Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg er nå høygravid og nærmer meg termin. Bestevenninna mi hadde planlagt babyshower for meg, men noen få dager før trakk nesten alle andre seg pga smittefare. Og jeg har full forståelse for at i denne pandemien er det vrient å få sånn til, og jeg hadde aldri håpt på noe store greier uansett.. Jeg har aldri ønska babyshower for gavene, for meg kunne det vært nok med en god lunsj eller noe og bare bli gjort litt ekstra stas på. Noe vi er flinke å gjøre for hverandre ellers. Dette er min første baby, etter 2 SA tidligere, så det er veldig stas! 

Vi bor en plass der det er null smitte og har ikke hatt strenge kommunale korona-regler nettopp på grunn av dette. 4 av 6 av de inviterte er allerede i kontakt så og si daglig gjennom jobb eller familie, og de 2 andre har noen få også kontakt med. Så man kan si at alle 6 er i kontakt enten direkte eller indirekte. Jeg vet at 2 av de inviterte "hater" babyshower, og var de første til å trekke seg, og da vart bare de andre med på lasset.. Alle desse er uansett sosiale ellers, innenfor fornuftige grenser, så syns det er rart at akkurat dette skulle bli avlyst pga smittefare(som egentlig ikke er relevant mtp hvor vi bor og er i kontakt med hverandre ellers). 
Vi har alle jobber som krever at vi er flinke med hygiene og smittetiltak, så alle i gjengen er veldig bevisste på dette.
Jeg ser mange andre har babyshower for hverandre nå i desse tider, og jeg tenker liksom at det fins mange gode alternativer dersom de bare ikke ville være i samme stue. 

Jeg har hatt et veldig vanskelig svangerskap. Mye sykmelding pga smerter og bekkenproblematikk, og har da vært mye alene når samboer er vekke på jobb. Dette vet flere av de inviterte(som er mine nærmeste), men ingen har tatt initiativ til å hjelpe meg på noen som helst måte, eller vært en turkamerat eller noe, eller gjort noe for at ting skal være lettere eller finere periode for meg..(noe jeg er veldig på når de selv har trengt det av ulike grunner). 

Er det rart å bli skuffet over dette?

Anonymkode: b8945...ac6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig skjønner ikke greia med babyshower og synes det er sykt tåpelig, men stiller opp når jeg blir invitert.

hadde ei vennine som nettopp måtte avlyse selv men hun fikk gaver. Men du kan jo invitere nære venner på kake elle lunsj selv? Innenfor rammene som er iht smitteværn

Anonymkode: 0afc5...68f

• Liker 41
Skrevet

Jeg skjønner at du er lei deg visst det handler om at vennene dine ikke stiller opp.. det er dumt. Visst babyshower er viktig for deg skjønner jeg at du er skuffet over det også. Jeg personlig grøsser over tanken, har gitt streng beskjed om at det orker jeg ikke! Nå er ikke min venninnegjeng en «babyshowergjeng». Vi gjør heller andre hyggelige ting for hverandre. Men det kan høres ut som at det i bunn og grunn det du og savner, følelsen av omtanke og ikke BS i seg selv..?

Anonymkode: bd843...acd

• Liker 9
Skrevet

Babyshower må utgå pga smittefare. Selv om du er nærkontakt med alle er de sikkert ikke det med hverandre. Det er mange verre ting som kunne vært avlyst.

Håper graviditeten går bedre fremover.

• Liker 27
Skrevet

Jeg liker ikke babyshower, føler det blir så masse gaver som skal gis hele tiden i forbindelse med ny baby. Alle mine venner og mange bekjente har fått barn, og jeg føler jeg gir og gir, det forventes babyshowergave til både mor og barn, deretter fødselsgave og dåpsgave. Og når veldig mange barn har kommet til verden, går det mange penger ut til dette, noe jeg egentlig ikke har råd til. Kanskje noen av de som avlyste føler det på samme måte? 

