AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Kan de drive og ringe deg når du prøver å få ro hjemme og komme deg igjen? Har du ansvar for å sitte og svare på ting de lurer på? Må man være med på digitale møter? Eller er sykemelding full fritakelse fra arbeidsplikter? For jeg vet min sjef kommer til å ringe meg sikkert hver dag, så vil gjerne vite rettighetene mine,om noen vet? Anonymkode: d4fea...96f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller er sykemelding full fritakelse fra arbeidsplikter? Hvis du er 100% sykemeldt, ja. Anonymkode: b2799...64a 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du er 100% sykemeldt, ja. Anonymkode: b2799...64a Ja jeg er det. Så i det jeg gir han den beskjeden så skal han egentlig ikke mase mer på meg? Og stille 500 spørsmål? Anonymkode: d4fea...96f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg er det. Så i det jeg gir han den beskjeden så skal han egentlig ikke mase mer på meg? Og stille 500 spørsmål? Anonymkode: d4fea...96f Han bør ikke det. Anonymkode: b2799...64a
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg er det. Så i det jeg gir han den beskjeden så skal han egentlig ikke mase mer på meg? Og stille 500 spørsmål? Anonymkode: d4fea...96f Mine ansatte hadde stilt opp selv om de var sykemeldte om jeg lurte på noe (spørs selvsagt på årsaken til sykemelding), men klarer de å sitte på forum, klarer de å svare på viktige mail. Nå gjør de alt for jobben sin da og jeg gjør alt for dem, hadde ikke gjort det hadde sjefen vært kjip.
Knoot Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Dævendøtte skrev (4 minutter siden): Mine ansatte hadde stilt opp selv om de var sykemeldte om jeg lurte på noe (spørs selvsagt på årsaken til sykemelding), men klarer de å sitte på forum, klarer de å svare på viktige mail. Nå gjør de alt for jobben sin da og jeg gjør alt for dem, hadde ikke gjort det hadde sjefen vært kjip. Du høres ut om en god leder
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Han kan vel spørre, men han kan nok ikke kreve det. Men det er sikker ikke lurt å bare ignorere han, så du må nok si det på en ordentlig måte og forklare at du trenger hvile. Om du bare ikke gidder så er jo det litt dårlig arbeidsmoral. Anonymkode: 4b2e9...8bb 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Knoot skrev (Akkurat nå): Du høres ut om en god leder Det er takket være gode ansatte! Håper du ikke var ironisk nå, de ansatte er i hvert fall fornøyde og da er mye gjort.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 De skal ikke plage deg, men har du mye ansvar så kan det hende du må svare på noen spørsmål eller gi tilganger. Jeg har en lederstilling og måtte svare på en del den første måneden jeg var sykemeldt, fordi bare jeg kunne rutinen (liten bedrift). Sørg for å svare på en måte som gjør at de vet hva de trenger til neste gang. Og du skal absolutt ikke delta på møter nå kommer det jo litt an på hva. Har du migrene er jo skjerm et stort nei, har du brukket en arm kan du gjøre litt. Men sykemeldt er sykemeldt. Anonymkode: af3c5...79f 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Dævendøtte skrev (3 minutter siden): Mine ansatte hadde stilt opp selv om de var sykemeldte om jeg lurte på noe (spørs selvsagt på årsaken til sykemelding), men klarer de å sitte på forum, klarer de å svare på viktige mail. Nå gjør de alt for jobben sin da og jeg gjør alt for dem, hadde ikke gjort det hadde sjefen vært kjip. Det er vel ganske klart utifra hva ts skriver at det dreier seg om det uthevede her. Hvis man feks er utbrent av jobben og er sykemeldt og sjefen skal ringe i tide og utide pga sin egen inkompetanse så får man ikke akkurat tid til å leges. Skjønner ikke hva du trekker å sitte på forum for. Det kan man jo så lenge armer og øyne er i behold. Anonymkode: efb1c...067 7
