Tunique Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 In Oslo, the cinemas have been closed since November 9. Now the cinema industry believes it is time to consider relief. Infection rates in Oslo have been falling in recent weeks. On Sunday, 24 cases of coronavirus were registered in Oslo, the lowest number since October. Les mer her: https://norwaytoday.info/culture/cinemas-in-oslo-want-to-reopen-you-cant-keep-everything-closed/ 1
Capt. Obvious Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Kan nok se langt etter betydelige lettelser med det første. Det vil bli verre før det eventuelt blir bedre. Og hvis det likevel skulle åpne litt, så vil det ta 1-2 uker før det stenges ned igjen på grunn av at det naturlig nok vil kunne øke smittenivået litt. 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Her jeg bor har kinoen vært åpen lenge. 2
Frøyamor Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (Akkurat nå): Her jeg bor har kinoen vært åpen lenge. Samme her. 3
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 Det er ikke så rart. Det er flere kinosjef-stillinger utlyst på markedet nå om dagene. Kinoene sliter av mange grunner. De holder på å bli historie, akkurat slik som de gamle VHS-sjappene nå er blitt. I dag har de aller fleste en grei skjerm hjemme der man kan strømme relativt nye filmer. Jeg skal innrømme jeg savner opplevelsen av å gå på kino, men det er nok minst like mye opplevelsen av å gjøre noe sosialt utenfor hjemmet som jeg savner.
buksa di Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Mrs. Random Nick skrev (1 minutt siden): Det er ikke så rart. Det er flere kinosjef-stillinger utlyst på markedet nå om dagene. Kinoene sliter av mange grunner. De holder på å bli historie, akkurat slik som de gamle VHS-sjappene nå er blitt. I dag har de aller fleste en grei skjerm hjemme der man kan strømme relativt nye filmer. Jeg skal innrømme jeg savner opplevelsen av å gå på kino, men det er nok minst like mye opplevelsen av å gjøre noe sosialt utenfor hjemmet som jeg savner. Enig, hvis jeg ikke får med meg noen, skal den dagen det åpner dra alene, kjøpe meg brus og en stor popcornboks og kose meg 3
Duff Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Jeg var på kino på fredag, den store forbrytelsen. 1
Sylveon Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (På 9.2.2021 den 22.47): Her jeg bor har kinoen vært åpen lenge. I Oslo har de vært stengt siden begynnelsen av november 3
Capt. Obvious Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Sylveon skrev (1 time siden): I Oslo har de vært stengt siden begynnelsen av november Kionene blir vel etterhvert lagt ned hvis det ikke kommer lettelser i restriksjoner fremover. Lite lønnsomt å sitte på stor bygningsmasse man ikke kan bruke til noe, men som fortsatt pådrar seg mange kostnader til leie/renter, vedlikehold, skatter og avgifter osv.
Sylveon Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Kionene blir vel etterhvert lagt ned hvis det ikke kommer lettelser i restriksjoner fremover. Lite lønnsomt å sitte på stor bygningsmasse man ikke kan bruke til noe, men som fortsatt pådrar seg mange kostnader til leie/renter, vedlikehold, skatter og avgifter osv. Jepp. Jeg har også antatt det samme. Regner med at dersom det ikke åpnes opp etterhvert, så blir det en konkursbølge i Oslo med spisesteder, puber og nattklubber som blir lagt ned. Endret 11. februar 2021 av Sylveon 1
Capt. Obvious Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 Mrs. Random Nick skrev (16 timer siden): Det er ikke så rart. Det er flere kinosjef-stillinger utlyst på markedet nå om dagene. Kinoene sliter av mange grunner. De holder på å bli historie, akkurat slik som de gamle VHS-sjappene nå er blitt. I dag har de aller fleste en grei skjerm hjemme der man kan strømme relativt nye filmer. Jeg skal innrømme jeg savner opplevelsen av å gå på kino, men det er nok minst like mye opplevelsen av å gjøre noe sosialt utenfor hjemmet som jeg savner. Det er klart at hjemmekino/store skjermer og bedre utstyr hjemme har redusert behovet for kino for en del, men det er langt fra slik at kinoene sto tomme før korona. Flere av kinoene var godt besøkt, særlig i forb. med premierer. Selv om mange har ålreit utstyr hjemme i disse dager, så er det ganske få som matcher det audiovisuelle utstyret man finner i en moderne kinosal. Det er også mange som ikke har så stor plass hjemme, slik at kino er et attraktivt alternativ iblant. Så myndighetene bør nok ikke late som at det er den generelle utviklingen - og ikke koronabegrensninger - som er kilden til at kinoene nå sliter sterkt. 1