Anonymkode: bbb2d...e75

• Liker 17
Skrevet

Babyshower er bare tull, så forstår godt at folk dropper det så fort de har sjansen. Hvis du ønsker å være sosial så kan du vel invitere på lunsj eller kaffe selv, en eller to om gangen? Hvis du vil være sosial, gå tur, snakke med noen når samboeren din er borte, så syns jeg du må ta ansvar selv og si fra til folk. Det er tydeligvis en trend på KG på tiden at folk skal være såra og vonbråten over at ingen dukker opp og gjør alt de ønsker seg helt av seg selv, så kan folk ta på seg offermaska og si stakkars meg. Jeg skjønner faktisk godt at folk holder seg unna i frykt for å smitte en som er gravid, og at folk også reduserer nærkontaktene sine er helt selvfølgelig. Som nevnt over er det heller ikke gratis med alle disse gavene/arrangementene, og pandemien kan ha gitt endret økonomi for flere.

Anonymkode: ab7c5...905

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner at du er lei deg visst det handler om at vennene dine ikke stiller opp.. det er dumt. Visst babyshower er viktig for deg skjønner jeg at du er skuffet over det også. Jeg personlig grøsser over tanken, har gitt streng beskjed om at det orker jeg ikke! Nå er ikke min venninnegjeng en «babyshowergjeng». Vi gjør heller andre hyggelige ting for hverandre. Men det kan høres ut som at det i bunn og grunn det du og savner, følelsen av omtanke og ikke BS i seg selv..?

Anonymkode: bd843...acd

Det er omtanken og følelsen av at de vil gjøre noe fint for meg, som er det jeg tenker på og syns er veldig kjipt. Selve babyshower er egentlig ikke viktig, og jeg har alltid sagt at de ikke skal gjøre noe stor greie ut av det når det har vært et samtaleemne.

minister-mio skrev (18 minutter siden):

Babyshower må utgå pga smittefare. Selv om du er nærkontakt med alle er de sikkert ikke det med hverandre. Det er mange verre ting som kunne vært avlyst.

Håper graviditeten går bedre fremover.

Som sagt er 4/6 i kontakt med hverandre til vanlig. Det er kun desse 2 siste som noen få i gruppa er i kontakt med, men ellers er alle i nærkontakt gjennom familie eller jobb.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Babyshower er bare tull, så forstår godt at folk dropper det så fort de har sjansen. Hvis du ønsker å være sosial så kan du vel invitere på lunsj eller kaffe selv, en eller to om gangen? Hvis du vil være sosial, gå tur, snakke med noen når samboeren din er borte, så syns jeg du må ta ansvar selv og si fra til folk. Det er tydeligvis en trend på KG på tiden at folk skal være såra og vonbråten over at ingen dukker opp og gjør alt de ønsker seg helt av seg selv, så kan folk ta på seg offermaska og si stakkars meg. Jeg skjønner faktisk godt at folk holder seg unna i frykt for å smitte en som er gravid, og at folk også reduserer nærkontaktene sine er helt selvfølgelig. Som nevnt over er det heller ikke gratis med alle disse gavene/arrangementene, og pandemien kan ha gitt endret økonomi for flere.

Jeg har invitert på kafè, besøk og gått tur med alle desse. Men det er jeg som alltid må ta initiativ, ellers blir jeg sittende alene. Det er vel det kjipe her, at de ikke har gjort noe for at jeg skal føle meg bedre.. Og sånn er det aldri andre veien når de trenger det.

• Liker 1
Skrevet

Vet du... det er forskjell på folk. Jeg tror at det er en del som strekker seg og stiller opp for noen, men ikke for andre. Synd, men sånn er det i noen vennegjenger. Vet ikke hvorfor, men jeg er også den som må invitere og aktivt inkludere meg selv for å få være med.

Anonymkode: 5a22a...86c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei!
Jeg er nå høygravid og nærmer meg termin. Bestevenninna mi hadde planlagt babyshower for meg, men noen få dager før trakk nesten alle andre seg pga smittefare. Og jeg har full forståelse for at i denne pandemien er det vrient å få sånn til, og jeg hadde aldri håpt på noe store greier uansett.. Jeg har aldri ønska babyshower for gavene, for meg kunne det vært nok med en god lunsj eller noe og bare bli gjort litt ekstra stas på. Noe vi er flinke å gjøre for hverandre ellers. Dette er min første baby, etter 2 SA tidligere, så det er veldig stas! 

