Gå til innhold

Leie ut leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal leie ut en splitter ny leilighet fram til jeg kan bo der selv. Ønsker dermed å redusere risikoen for slitasje mest mulig. Skjønner at noe slitasje må påberegnes, men tenker å tilrettelegge for minst mulig. Da blant annet ved at den er ferdig møblert og ikke tillate spikere eller skruer i veggen uten samtykke. I tillegg har jeg tenkt en del på å plassere matter på gulvet, for å beskytte parketten mest mulig. Både ved inngangen, ved terrassedøren, da dette er en markterrasse, og ved kjøkkenvasken. Er dette mye å forvente når man leier ut? 

Anonymkode: 24e9b...8e7

Skrevet

Som utleier tror jeg faktisk ikke du kan legge føringer for hull i veggen i form av spiker etc innenfor hva man anser som "normale rammer." Noen jeg kjenner hadde en sak der mot huseier og der kom det frem at huseier ikke kunne nekte dem det såfremt det ikke var overdrevent mye eller store hull. Så det er greit å ha i bakhodet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 18.53):

Skal leie ut en splitter ny leilighet fram til jeg kan bo der selv. Ønsker dermed å redusere risikoen for slitasje mest mulig. Skjønner at noe slitasje må påberegnes, men tenker å tilrettelegge for minst mulig. Da blant annet ved at den er ferdig møblert og ikke tillate spikere eller skruer i veggen uten samtykke. I tillegg har jeg tenkt en del på å plassere matter på gulvet, for å beskytte parketten mest mulig. Både ved inngangen, ved terrassedøren, da dette er en markterrasse, og ved kjøkkenvasken. Er dette mye å forvente når man leier ut? 

Når du leier ut så leier du ut.

Du kan kreve at leietaker følger normale ordensregler og ivaretar eiendommen på en normal aktsom måte. Men du må forvente normal slitasje og normal bruk. Det inkluderer blant annet bruksmerker på gulv, spikerhull i veggen, skruehull osv. Dette er normal slitasje som du må ta høyde for når du leier ut og setter prisen. Inntekten du får skal blant annet dekke denne slitasjen.

Men ikke forvent at du kan kreve at leiligheten er som splitter ny når du overtar den igjen. For det kan du ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted (en info side om regler for utleie som jeg mistet linken til) at en utleier måtte regne med såpass slitasje at det ikke var urimelig å måtte sparkle hull og male vegger når en leietaker hadde bodd der i noen år.

Som leietaker ønsker jeg alltid å behandle boligen jeg leier pent. Men, man skal jo føle seg hjemme også. Det innebærer å kunne henge opp bilder/noe pynt uten å løpe til utleier for hver gang. Det er riktignok ikke alle som tenker seg om når de skal henge opp noe, det finnes de som tar en hvilken som helst spiker eller skrue for å kunne henge noe smått opp på veggen. Kanskje det kan være lurt å la det følge med en liten boks med små bildestifter som et vennlig hint. 😛

Noe annet å tenke på er hyller og slikt. Har leiligheten hyller og knagger o.l. der det kunne være logisk/praktisk? Det er utrolig kjipt  ha et hjem det slikt er mangelvare og føle at man ikke får lov å gjøre noe med det. Men, du kan i det minste være i forskudd og sørge for at leiligheten er mest mulig praktisk utstyrt på det området selv (så er du og sikret at rette typer skruer/plugger er brukt). Siden det er første gang den leies ut kan du jo benytte anledningen til å be leietaker komme med innspill til hvor du bør plassere dem.

Du kan nok ikke pålegge en leietaker å bruke div matter, men har du gode, fine, praktiske matter som følger med, så er jo det for en bonus å regne, jeg ville absolutt brukt dem.

Anonymkode: e1377...e12

Skrevet

jeg har leid flere steder og det har alltid vært greit å skru i veggen. Om man skal bo et sted må man få føle seg hjemme, selvom man ikke eier hjemmet. Om noen år må du regne med normal slitasje på leiligheten. Den hadde blitt slitt om du bodde der også. Du kan forvente at ting ikke er ødelagt, men at det er litt slitt må du regne med. 

Anonymkode: 18d64...3cd

Skrevet
DrueSmoothie skrev (1 time siden):

Som utleier tror jeg faktisk ikke du kan legge føringer for hull i veggen i form av spiker etc innenfor hva man anser som "normale rammer." Noen jeg kjenner hadde en sak der mot huseier og der kom det frem at huseier ikke kunne nekte dem det såfremt det ikke var overdrevent mye eller store hull. Så det er greit å ha i bakhodet.

Man kan ikke forby huller i veggen, men man kan sette i ordensregler/leiekontrakt at huller må sparkles og males før utflytting. Sammen gjelder maling og lignende.

Anonymkode: 79e4b...740

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 11.24):

Jeg mener å ha lest et sted (en info side om regler for utleie som jeg mistet linken til) at en utleier måtte regne med såpass slitasje at det ikke var urimelig å måtte sparkle hull og male vegger når en leietaker hadde bodd der i noen år.

Som leietaker ønsker jeg alltid å behandle boligen jeg leier pent. Men, man skal jo føle seg hjemme også. Det innebærer å kunne henge opp bilder/noe pynt uten å løpe til utleier for hver gang. Det er riktignok ikke alle som tenker seg om når de skal henge opp noe, det finnes de som tar en hvilken som helst spiker eller skrue for å kunne henge noe smått opp på veggen. Kanskje det kan være lurt å la det følge med en liten boks med små bildestifter som et vennlig hint. 😛

Noe annet å tenke på er hyller og slikt. Har leiligheten hyller og knagger o.l. der det kunne være logisk/praktisk? Det er utrolig kjipt  ha et hjem det slikt er mangelvare og føle at man ikke får lov å gjøre noe med det. Men, du kan i det minste være i forskudd og sørge for at leiligheten er mest mulig praktisk utstyrt på det området selv (så er du og sikret at rette typer skruer/plugger er brukt). Siden det er første gang den leies ut kan du jo benytte anledningen til å be leietaker komme med innspill til hvor du bør plassere dem.

Du kan nok ikke pålegge en leietaker å bruke div matter, men har du gode, fine, praktiske matter som følger med, så er jo det for en bonus å regne, jeg ville absolutt brukt dem.

Anonymkode: e1377...e12

Såvidt jeg forstår så kan jeg det så lenge det blir nevnt ved visning/overtagelse og at det står i kontrakten. Har jo ikke tenkt til å nekte leieboer og ha bilder eller lignende oppe, men kan jo legge noe føring for det. Når det kommer til hyller og ligende, så har jeg rett og slett ikke kommet så lagt. Tenker nok å sette opp garderobeskap og hyller i bod muligens, men utenom det så har jeg ikke noen tanker. Ikke helt umulig at jeg spør leieboer om tanker, men større ting skal jo i hvert fall godkjennes.

Tenker at å kjøpe noen fine og praktiske matter er en grei investering, framfor å risikere en ødelagt parkett

Skrevet

Leier du ut fullt møblert inkl diverse matter så velger du på en måte en type leietaker å etter min mening ikke den typen leietaker som tar best vare på leiligheten.  Så tenk deg nøye om. Legg heller til rette med bra å logisk plassering av knaggrekke i gangen,  skapplass på soverom ( rett plassert iforhold til møblering av seng) dorullholder, nok lagringsplass på kjøkkenet  eventuelt bildelist på en vegg i stuen/soverom etc. 

Anonymkode: b53b0...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...