NumberSix Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 I utgangspunktet har ikke sjefen lov til dette, nei. Jeg har alltid svart på telefoner og sånn hvis sjefen eller noen har lurt på noe, og jeg har fått utrolig mye igjen for å stille opp og være tilgjengelig sånn, i form av tillit og andre goder på jobben. Men dersom dette hindrer at du blir frisk eller det hemmer deg på andre vis så må du sette ned foten. 5
Gjest theTitanic Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Det er forskjell på å lure på 2 og 500 ting. Å lure på noe er ikke feil, men å holde deg i arbeid via tlf er noe annet. Syntes jeg
Knoot Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Dævendøtte skrev (Akkurat nå): Det er takket være gode ansatte! Håper du ikke var ironisk nå, de ansatte er i hvert fall fornøyde og da er mye gjort. Absolutt ikke. Selv studert ledelse og har satt meg inn i dette med ekstrarolleatferd, at man kan stille krav og vise omsorg samtidig. Godt arbeidsmiljø hvor ansatte trives senker også sykefraværet, både lang og korttids sykemeldinger. 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ganske klart utifra hva ts skriver at det dreier seg om det uthevede her. Hvis man feks er utbrent av jobben og er sykemeldt og sjefen skal ringe i tide og utide pga sin egen inkompetanse så får man ikke akkurat tid til å leges. Skjønner ikke hva du trekker å sitte på forum for. Det kan man jo så lenge armer og øyne er i behold. Anonymkode: efb1c...067 Tja, ikke godt å si. Men det er også forskjell på et par spørsmål hvis krise og mas. Er en ansatt utbrent, bør en sjef vite sin besøkelsestid.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Jeg ringte inn syk en morgen. Skulle på senvakt. Ringte kl 10 (våknet ikke før da jeg var dårlig på natten og endelig fikk sove så alt for sent). Sjefen virket sur. Jeg sa at jeg selv skulle ta kontakt neste dag angående sykdom/jobb. Skulle også da egentlig på senvakt. Sjefen ringte meg kl 0830 for å høre. Jeg sov enda, sovnet sent slik som dagen før. Fikk knapt summet meg. Jeg var fremdeles ikke helt i form. Men jeg måtte bare si jeg var syk, for jeg fikk ikke sjans å kjenne etter. Hadde jeg kunne våkne litt i ro og mak, ikke bli vekket så tidlig, så kan det hende jeg hadde følt meg litt bedre og kunne presset meg på jobb. Følte at sjefen ikke trodde på meg. Slik syk som jeg var, var egentlig å anta at man ville bli vekke minst et par dager. Man blir ikke frisk så raskt. Synes det er en uting om sjefen ringer og maser på deg. Du kan evt. første gang si at du trenger ro. Si at hun kan sende melding/mail, men at du trenger tid til å komme deg, og mer søvn. Synes det er frekt av ledere å trenge seg på, spesielt om noen sjelden er syk. Man må få lov å være syk innimellom og takle sykdommen akkurat slik man vil. Og noen trenger da helt ro. Anonymkode: 1cc81...1f4 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 NumberSix skrev (10 minutter siden): I utgangspunktet har ikke sjefen lov til dette, nei. Jeg har alltid svart på telefoner og sånn hvis sjefen eller noen har lurt på noe, og jeg har fått utrolig mye igjen for å stille opp og være tilgjengelig sånn, i form av tillit og andre goder på jobben. Men dersom dette hindrer at du blir frisk eller det hemmer deg på andre vis så må du sette ned foten. For eksempel, hvis du er syk, men sjefen ringer deg 3 ganger daglig og prøver å gi deg dårlig samvittighet...Da hadde jeg sluttet å svare på tlf. Anonymkode: b7a21...cc5 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 