Vi bor en plass der det er null smitte og har ikke hatt strenge kommunale korona-regler nettopp på grunn av dette. 4 av 6 av de inviterte er allerede i kontakt så og si daglig gjennom jobb eller familie, og de 2 andre har noen få også kontakt med. Så man kan si at alle 6 er i kontakt enten direkte eller indirekte. Jeg vet at 2 av de inviterte "hater" babyshower, og var de første til å trekke seg, og da vart bare de andre med på lasset.. Alle desse er uansett sosiale ellers, innenfor fornuftige grenser, så syns det er rart at akkurat dette skulle bli avlyst pga smittefare(som egentlig ikke er relevant mtp hvor vi bor og er i kontakt med hverandre ellers). 
Vi har alle jobber som krever at vi er flinke med hygiene og smittetiltak, så alle i gjengen er veldig bevisste på dette.
Jeg ser mange andre har babyshower for hverandre nå i desse tider, og jeg tenker liksom at det fins mange gode alternativer dersom de bare ikke ville være i samme stue. 

Jeg har hatt et veldig vanskelig svangerskap. Mye sykmelding pga smerter og bekkenproblematikk, og har da vært mye alene når samboer er vekke på jobb. Dette vet flere av de inviterte(som er mine nærmeste), men ingen har tatt initiativ til å hjelpe meg på noen som helst måte, eller vært en turkamerat eller noe, eller gjort noe for at ting skal være lettere eller finere periode for meg..(noe jeg er veldig på når de selv har trengt det av ulike grunner). 

Du har ikke tenkt på at de ikke ønsker å utsette DEG og dine for smitte da,nå som du skal føde snart? Jeg vil tro det ligger omtanke i denne avgjørelsen. Og nårdet gjelder svangerskapet, har du spurt om hjelp?

Anonymkode: 1a2c1...aea

• Liker 18
Skrevet

Skjønner godt at dette er kjipt.

Jeg var gravid før pandemien og ville egentlig ikke ha noe babyshower. Så ikke poenget med gavene og lekene som man ofte har, men herregud så deilig det var å få sett mange av de nærmeste vennene mine på tampen av et ganske ensomt svangerskap. Var veldig hyggelig å samles FØR baby kom kontra etter da alt var en tåke av amming og dårlig søvn. Så sånn sett er jeg mer fan av samlinger før fødsel enn den mer klassiske «barselgrøten». 

Men jeg skjønner også vennene dine godt. Nå bor jeg riktignok i Oslo selv, så jeg vet ikke hvordan det føles å være på et sted med lite smitte, men selv har jeg ikke hengt med venner i gruppe-setting siden i sommer da det gikk an å møtes ute. Føles dessverre ganske håpløst å skulle samle folk hjem til seg for tiden. 

Anonymkode: d820b...2e4

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke møtt noen rett før termin uansett. Om samboer blir forkjølet som følge av besøket så får han ikke vært med på fødsel. Så her er vi i selvpålagt isolasjon og drt vet mine venninner. Men de bestilte morgen levering til meg og arrangerte felles lunsj på Skype. 

Hvis de hadde planlagt oppmerksomhet og alt ble avlyst ville jeg nok kanskje blitt skuffet ja, så jeg forstår deg. 

Anonymkode: c897b...40c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er omtanken og følelsen av at de vil gjøre noe fint for meg, som er det jeg tenker på og syns er veldig kjipt. Selve babyshower er egentlig ikke viktig, og jeg har alltid sagt at de ikke skal gjøre noe stor greie ut av det når det har vært et samtaleemne.

Som sagt er 4/6 i kontakt med hverandre til vanlig. Det er kun desse 2 siste som noen få i gruppa er i kontakt med, men ellers er alle i nærkontakt gjennom familie eller jobb.

Jeg har invitert på kafè, besøk og gått tur med alle desse. Men det er jeg som alltid må ta initiativ, ellers blir jeg sittende alene. Det er vel det kjipe her, at de ikke har gjort noe for at jeg skal føle meg bedre.. Og sånn er det aldri andre veien når de trenger det.

Men hvis det er bare du som tar initiativ hele tiden så bør du kanskje ta hintet. Babyshower er for mange en fest med gavepress og noe de ikke gidder å være med på - noe jeg skjønner veldig godt, for det er faktisk bare tull.

Når det kommer til lunsj og slikt så har folk ulike preferanser for hvor grensen skal gå hva gjelder covid-smitte, selvom de vanker sammen privat. 
Du får heller stelle sammen en fest etter at du har født eller invitere alle til lunsj da.

