Gå til innhold

Hjelpe forelder som er ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er ufør, og mistet førerkortet sitt i fjor, da hun ble tatt i fartskontroll. Selv har jeg ikke førerkort, fordi jeg bor midt i byen, men det har vært veldig praktisk at hun har hatt det, i tillegg til at hun kommer seg mer ut og er mer selvstendig med bil. Hun kan nå kjøre opp på nytt, og jeg har sagt at jeg vil hjelpe henne med det økonomiske, fordi jeg har råd til det. Hun var veldig takknemlig for det og ønsker veldig gjerne å få tilbake førerkortet så fort som mulig.

Vi hadde en samtale om dette idag, og jeg prøvde å forklare veien videre. At vi må kjøpe abo. på en nettside hvor hun kan øve på teorien, finne kjøreskole og planlegge oppkjøring. Jeg skal altså betale for alt dette. Abo. varer i 30 dager av gangen, så hun har god tid på å lese, og kan jo også det meste fra før. 
Jeg trodde hun skulle bli giret, men istedet begynte hun med masse unnskyldnigner og hadde tydeligvis mye annet på tapeten nå, (som innebar husarbeid og tankekjør), så hun visste ikke om hun kunne "ta på seg" å lese teori nå. 

Jeg vet hva det innebærer å slite psykisk og ha negative tanker, og at man ikke orker å ta på seg for mye. Men å øve til teorien, koster ingenting, og hun kan øve når hun vil, uten tidspress. Uten min hjelp, ville hun ikke fått tatt førerkort før om flere år, hvis hun hadde klart å spare noe i det hele tatt. Så jeg blir litt oppgitt over at hun er så negativ til å komme i gang. Jeg har følt på dette før også, når jeg har hjulpet henne å rydde i regninger og kontaktet kreditorer, for så å se at bunken er like høy 3 måneder senere. Eller at jeg kontakter kontorer og leger, for så å få vite at hun ikke møtte opp. Jeg låner/gir henne penger, men neste måned er hun like blakk igjen, fordi hun har lånt av flere enn meg.
Jeg hjelper henne med mange ting, og synes nå at hun er litt utakknemlig ved å utsette dette. Jeg sier ikke at hun skal starte i morgen, men bare begynne såvidt å lese litt. Synes dere jeg er urimelig? Jeg er selv mor, student og jobber deltid, så jeg er ikke stinn av penger, men føler at det er en god investering at hun får tilbake førerkortet og får en litt bedre hverdag.

Anonymkode: 400f1...7dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun? Litt spesielt at en godt voksen dame mister sertifikatet i fartskontroll, da må hun ha kjørt fort .

Hvis hun ikke er motivert, kan du bruke pengene på deg selv og ta sertifikat, så kan du bruke hennes bil.

Men da må hun være inneforstått med at du ikke bestandig blir hennes privatsjåfør

Anonymkode: 6ce73...75b

• Liker 1
Skrevet

Flott at du vil hjelpe, men dette må nesten din mor få styre selv. 

Anonymkode: 8dd15...ee8

Gjest WhisperingWind
Skrevet

La henne tute og kjøre sitt løp. 

Ta de pengene og ta lappen selv. 

Gjest byråkrati
Skrevet

Hun har åpenbart problemer der alt som må gjøres er et stort tiltak. Om det er på grunn av lite energi, kognitive vansker, oppmerksomhetvansker eller hva spiller liten rolle. Det som betyr noe er at hun viser ganske tydelig med livet sitt at hun ikke klarer ta ansvar på egen hånd. Dette gjelder også førerkort. Så ikke hjelp henne der, hun kommer ikke til å klare komme seg gjennom det løpet. Mulig eneste grunnen hun klarte ta førerkort til å begynne med var fordi hun hadde en forelder eller partner som maste og pushet henne til å gjøre det. 

Noen mennesker har ikke like lett til å begynne på ting og fullføre oppgaver. Disse sliter mer enn normalt og mange ender opp med å løpe fra det. De fleste aner ikke at det er vanskeligere for dem enn andre, så de får heller ikke hjelp med det problemet. Jeg tipper moren din er av sorten som lar ting kjøre og gå uten å ta tak. Da vil hun ikke ta tak i problemet som gjør at hun ikke tar tak, og jovel, da blir det sånn

Gjest Lunaris
Skrevet
byråkrati skrev (3 minutter siden):

Hun har åpenbart problemer der alt som må gjøres er et stort tiltak. Om det er på grunn av lite energi, kognitive vansker, oppmerksomhetvansker eller hva spiller liten rolle. Det som betyr noe er at hun viser ganske tydelig med livet sitt at hun ikke klarer ta ansvar på egen hånd. Dette gjelder også førerkort. Så ikke hjelp henne der, hun kommer ikke til å klare komme seg gjennom det løpet. Mulig eneste grunnen hun klarte ta førerkort til å begynne med var fordi hun hadde en forelder eller partner som maste og pushet henne til å gjøre det. 

Noen mennesker har ikke like lett til å begynne på ting og fullføre oppgaver. Disse sliter mer enn normalt og mange ender opp med å løpe fra det. De fleste aner ikke at det er vanskeligere for dem enn andre, så de får heller ikke hjelp med det problemet. Jeg tipper moren din er av sorten som lar ting kjøre og gå uten å ta tak. Da vil hun ikke ta tak i problemet som gjør at hun ikke tar tak, og jovel, da blir det sånn

Jeez...

Kan hende hun aldri hadde en forelder som brydde seg og derfor har hatt motgang hele livet fordi hele livet har vært en eneste stor motbakke, og til slutt blir man utbrent og deprimert. 

Jeg tror hun er deprimert, og/eller veldig uheldig. 

Når man når en viss alder, og lever med både gjeld og er ufør, ja da er det jaggu vanskelig å se lyset i tunnelen og man mister håpet. 

Ts, ta vare på mammaen din, støtt henne. Jeg tror hun trenger støtte mer enn noe annet.

Skrevet

Du bør bruke de pengene på å ta lappen selv.

Anonymkode: 1ab05...354

• Liker 1
Gjest byråkrati
Skrevet
20 minutter siden, Lunaris said:

Jeez...

Kan hende hun aldri hadde en forelder som brydde seg og derfor har hatt motgang hele livet fordi hele livet har vært en eneste stor motbakke, og til slutt blir man utbrent og deprimert. 

Jeg tror hun er deprimert, og/eller veldig uheldig. 

Når man når en viss alder, og lever med både gjeld og er ufør, ja da er det jaggu vanskelig å se lyset i tunnelen og man mister håpet. 

Ts, ta vare på mammaen din, støtt henne. Jeg tror hun trenger støtte mer enn noe annet.

Dersom du leser hele innlegget skriver ts 

når jeg har hjulpet henne å rydde i regninger og kontaktet kreditorer, for så å se at bunken er like høy 3 måneder senere. Eller at jeg kontakter kontorer og leger, for så å få vite at hun ikke møtte opp. Jeg låner/gir henne penger, men neste måned er hun like blakk igjen, fordi hun har lånt av flere enn meg.

Det er åpenbart at dette problemet stikker dypere enn førerkortet. Dette er gjennomgående adferd som kommer til syne på mange flere områder

Skrevet

Drit i henne. Folk som bare syter og lener seg på andre fortjener å klare seg selv.

Anonymkode: f124c...f42

Gjest Lunaris
Skrevet
byråkrati skrev (7 minutter siden):

Dersom du leser hele innlegget skriver ts 

når jeg har hjulpet henne å rydde i regninger og kontaktet kreditorer, for så å se at bunken er like høy 3 måneder senere. Eller at jeg kontakter kontorer og leger, for så å få vite at hun ikke møtte opp. Jeg låner/gir henne penger, men neste måned er hun like blakk igjen, fordi hun har lånt av flere enn meg.

Det er åpenbart at dette problemet stikker dypere enn førerkortet. Dette er gjennomgående adferd som kommer til syne på mange flere områder

Hun er vel såpass nedtynget i gjeld at litt hjelp ikke virker. Hun må ha mer hjelp. Med gjelden. 

Det er et mareritt å ha mye gjeld og å aldri få endene til å møtes. Da baller det gjerne på seg med det psykiske og angst. Hvorfor tror du det er så mange uføre med gjeld som nettopp tar livet sitt? Fordi de ikke holder ut å leve med gjeld der man aldri ser lyset i tunnelen. Det er et mareritt. 

Skrevet

Det minner meg litt om min mormor. Hun måtte alltid «gjøre seg ferdig» til noe, også noe så enkelt som å ta en telefon. Jeg tror rett og slett at alt tar litt lengre tid når man blir eldre, og med en litt lavere forståelse.

Anonymkode: 33f10...df0

Skrevet

Jeg støtter de over her, ta de pengene og ta lappen selv. Moren dinlsnnkomme til å trenge mer praktisk hjelp etterhvert - hvis fi tenker langsiktig ❤️ ds har du muligheten i allefall. 
i tillegg kan moten don gå på medisiner med trekant på, sovemedisin, fot angst og uro - og dette kan være den egentlige grunnen til at lappen røyk den gangen - og at hun nå må gjennom et urinprøve regime for å bevise renhet.. 

Mange ting her, pust med magen, ta det et bad / en hel dag hvor du bare fokuserer på deg. Så kommer løsningen om din mot til deg etterhvery ❤️ snill er du❤️❤️❤️❤️❤️

Skrevet

Bør hun egentlig få lappen? Hva om hun dreper noen i trafikken neste gang? 

Anonymkode: b4ee6...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...