Capt. Obvious Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 (endret) Sylveon skrev (41 minutter siden): Jepp. Jeg har også antatt det samme. Regner med at dersom det ikke åpnes opp etterhvert, så blir det en konkursbølge i Oslo med spisesteder, puber og nattklubber som blir lagt ned. Ja, det er jo det som sannsynligvis til slutt vil skje. Når man driver et underholdningstilbud som kino, pub, restaurant, nattklubb, spillhall e.l. så kan man ikke vente i all evighet på at ting kanskje åpner i en nær eller fjern fremtid. Viser seg jo også at enkelte av de restaurantene som faktisk kunne åpne for noen dager siden i Osloområdet (dog uten mulighet til å skjenke alkohol) likevel ikke valgte å åpne fordi det hele blir for uforutsigbart - de vet jo ikke om det kommer restriksjoner som tilsier at de må stenge igjen om noen dager eller om noen uker, og tør da ikke åpne igjen. Med så lite forutsigbarhet er det vanskelig å drive business. En annen ting er at dette også kan ha store ringvirkninger. De som har attraktive boliger sentralt i Oslo bør kanskje tenke seg om det er der de vil bo med tanke på underholdnings- og spisetilbud som faller som en stein. Det er jo tross alt det som gjør at mange velger å bosette seg sentralt, og hvis det ikke er tilfelle lenger, så vil det kunne påvirke boligpriser også i negativ retning. Hadde jeg hatt en penthouse på grünerløkka, så ville jeg absolutt tenkt meg om nå om jeg ikke skulle solgt for å selge seg ut i tide. Endret 11. februar 2021 av Capt. Obvious
Sylveon Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Capt. Obvious skrev (32 minutter siden): Ja, det er jo det som sannsynligvis til slutt vil skje. Når man driver et underholdningstilbud som kino, pub, restaurant, nattklubb, spillhall e.l. så kan man ikke vente i all evighet på at ting kanskje åpner i en nær eller fjern fremtid. Viser seg jo også at enkelte av de restaurantene som faktisk kunne åpne for noen dager siden i Osloområdet (dog uten mulighet til å skjenke alkohol) likevel ikke valgte å åpne fordi det hele blir for uforutsigbart - de vet jo ikke om det kommer restriksjoner som tilsier at de må stenge igjen om noen dager eller om noen uker, og tør da ikke åpne igjen. Med så lite forutsigbarhet er det vanskelig å drive business. En annen ting er at dette også kan ha store ringvirkninger. De som har attraktive boliger sentralt i Oslo bør kanskje tenke seg om det er der de vil bo med tanke på underholdnings- og spisetilbud som faller som en stein. Det er jo tross alt det som gjør at mange velger å bosette seg sentralt, og hvis det ikke er tilfelle lenger, så vil det kunne påvirke boligpriser også i negativ retning. Hadde jeg hatt en penthouse på grünerløkka, så ville jeg absolutt tenkt meg om nå om jeg ikke skulle solgt for å selge seg ut i tide. Sånn jeg også har forstått det så er en av grunnene til at de ikke ønsker å åpne, er at kostnaden ved en ny runde med permitteringer er for stor og at det økonomisk sett er mer lønnsomt å holde stengt.
Capt. Obvious Skrevet 11. februar 2021 #15 Skrevet 11. februar 2021 (endret) Sylveon skrev (12 minutter siden): Sånn jeg også har forstått det så er en av grunnene til at de ikke ønsker å åpne, er at kostnaden ved en ny runde med permitteringer er for stor og at det økonomisk sett er mer lønnsomt å holde stengt. Ja, det tar typisk tid og koster penger å permittere og preparere et spisested for nedstengning, og tilsvarende for rekruttering og preparering for åpning. Mange restauranter har ikke mulighet til å holde på med det mange ganger i året. Endret 11. februar 2021 av Capt. Obvious 1
Sylveon Skrevet 11. februar 2021 #16 Skrevet 11. februar 2021 Capt. Obvious skrev (2 timer siden): Ja, det tar typisk tid og koster penger å permittere og preparere et spisested for nedstengning, og tilsvarende for rekruttering og preparering for åpning. Mange restauranter har ikke mulighet til å holde på med det mange ganger i året. Enig i det. Det er jo snakk om ferskvarer som ikke varer, om man må stenge så er det mye som fryses og man risikerer jo å kaste tusenvis av kroner. Er jo ikke alt som kan fryses.
Capt. Obvious Skrevet 11. februar 2021 #17 Skrevet 11. februar 2021 Sylveon skrev (6 minutter siden): Enig i det. Det er jo snakk om ferskvarer som ikke varer, om man må stenge så er det mye som fryses og man risikerer jo å kaste tusenvis av kroner. Er jo ikke alt som kan fryses. Jepp. Ferskvarer som må kastes (ved stengning) eller kjøpes inn (ved gjenåpning), men også løpende avtaler som kontrakter med ansatte, vekterfirmaer, leveranser, evt. avtaler for renhold o.l. 1
Anbefalte innlegg