penny_ Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Ser det er flere rundt 30 som tar bachelor- og mastergrader. Lurer på hvordan dere løser det både økonomisk, tidsmessig samtidig ha tid og råd til å ha et liv utenom? Studielån er jo bare på litt over 120 000 per år som vil si at man bør jobbe en del utenom studier, for jeg regner ikke med at dere bor i kollektiv?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Jeg blir 30 nå og holder på med bachelor (mitt første møte med høyskole). Jeg har «heldigvis» ikke barn å ta hensyn til, men en samboer. Jeg går på skole 2 1/2 time unna, som betyr at jeg må ha en hybel der som jeg kan bruke, har heldigvis en billig hybel. som voksen student (over 30 år) har det nå kommet en ny ordning med ekstra lån fra lånekassen. Du kan få inntill 50.000 ekstra pr semester, maks 200.000 i tiden som student (så 4 semester). Dette gjelder også hvis du har barn under 16 år (uansett din alder). Anonymkode: 0a71c...7d6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Jeg løser det ved nettbaserte studier og fulltidsjobb. Tidsmessig går det akkurat (har barn), derimot har jeg ingen liv utenom. Du kan (som nevnt over) få ekstra lån 100000 årlig x 2 år om du har barn. Anonymkode: 96364...fd4
penny_ Skrevet 9. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg blir 30 nå og holder på med bachelor (mitt første møte med høyskole). Jeg har «heldigvis» ikke barn å ta hensyn til, men en samboer. Jeg går på skole 2 1/2 time unna, som betyr at jeg må ha en hybel der som jeg kan bruke, har heldigvis en billig hybel. som voksen student (over 30 år) har det nå kommet en ny ordning med ekstra lån fra lånekassen. Du kan få inntill 50.000 ekstra pr semester, maks 200.000 i tiden som student (så 4 semester). Dette gjelder også hvis du har barn under 16 år (uansett din alder). Anonymkode: 0a71c...7d6 Hjelper jo hvis man kan dele på utgiftene med samboer, men har du ikke jobb ved siden av?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Samboer og jeg var voksne studenter sammen. Vi hadde begge deltidsjobb og studentlån. Det gikk akkurat, økonomisk sett. Etter bachelor tok jeg master og samboer begynte å jobbe, så da gikk det litt bedre og vi hadde råd til at jeg ikke jobbet utenom (bortsett fra sommerjobb). Anonymkode: cd483...27f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Jeg studerer bachelor, jobber hver andre helg, har to barn, samboer og resten av den pakka. Har studielån plus ekstralånet for de over 30. Romslig økonomi har vi ikke akkurat, men det går på et vis, vi vet at dette bare er for en periode og vi vil få god økonomi når jeg er ferdig. For min del er ikke økonomien det som tærer mest. Jeg har ingen fritid i det hele tatt, og det er ikke alltid timene i døgnet strekker til, til alt som burde vert gjort. Det er slitsomt og hardt, men jeg vet at det er verdt det til slutt Anonymkode: f3cbc...a27
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde brukt opp studielånet mitt (Ja alle 8 år!) så jeg jobbet i to forskjellige butikker mens jeg studerte, av og til jobbet jeg dobbel vakt både dag og kveld. Det gikk fint, tok master på NTNU og bodde i en veldig liten hybel alene. Jeg var 33 år. Måtte låne litt penger fra samboer (bodde ikke i samme by) som jeg betalte tilbake etter jeg fikk fast jobb. Anonymkode: 916a9...5e1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 penny_ skrev (6 timer siden): Ser det er flere rundt 30 som tar bachelor- og mastergrader. Lurer på hvordan dere løser det både økonomisk, tidsmessig samtidig ha tid og råd til å ha et liv utenom? Studielån er jo bare på litt over 120 000 per år som vil si at man bør jobbe en del utenom studier, for jeg regner ikke med at dere bor i kollektiv? du kan søke om mer studielån, jeg gjorde det i år og det har hjulpet ekstremt mye Anonymkode: b3858...4fc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har ikke studielån. Jobber 50 prosent, pluss en del freelance, og tar bachelor ved siden av. Det er i travleste laget, men så lenge jeg ikke har barn er det egentlig ikke et problem sånn økonomisk sett. Anonymkode: 66f69...818
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Er 32 og fullfører bachelor nå i mai. Er gift og har to barn, mannen tjener helt vanlig greit, jeg har studielån og stipend, får det ekstra lånet som nevnes over. I tillegg jobber jeg hver tredje helg og litt ekstra innimellom. Økonomisk helt fint. Men kjenner meg igjen i beskrivelsen over at det er ikke nok timer i døgnet. Er veldig sliten selv om studenttilværelsen er nokså fleksibel. Alltid en oppgave man burde gjort, noe som burde vært lest, et gruppearbeid man må samkjøre med andre, praksis etc. Og når andre studenter chiller og har fri, kjører jeg unger på trening, hjelper med lekser, lager middag, osv. Pluss jobben. Aldri ordentlig tid til å slappe av. Blir godt å kun ha jobb. Anonymkode: d783b...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Har to barn, snart 40 år. Jeg jobber ikke ved siden av studier.... vil også ha tid til barn og andre ting. Har heller ikke studielån, bygde hus da jeg var ung og er straks gjeldsfri, mann som tjener greit + penger i banken jeg kan spe på med om det blir trangt. Veldig glad jeg slipper å betale studielån når jeg blir ferdig utdannet. Anonymkode: 9931b...eb3 1
SPOCA Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Jeg jobber fulltid ved siden av og tar ikke opp mer studielån. Jeg må være disiplinert og disponere tiden godt.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Er i 30-årene, har 1 barn og startet på en 5-årig utdanning i høst. Jobber ikke ved siden av skolen men det gjør mannen. Vi klarer oss akkurat, alle regninger blir betalt og vi har mat på bordet og legger av penger til det barnet trenger. Nå skal det sies at vi aldri har hatt mye penger, så det at jeg begynte å studere har ikke endret på så veldig mye annet at vi merker at det er litt trangere økonomisk. Heldigvis så har jeg fått meg deltidsjobb jeg skal starte i når Oslo åpner opp igjen, og det blir kanskje 5 litt kjipe år nå pengemessig, men det er det verdt! Anonymkode: 503f2...b3d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 penny_ skrev (17 timer siden): Hjelper jo hvis man kan dele på utgiftene med samboer, men har du ikke jobb ved siden av? Nei jeg har aap. Hadde det ikke vært for det måtte jeg jobbet ved siden av Anonymkode: 0a71c...7d6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Jobber fulltid og tar samlingsbasert master. To barn, er 33. Har ikke tid til et liv utenom, dette er hele livet mitt😅 Anonymkode: e571d...49c
Dumi2 Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 Jeg begynte aa studere til Batchelor da jeg var 37. Var litt rart da alle var betydelig yngre enn meg, ogsaa 90% av foreleserene. Okonomisk saa brukte jeg arv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå