AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #21 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ikke engang cruise control Anonymkode: 29680...12f Ikke min bil heller. Anonymkode: 61a16...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #22 Del Skrevet 11. februar 2021 Adaptiv Cruise var punkt nummer en på ønskelista sist jeg kjøpte bil. Her jeg bor er det helt vill rykk og napp-kjøring. Jeg sitter og forbasker meg så inn i helvete hver gang bilen foran varierer mellom 40 og 80 i 70 sona. Det er mange faste syndere. Det er spesielt en bil som irriterer meg, en Audi Q5 4.0Tfsi Quattro som er en veldig dyr bil som er full av utstyr og garantert vanlig cruise controll. Men denne bilen kjører så vanvittig ugjevnt, hvorfor bruke en million på bil når du ikke bruker noe av det dyre utsyret?? Anonymkode: 89dec...b40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 11. februar 2021 #23 Del Skrevet 11. februar 2021 Tre grunner til at jeg ikke bruker cruise control: * det er for mye svinger og ujevne veier her jeg kjører til at det er særlig praktisk. På bedre veier, se de andre argumentene. * el-bilen bruker noe mer strøm dersom jeg bruker cc enn om jeg kjører manuelt. * det blir kjedelig å kjøre bil. Trenger å gjøre noe aktivt for å holde oppe fokus 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 11. februar 2021 #24 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg bruker sjeldent cruise kontroll fordi "alle andre" kjører så ujevnt. Har ikke adaptiv, bare "vanlig". Syntes det er mer stress og vippe den av og på enn å bare tilpasse farten etter andre bilister. I tillegg liker jeg å ha kontrollen selv, syntes jeg fokuserer bedre når jeg styrer alt selv. Bruker det innimellom når jeg kjører på veier som E18 med lite trafikk og det er veldig deilig, men litt kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 11. februar 2021 #25 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg bruker det på motorvei/landevei, men ikke i byen. Hver gang man bremser skrur den seg av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #26 Del Skrevet 11. februar 2021 Angelheart2 skrev (4 timer siden): * el-bilen bruker noe mer strøm dersom jeg bruker cc enn om jeg kjører manuelt. Veldig fin liste, men akkurat dette er garantert ikke sant. Jeg var hypermiler før og har god kontroll på dette, likevel får cruise control en ekstra 5% kjørelengde ut av elbilen vår. Sjekker du elbilforum.net og andre nettsteder, er dette en klar konsensus: Elbil er ekstra effektiv på fartsholder. Dette fordi bilen ikke "triller" eller har motorbrems på samme måte som en fossilbil. Energi enten brukes eller lages, ingen mellomting. Anonymkode: 64ca4...7ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 12. februar 2021 #27 Del Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Veldig fin liste, men akkurat dette er garantert ikke sant. Jeg var hypermiler før og har god kontroll på dette, likevel får cruise control en ekstra 5% kjørelengde ut av elbilen vår. Sjekker du elbilforum.net og andre nettsteder, er dette en klar konsensus: Elbil er ekstra effektiv på fartsholder. Dette fordi bilen ikke "triller" eller har motorbrems på samme måte som en fossilbil. Energi enten brukes eller lages, ingen mellomting. Anonymkode: 64ca4...7ea Dette er jo veldig individuelt og kommer helt an på både bilen og sjåføren. Jeg har i alle fall en klar opplevelse av at det går litt mer strøm med CC enn uten, etter flere år som el-bilist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #28 Del Skrevet 12. februar 2021 1 hour ago, Angelheart2 said: Dette er jo veldig individuelt og kommer helt an på både bilen og sjåføren. Jeg har i alle fall en klar opplevelse av at det går litt mer strøm med CC enn uten, etter flere år som el-bilist. Om det er flatt bruker CC mindre drivstoff for datamaskinen er flink til å holde jevn fart over tid. Men når det kommer til kupert terreng vil en våken sjåfør kunne kjøre mer økonomisk ved å hente inn litt fart før motbakker og ikke nødvendigvis holde farta opp hele bakken. En CC ser ikke fremover og vil alltid havne bakpå med korrigeringer og ikke gasse på før bilen er midt i bakken og bruke masse energi på å holde den satte hastigheten opp hele motbakken. I norge er det mange steder med bratte bakker Anonymkode: 89dec...b40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #29 Del Skrevet 12. februar 2021 Adaptiv cruise control er gull! Bruker det hele tiden når jeg kjører på motorvei og langkjøring. Anonymkode: c49e4...17e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #30 Del Skrevet 13. februar 2021 Vi har fortsatt en Saab 9.5 som familiebil og cruise control på den fungerer utmerket. Men opplevde noen andre biler, eller la oss si ganske nøyaktig ny Mercedes til svigerfamilien, der cruise control er irriterende og virker å være mer i veien enn til hjelp. Nå bor de på vestlandet så ja, smale svingete veier, så det kan ha noe med det å gjøre også da. Anonymkode: 7caa2...815 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #31 Del Skrevet 13. februar 2021 Fordi acc eller for så vidt også vanlig cc ofte akselererer så tregt at det fort blir veldig upraktisk i typisk by/tettstedskjøring. Man må også bremse ned manuelt ofte i bykjøring, og da kobler man midlertidig ut acc/cc likevel, så nytten er svært begrenset for min del. Men hender jeg bruker det på langkjøring/motorvei/gode veier med mindre trafikk og mindre start/stans. Anonymkode: 5d3ec...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #32 Del Skrevet 13. februar 2021 On 2/11/2021 at 5:31 PM, AnonymBruker said: Veldig fin liste, men akkurat dette er garantert ikke sant. Jeg var hypermiler før og har god kontroll på dette, likevel får cruise control en ekstra 5% kjørelengde ut av elbilen vår. Sjekker du elbilforum.net og andre nettsteder, er dette en klar konsensus: Elbil er ekstra effektiv på fartsholder. Dette fordi bilen ikke "triller" eller har motorbrems på samme måte som en fossilbil. Energi enten brukes eller lages, ingen mellomting. Anonymkode: 64ca4...7ea Jeg bruker mer strøm med acc enn uten. CC kan jeg glemme om jeg ikke vil ligg under grensen eller så fort at jeg uansett taper rekkevidde. Anonymkode: 8aae9...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #33 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg er ikke så veldig glad i å benytte meg av alle mulige "ekstrafunksjoner" som kommer på biler. Fordi de er så forskjellig fra bil til bil, og kan være noe dritt å skru av om man ved et uhell har skrudd noe på. Gjør man seg avhengig av en funksjon på en bil, kan det være en annen bil ikke har det. Så jeg tar bare utgangspunkt i at alle biler har pedaler, ratt, håndbrekk, vindusviskere og diverse lys. Alt annet ignoreres Anonymkode: cd5ad...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå