Gå til innhold

Sykepleierforbundet har sutret gjennom hele pandemie. Min sympati med sykepleierne har ikke økt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er andre grupper i samfunnet som har det mye verre, men som ikke skriker høyt hele tiden. 

Anonymkode: 943c5...bad

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tydeligvis misforstått hva syting er. Synes forbundet er sterke og krever rettigheter for sine medlemmer, som jo er det vi har et forbund til! Prøver du å trolle? 

Anonymkode: ad75b...a5e

• Liker 11
Skrevet

Enig med TS. 
De som har en trygg jobb har Ikke noen grunn til å klage akkurat nå. 

Anonymkode: 29538...e11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med TS. 
De som har en trygg jobb har Ikke noen grunn til å klage akkurat nå. 

Uenig med deg. Selv om man har en trygg jobb å gå til skal man ikke godta alt. Lav lønn mtp ansvar og arbeidsmengde, tung jobb og krevende arbeidshverdag, turnusen som går utover helsa og helseforetak som ikke bryr seg en døyt om sine arbeidere. Den logikken der kommer du ikke langt med. Jeg synes særlig situasjonen vi har vært i det siste året viser at man bør verdsette helsearbeidere! 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig med deg. Selv om man har en trygg jobb å gå til skal man ikke godta alt. Lav lønn mtp ansvar og arbeidsmengde, tung jobb og krevende arbeidshverdag, turnusen som går utover helsa og helseforetak som ikke bryr seg en døyt om sine arbeidere. Den logikken der kommer du ikke langt med. Jeg synes særlig situasjonen vi har vært i det siste året viser at man bør verdsette helsearbeidere! 

Jeg er enig i at man bør verdsette helsearbeidere, men sykepleiere har jo fått et solid lønnshopp i de senere år. Likevel klager de like mye, ergo er det ikke lønnen som er utfordringen, men belastningen ved å jobbe turnus. Og dette kan kun bedres ved høyere bemanning, slik at det blir flere å fordele de ukurante vaktene på. Samfunnsøkonomisk sett er det ikke bærekraftig å både øke lønna og bemanningen betydelig, ergo bommer NSF med sitt ensidige fokus på lønn. Hvor mye lønn tenker de egentlig at skal gjøre folk mindre trøtte og slitne når de til stadighet må gå fra kveldsvakt og rett på dagvakt dagen etter? Hvor høy lønn gjør det greit å gå glipp av bursdagen til poden for n’te gang fordi man må jobbe kveld den dagen? 🤷‍♀️

Jeg er dog enig i at tilleggene for å jobbe kveld/natt og helg bør økes. Men grunnlønna er det ingenting å si på. Med redusert arbeidsuke ligger faktisk timelønna for en sykepleier høyere enn for mange andre yrkesgrupper med 3-årig høyskoleutdannelse i det offentlige. Sykepleiere får også overtidsbetalt, samtidig som mange yrkesgrupper kan se langt etter så mye som en krone ekstra på lønnsslippen på tross av at de forventes å jobbe lange dager jevnlig for  å møte frister. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Under pandemien kjenner jeg nok større sympati ovenfor de som har mistet jobben og står i en forferdelig vond og usikker situasjon enn de som har trygg jobb men må jobbe noe mer. Med det sagt er gjør sykepleierne selvfølgelig en veldig viktig jobb og det er bra de står på gjennom denne perioden. 

Ellers tror jeg mye av sykepleierforbundets problem er at en stadig klager og vil ha mer av alt, uten å se at en vanskelig kan få nettopp det og at en del av kravene kanskje strider mot hverandre. Eksempelvis når sykepleiere klager over å måtte gjøre med "primitive" oppgaver, samtidig som en jobber for flere sykepleiere på bekostning av ufaglærte og helsefagarbeidere. 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Skrevet

Ts, du kunne bare skrevet på en av de 100 trådene ang samme tema. Trenger ikke enda en ny tråd.

Anonymkode: 476b9...0ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alt det her vet man vel før man søker studiet? Eller kommer det like overraskende på alle, at det er turnus og underbemannet i helsa? Er i alle fall netopp derfor jeg styrte unna sykepleien, selv om faget i seg selv virker interessant. 

Anonymkode: 80ce5...3ce

Skrevet (endret)
On 2/9/2021 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Som om sykepleiere har monopol på ansvar, underbemanning, nattarbeid, stor arbeidsmengde og null lønnsøkning... 🙄

Enkelte (ikke alle) sykepleiere burde få hodet ut av navlen. Når var sist en sykepleier klappet for noen andre enn seg selv? Ingen har klappet for meg ennå.

Endret av Knirke
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det nesten, det eneste er at man går lei av å jobbe turnus. Når jeg var 20 år tenkte jeg ikke så mye på arbeidstide dessverre, nå 20 år senere angrer jeg selvfølgelig på det. Nå jobber jeg på legevakt så de aller fleste vaktene vi har er jo ubekveme og det er selvvalgt, men det er helger og ferier man blir litt lei av, iallefall jeg. Veldig glad jeg har en trygg og sikker jobb, utrolig lei alle som sier vi syter hele tiden, spesielt om lønn siden de eneste spl jeg vet om som klager på lønna sitter i forbundet. Og de jeg hører som sier vi har for dårlig lønn er pasienter, og jeg kan tenke meg de ikke aner lønna vår og bare leser i media. 

Anonymkode: 33475...52b

• Liker 2
Skrevet

Bedre med sykepleiere som syter enn sykepleiere som slutter. 

Anonymkode: 69d85...e1b

Skrevet

Helt enig. 
Det er patetisk og ufyselig hvordan de bruker pandemien som en brekkstang. Det er faktisk jobben din. 

Anonymkode: c6aaa...603

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...