jeg ikke skulle ha jenta mi forover). Sønnen min fikk plass bakovervendt i lillesøsters stol da han var 8 år og 137 cm, så det sier litt om hvor lenge barnet ditt kan sitte bakover. Datteren min er 5,5 år, og sitter bakover. Hun er 112 cm. Barnet er ikke modent eller stort nok til å sitte forover før det er minst 5 år, 110 cm og 18 kilo. Alle kriteriene skal oppfylles. Jenta mi, som oppfyller kravene, har for korte lår, så hun får ikke beina i 90° knekk rett ned over stolkanten i en beltestol. Hun får også beltet over magen, og ikke over hoftene som de skal ha. Så når barnet oppfyller kravene, må barnet testes i stolen i bilen for å se at alt stemmer overens. Anbefaler sterkt å kjøpe en beltemontert bakovervendt stol. De varer som regel til 125 cm (og mer!) og 25 kilo. Max Way Plus, Axkid Minikid og Axkid One er tre stoler som varer lenge. De to første er ikke så ille på pris, den siste er dyrere, men varer da til 32 kilo og er den nyeste på markedet. Første og siste tar lite plass i bilen, men den i midten er lettere å montere enn den første. Husk at modenhet er superviktig når det kommer til beltestol. Barnet må sitte rett opp og ned, ikke lene seg fremover eller tulle med beltet. En på 4 år skjønner ikke alltid at dette er livsviktig. Vær så snill og ha barnet ditt bakover til det vokser ut av den neste stolen du kjøper. Barnet sitter 5 ganger så trygt bakover, og du vil takke deg selv hvis den dagen kommer hvor stolen redder livet til barnet ditt. Ikke hør på de som sier at det er ok å snu. Det er ikke ok å snu en så liten tass. Lykke til! Anonymkode: 366b2...df2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #33 Del Skrevet 10. februar 2021 Meg over ☝ Meld deg inn i Bilstol-gruppa på Facebook. Du vil få bedre og tryggere svar der enn i en butikk. Der kan du spørre om tips til stol når du sier hvilken bil du har, og hva budsjettet ditt er. Mange kunnskapsrike mennesker i den gruppa. Anonymkode: 366b2...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #34 Del Skrevet 10. februar 2021 Vi har Minikid 1.0, og den holder nok til skolestart, så vi snur ikke før den er utvokst. Nå er jenta 103 cm, 4 år og har mye plass igjen. Anonymkode: 48272...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #35 Del Skrevet 10. februar 2021 https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/ Mine satt bakovervendt til de var 8-9år!Og de var lang! Finn ett stort sete som passer! Anonymkode: 53f03...5b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #36 Del Skrevet 10. februar 2021 Kjøp beltestol👍 Mye bedre ergonomisk for den alderen. Jeg tenker også at det holder å følge norsk lov 🙂 Undersøk ting selv og ikke la deg påvirke for mye. Anonymkode: 3e2d8...363 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #37 Del Skrevet 10. februar 2021 Derfor er det best å kjøpe en bakovervendt bilstol som varer til 25 kg/125 cm med en gang, så slipper man å bytte dem ut og bruke så mye penger på bilstoler. Merkelig nok er det mange som ikke tenker på dette. Axkid One kan brukes fra dag 1 og frem til skolealder. Økonomisk og trygt Anonymkode: cd8a3...b35 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #38 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler sterkt å kjøpe en beltemontert bakovervendt stol. De varer som regel til 125 cm (og mer!) og 25 kilo. Max Way Plus, Axkid Minikid og Axkid One er tre stoler som varer lenge. De to første er ikke så ille på pris, den siste er dyrere, men varer da til 32 kilo og er den nyeste på markedet. Første og siste tar lite plass i bilen, men den i midten er lettere å montere enn den første. Lykke til! Anonymkode: 366b2...df2 Axkid One varer til 23 kg. Det er Klippan Opti 129 som varer til 32 kg. Anonymkode: d2dea...d3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. februar 2021 #39 Del Skrevet 10. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjøp beltestol👍 Mye bedre ergonomisk for den alderen. Jeg tenker også at det holder å følge norsk lov 🙂 Undersøk ting selv og ikke la deg påvirke for mye. Anonymkode: 3e2d8...363 Norsk lov er altfor svak på dette området. Følg heller Trygg Trafikk sine anbefalinger. De samarbeider med statlige myndigheter og er langt mer oppdatert enn loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #40 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøp beltestol👍 Mye bedre ergonomisk for den alderen. Jeg tenker også at det holder å følge norsk lov 🙂 Undersøk ting selv og ikke la deg påvirke for mye. Anonymkode: 3e2d8...363 Haha. Ingen på 105 cm sitter ergonomisk i beltestol, da de er for små til å få korrekt belteføring. Anonymkode: 01829...753 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå