Gå til innhold

Baderom som må fikses-flis eller mikrosement?

Minkalavvo

Anbefalte innlegg

Hei 

Vi har noen sprukket fliser på badet som i dag skulle bli fikset. Problemet oppsto ved flis nr 2 litt lengre nede. Håndverkeren oppdaget at membranen var ganske tynn og derfor kunne de ikke fjerne/fikse flisene som tiltenkt.

Alternativ 1 er å legge flis på flis kun på den veggen der det er aktuelt eventuelt hele baderommet men med noe mer kostnad siden de da må flytte og demontere noen rør under jobben. Vi har noen fliser som ikke er å få tak i både størrelse og farge. Så vi er litt redde for at om vi tar kun en vegg blir det seende ut helt korny. 

Er det noen her som har erfaring med å legge ny membran oppå flis og heller bruke mikrosement? Hvor mye sparer man på det i kostnad vs å kjøpe inn fliser og all den jobben det tar med kutting osv?

Jeg tipper badet er mellom 5-10kvm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis membranen er dårlig så hadde jeg rett og slett bare revet det som er der nå og bygget opp et nytt bad fra scratch. Hvorfor bruke 50.000,- på nye fliser/microsement når badet ikke er tett?

Anonymkode: 4d211...3af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis membranen er dårlig så hadde jeg rett og slett bare revet det som er der nå og bygget opp et nytt bad fra scratch. Hvorfor bruke 50.000,- på nye fliser/microsement når badet ikke er tett?

Badet er tett og i relativt god stand for alderen. Men membranen er ikke tykk nok til å utføre det arbeidet vi skulle gjøre. Hvor får du fra at badet ikke er tett? Aldri skrevet det noe sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrosement og fliser er vel omtrent samme kostnad, med mindre du velger veldig dyre fliser. Det du imidlertid ikke kan gjøre er å legge et nytt lag membran. Det er et stort fy fy. Er det en kjent grunn til at flisene har sprukket? Er det selve flisen eller fugen? 

Anonymkode: 7d93d...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man legger ihvertfall ikke flis over flis! 

Anonymkode: 36ba9...85c

Hvorfor ikke? (Lurer oppriktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zwish skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke? (Lurer oppriktig)

Ja det lurer jeg også på. Det er jo mange som gjør det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man legger ihvertfall ikke flis over flis! 

Anonymkode: 36ba9...85c

Det er ikke noe i veien med flis på flis så lenge man vet at det er tett 😊 hvis det er tett så hadde jeg lagt mikrosement, det er rålekkert!

Anonymkode: 628cf...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mikrosement og fliser er vel omtrent samme kostnad, med mindre du velger veldig dyre fliser. Det du imidlertid ikke kan gjøre er å legge et nytt lag membran. Det er et stort fy fy. Er det en kjent grunn til at flisene har sprukket? Er det selve flisen eller fugen? 

Vi hadde en våtromsspesialist som sa at det finnes en slags våtroms membran plate som går helt fint å bruke over fliser, den skulle visst være 6mm tykk.  Det er selveste flisen, alt annet bak er helt fint. Det har sprukket fordi bygget har bevegd på seg (gammelt bygg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minkalavvo skrev (2 timer siden):

Badet er tett og i relativt god stand for alderen. Men membranen er ikke tykk nok til å utføre det arbeidet vi skulle gjøre. Hvor får du fra at badet ikke er tett? Aldri skrevet det noe sted. 

Du skriver at membranen er tynn og da regner jeg med at den er tynnere enn dagens standard. I tillegg er den flere år gammel. Nye bad i dag har bare tetthetsgaramti på 10 år...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe i veien med flis på flis så lenge man vet at det er tett 😊 hvis det er tett så hadde jeg lagt mikrosement, det er rålekkert!

Anonymkode: 628cf...b5c

Ja det er helt tett og tørt bak flisene :) Syns også mikrosement er super fint! Vi prøver å spare på enkelte løsninger der vi kan. Skal selge i løpet av de neste 5mnd og man vet jo aldri om man får tilbake de pengene på et eventuelt salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver at membranen er tynn og da regner jeg med at den er tynnere enn dagens standard. I tillegg er den flere år gammel. Nye bad i dag har bare tetthetsgaramti på 10 år...

Den er tynnere enn dagens standard nettopp fordi den ble pusset opp for mellom 10-15 år siden, så det har du rett i. Men det betyr ikke at membranen ikke er tett fordi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minkalavvo skrev (3 minutter siden):

Den er tynnere enn dagens standard nettopp fordi den ble pusset opp for mellom 10-15 år siden, så det har du rett i. Men det betyr ikke at membranen ikke er tett fordi. 