NumberSix skrev (13 minutter siden): I utgangspunktet har ikke sjefen lov til dette, nei. Jeg har alltid svart på telefoner og sånn hvis sjefen eller noen har lurt på noe, og jeg har fått utrolig mye igjen for å stille opp og være tilgjengelig sånn, i form av tillit og andre goder på jobben. Men dersom dette hindrer at du blir frisk eller det hemmer deg på andre vis så må du sette ned foten. Kan vel trygt si at en av de største årsakene til at jeg har blitt sykemeldt er min leders manglende evne til å skape forutsigbarhet og gode rutiner på arbeidsplassen. Jeg er ikke den første som har blitt sykemeldt akkurat, og kollegaer ringte meg etter jobb siste uken og gråt i telefonen og sa at nå orker de snart ikke mer. Og det gjør ikke jeg heller, så idag fikk jeg hastetime og ble sykemeldt på dagen. Årsak var belastninger i arbeidsmiljøet, og angst som følge av det psykososiale miljøet. Jeg er helt utbrent og har et vanvittig høyt blodtrykk. Da merker jeg nå at bare å sende han en oppfølgningstekstmelding med at nå er sykemeldingen i boks, gjør meg fysisk kvalm. Han har selv skapt en situasjon hvor det blir fullstendig underbemannet hvis en ansatt blir borte. Den skyldfølelsen han nå legger på meg er enorm. Men vi har forsøkt å si i flere måneder at hvis en blir borte, så fungerer ikke arbeidsstedet mer. Hørte han? Nei. Kroppen min er nå syk, så jeg MÅ sykemelde meg. Det kommer helt brått og uventet på han nok, og provoserer nok enormt. Anonymkode: d4fea...96f 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan vel trygt si at en av de største årsakene til at jeg har blitt sykemeldt er min leders manglende evne til å skape forutsigbarhet og gode rutiner på arbeidsplassen. Jeg er ikke den første som har blitt sykemeldt akkurat, og kollegaer ringte meg etter jobb siste uken og gråt i telefonen og sa at nå orker de snart ikke mer. Og det gjør ikke jeg heller, så idag fikk jeg hastetime og ble sykemeldt på dagen. Årsak var belastninger i arbeidsmiljøet, og angst som følge av det psykososiale miljøet. Jeg er helt utbrent og har et vanvittig høyt blodtrykk. Da merker jeg nå at bare å sende han en oppfølgningstekstmelding med at nå er sykemeldingen i boks, gjør meg fysisk kvalm. Han har selv skapt en situasjon hvor det blir fullstendig underbemannet hvis en ansatt blir borte. Den skyldfølelsen han nå legger på meg er enorm. Men vi har forsøkt å si i flere måneder at hvis en blir borte, så fungerer ikke arbeidsstedet mer. Hørte han? Nei. Kroppen min er nå syk, så jeg MÅ sykemelde meg. Det kommer helt brått og uventet på han nok, og provoserer nok enormt. Anonymkode: d4fea...96f Er sjefen din klar over dette? Anonymkode: b7a21...cc5 1
Gjest Mumlehumle Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Sjefen har lov å ringe å høre hvordan det går og spørre om man kommer tilbake når sykemeldingsperioden er over og om sykemeldinger er jobbrelatert. Men å ringe hver dag flere ganger om dagen er ikke greit. Å ha en dialog innimellom kan være lurt men ikke alltid nødvendig.
NumberSix Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For eksempel, hvis du er syk, men sjefen ringer deg 3 ganger daglig og prøver å gi deg dårlig samvittighet...Da hadde jeg sluttet å svare på tlf. Anonymkode: b7a21...cc5 Det er forskjell på om sjefen ringer bare for å gi deg dårlig samvittighet eller om vedkommende spør etter viktige papirer, et viktig spørsmål for en stor kunde eller lignende. Man setter ned foten og forklarer at dette går ikke når det gjelder det første, og prøver å hjelpe dersom det gjelder det andre. Blir det for mye totalt får man ta en samtale med sjefen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå