Gå til innhold

Overgangsalder og Østrogentilskudd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på Livial etter å ha svettet meg gjennom flere måneder. Legen sa ikke om jeg skal slutte med dem etterhvert eller om det er et livslangt tilskudd.  Er det meningen at vi skal bruke disse pillene resten av livet? Eller skal man slutte på dem etter en tid? Hvor lenge varer overgangsalder egentlig? Jeg vet det er individuelt men hva er snittet?

Anonymkode: 104e7...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Max fem år pga. kreftrisikoen.

Anonymkode: e2e3a...ce9

Oiii jeg har brukt dem i 15 år nå. Burde jeg slutte med en gang? Kreftrisiko? 
er den større en osteoporose faren man får uten tilskudd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør om slike viktige ting på KG, spør legen 

Anonymkode: 7487c...4b7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Max fem år pga. kreftrisikoen.

Bruker en annen type, men dette er bare tull. Har gått på Novo-Fem i 12 år, og skal nå ned til annenhver dag med Cliovelle. Blir nøye fulgt opp. Kommer ikke til å slutte så lenge jeg lever tror jeg... Hadde et opphold for å teste og det var nattesvette, tapt sexlyst og tørrhet. Stoler på legen og gynekologen min her ;)

Anonymkode: f7a0f...19a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Livial i rundt 10 år. Tenkte nylig at jeg skulle teste å være uten. Da kom hetebølgene så jeg valgte å starte igjen. Ikke fått noen restriksjoner på tid av fastlegen.

Anonymkode: b4e36...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker en annen type, men dette er bare tull. Har gått på Novo-Fem i 12 år, og skal nå ned til annenhver dag med Cliovelle. Blir nøye fulgt opp. Kommer ikke til å slutte så lenge jeg lever tror jeg... Hadde et opphold for å teste og det var nattesvette, tapt sexlyst og tørrhet. Stoler på legen og gynekologen min her ;)

Stol på dem du.

Jeg kan love deg at jeg hadde større problemer med sexlysten under cellegiftbehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stol på dem du.

Jeg kan love deg at jeg hadde større problemer med sexlysten under cellegiftbehandlingen.

Du. Den der var langt over grensen! Jeg tåler det, men fy flate så slemt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du. Den der var langt over grensen! Jeg tåler det, men fy flate så slemt. 

Slemt? Det er fakta! Jeg har hatt østrogenavhengig kreft, og jeg vil IKKE at andre skal oppleve det samme.

Hvordan kan du bli sint av det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Hva kan du som gynekolog gjøre for å hjelpe?

– Behandlingen vil alltid tilpasses den enkelte. For noen kan det være aktuelt med hormontilskudd, eventuelt i form av østrogenplaster. Men da man vet at østrogenbehandling medfører noe økt risiko for enkelte sykdommer og komplikasjoner, blant annet brystkreft, så gis dette hovedsakelig til dem med svært uttalte plager, og oftest kun opp til 5 år, sier Kirial.

https://www.aleris.no/medisinsk-senter/gynekolog/ovegangsalderen-slik-kommer-du-deg-gjennom/

Vær så god. Samme 'skremselspropaganda' fra en gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

– Behandlingen vil alltid tilpasses den enkelte. For noen kan det være aktuelt med hormontilskudd, eventuelt i form av østrogenplaster. Men da man vet at østrogenbehandling medfører noe økt risiko for enkelte sykdommer og komplikasjoner, blant annet brystkreft, så gis dette hovedsakelig til dem med svært uttalte plager, og oftest kun opp til 5 år, sier Kirial.

https://www.aleris.no/medisinsk-senter/gynekolog/ovegangsalderen-slik-kommer-du-deg-gjennom/

Takk. Dette var informativt. Får be om en henvisning til gyn også for oppfølging. Har byttet endel leger siden jeg begynte på Livial, og det blir bare skrevet ut siden det er medisin jeg står fast på. Ingen som har snakket med meg om dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tusen takk for at du informerer, dette visste ikke jeg.  Jeg har av egen erfaring ofte merket at leger ikke gir tilstrekkelig informasjon i forhold til andre behandlinger. Veldig viktig at folk får vite om slike "ulemper". 

Anonymkode: 2047e...8b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 20.00):

Takk. Dette var informativt. Får be om en henvisning til gyn også for oppfølging. Har byttet endel leger siden jeg begynte på Livial, og det blir bare skrevet ut siden det er medisin jeg står fast på. Ingen som har snakket med meg om dette. 

AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 20.08):

Tusen takk for at du informerer, dette visste ikke jeg.  Jeg har av egen erfaring ofte merket at leger ikke gir tilstrekkelig informasjon i forhold til andre behandlinger. Veldig viktig at folk får vite om slike "ulemper". 

Anonymkode: 2047e...8b8

Ja, det er viktig med oppfølging, og for eksempel at legen forhører seg om eventuell kreft i familien og kan ta en vurdering ut ifra det. Altså om det er noen i slekten som har hatt brystkreft, eggstokkreft, livmorkreft og lignende.

(...)

Ryddet for avsporinger. Edie, adm.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære trådstarter.

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Tråden er også ryddet for avsporinger.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...