Anonymkode: bf473...541

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes, som mange andre (det ser vi også i denne tråden) at babyshower er harry, unødvendig og bidrar til gavepress som det fra før er MER enn nok av i forbindelse med fødsel!

Anonymkode: ec1ba...5fa

• Liker 7
Skrevet

Desse?

Anonymkode: b19e6...49a

• Liker 2
Skrevet

Nå spør faktisk ikke TS hva dere mener personlig om babyshower da. Dette handler vel strengt tatt om TS sine følelser.

Det er alltid sånn i tråder om baby shower at 15 stk bare MÅ kommentere hvor idiooootisk de syns det er 🙄 

Alle tradisjoner begynner et sted og uansett om det heter babyshower eller venninnekveld så er det sårt når man føler seg bortprioritert/glemt/oversett.

Jeg forstår deg TS, klem til deg 💓 du har lov til å være skuffet. Fordi det handler ikke om hva folk syns om babyshower, det handler om å stille opp for vennene sine

• Liker 16
Skrevet

Jeg er selv førstegangsfødende med termin rett rundt hjørnet. Venninnene var allerede klar med planlegging i 1 trimester der de ønsket gjesteliste osv. Jeg vet at det i utgangspunktet ble planlagt for meg i januar måned , men grunnet strenge restriksjoner har det ikke vært en eneste mulighet til å samles såpass mange. Har innfunnet meg med at det dessverre ikke blir noe av, noe de også er lei seg for. Det er jo forståelig med tanke på den spesielle situasjonen vi er i. Det er jo leit, men jeg prøver å innfinne meg med at slik er det og at jeg kommer nå alltid til å huske 20/21 for det historiske år vi var i😅 Har fått truffet noen venninner over på lunsj/tur der jeg har blitt overrasket med gaver og babyprat 😊 Vi alle får heller gi oss et klapp på skulderen for at vi bidrar til denne viktige dugnaden 👏 

Anonymkode: 2edad...370

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Desse?

Anonymkode: b19e6...49a

Sikkert dialekt for disse, altså alle disse folkene.. Det er i alle fall et dialektord her, og her er det definitivt ikke lite smitte, men kan jo være flere steder i landet som bruker ordet. 

sommerfugl154 skrev (56 minutter siden):

Nå spør faktisk ikke TS hva dere mener personlig om babyshower da. Dette handler vel strengt tatt om TS sine følelser.

Det er alltid sånn i tråder om baby shower at 15 stk bare MÅ kommentere hvor idiooootisk de syns det er 🙄 

Alle tradisjoner begynner et sted og uansett om det heter babyshower eller venninnekveld så er det sårt når man føler seg bortprioritert/glemt/oversett.

Jeg forstår deg TS, klem til deg 💓 du har lov til å være skuffet. Fordi det handler ikke om hva folk syns om babyshower, det handler om å stille opp for vennene sine

Men når ts selv skriver at to av de inviterte ikke liker babyshower, så er det jo naturlig at folk kommenterer at de forstår hvorfor folk benytter coronaen til å slippe unna. 

• Liker 5
Skrevet
sommerfugl154 skrev (1 time siden):

Hvorfor ble du så kraftig truffet av at folk kommenterer babyshoweren..?

Det er klart at man tar det opp når ts selv nevner at venninner av henne ikke er så begeistret over det.

Anonymkode: bf473...541

• Liker 6
Skrevet

Flere og flere ser på babyshower som en ren tiggefest, så get over it. Ikke tving folk til å ha dårlig samvittighet for at de ikke ble presset til å bidra til et gavepress. Hvis du virkelig vil ha en fest der du egentlig ikke bryr deg om gavene så kan du invitere vennene dine til te eller at graviditeten er over - etter at du har født. De kan fortsatt gjøre stas på deg uten å føle seg presset til å kjøpe noe.

Babyshower en tiggefest og harry, det er ingenting som forandrer på det.

Anonymkode: 2b6e1...2b1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Hvis ikke babyshower med medfølgende gaver ikke hadde betydd noe for deg så hadde du jo ikke skrevet et innlegg om det, og det er en uting. Dette gavepresset går over stokk og stein og jeg skjønner at folk mister lysten til å bli med når regelen er at man skal kjøpe gaver til alle babydusjer man er invitert på.

Anonymkode: 4e7a0...2e6

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...