Nei, greit, men det sier jo noe om hvor "bra" standarden er. Du skriver ingenting om at dere pusser opp for salg i HI og da kommer jeg bare med et tips basert på det du spør om. Jeg hadde aldri lagt 50.000,- på et bad som ikke holder dagens standard, da mener jeg fremdeles det er best å rive driten. Du snakker om kostnad og jeg trodde du var interessert i å spare penger. Å bruke 50.000,- på et dårlig bad er jo selvfølgelig en dårlig investering.

Men så kommer det frem at du bare ønsker å pynte på grisen før salg senere i tråden... De pengene får du nok ikke igjen, fordi du må skrive i tilstandsrapporten alt du vet om badet nå og det er at membranen er tynn. Da skal dette opplyses om i tilstandsrapporten. Nye eiere vil bli skeptiske pga denne informasjonen og kanskje se for seg å måtte rive hele badet selv etter overtakelse. Ergo, du taper bare på å fikse dette for 50.000,-.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minkalavvo skrev (22 minutter siden):

Vi hadde en våtromsspesialist som sa at det finnes en slags våtroms membran plate som går helt fint å bruke over fliser, den skulle visst være 6mm tykk.  Det er selveste flisen, alt annet bak er helt fint. Det har sprukket fordi bygget har bevegd på seg (gammelt bygg)

To tette sjikt er aldri anbefalt. Dette fordi det skaper et ypperlig miljø for blant annet sopp. Skal man legge ny membran må hele den gamle membranen punkteres for at det skal gjøres på en forskriftsmessig måte. Hvis badet ditt er over 10 år gammelt hadde jeg ikke overflateoppusset det før salg, men solgt det inn som en mulighet til å lage sitt drømmebad. Mye bedre enn å gjøre noe halvveis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, greit, men det sier jo noe om hvor "bra" standarden er. Du skriver ingenting om at dere pusser opp for salg i HI og da kommer jeg bare med et tips basert på det du spør om. Jeg hadde aldri lagt 50.000,- på et bad som ikke holder dagens standard, da mener jeg fremdeles det er best å rive driten. Du snakker om kostnad og jeg trodde du var interessert i å spare penger. Å bruke 50.000,- på et dårlig bad er jo selvfølgelig en dårlig investering.

Men så kommer det frem at du bare ønsker å pynte på grisen før salg senere i tråden... De pengene får du nok ikke igjen, fordi du må skrive i tilstandsrapporten alt du vet om badet nå og det er at membranen er tynn. Da skal dette opplyses om i tilstandsrapporten. Nye eiere vil bli skeptiske pga denne informasjonen og kanskje se for seg å måtte rive hele badet selv etter overtakelse. Ergo, du taper bare på å fikse dette for 50.000,-.

Jeg spurte egentlig bare om hva som er mest kostnadsbesparende av flis på flis eller mikrosement, ikke så veldig mye mer.

Det MÅ gjøres siden to fliser allerede er borte, så dette er ikke for å "pynte på grisen før salg" som du sier. Men om jeg kan spare 10K ved å velge mikrosement vs flis på flis gjør vi jo selvfølgelig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

To tette sjikt er aldri anbefalt. Dette fordi det skaper et ypperlig miljø for blant annet sopp. Skal man legge ny membran må hele den gamle membranen punkteres for at det skal gjøres på en forskriftsmessig måte. Hvis badet ditt er over 10 år gammelt hadde jeg ikke overflateoppusset det før salg, men solgt det inn som en mulighet til å lage sitt drømmebad. Mye bedre enn å gjøre noe halvveis. 

Okay da skjønner jeg. Kan være jeg tolket våtromsmannen feil i dag. Vi får en profesjonell til å utføre arbeidet så regner med det blir gjort etter retningslinjer. 

Hadde vi visst at det ville bli tull med det vi hadde planlagt i dag, hadde vi nok ikke gjort det. Nå mangler det dessverre to fliser, så fikse på det må vi nok uansett før salg 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Men så kommer det frem at du bare ønsker å pynte på grisen før salg senere i tråden... 

Men hva i verden? Å rive ned og pusse opp et bad fra grunnen av, koster 200-300 tusen kroner. Det er vel INGEN som gjør med et tett bad som er bare 10-15 år gammelt?

Å rive ned gamle fliser innebærer alltid risiko for å skade membran, her hos TS har fagperson konkluderte med at hen ikke ville ta den risiko. Og foreslår andre løsninger som flis på flis eller mikrosement.

Det var det. Absolutt ingen grunn til å rive ned tørt og fint 10-15 år gammelt bad, 5 måneder før man planlegger salget av hele huset. På grunn av et par flis som sprukket og kan ikke skiftes ut. Skjønner ikke hvorfor TS forsvarer seg for deg, du er jo helt på vidda. 

Anonymkode: f0f84...6da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere allikevel skal selge hadde jeg lagt flis på flis. Microsement er en motegreie å personlig synes jeg det er stygt, sikkert mange med jeg.  Hadde å avstått kjøp av hus med det på badet.  Velg heller en neutral flis som ikke avskrekker noen ved et eventuelt salg.

Anonymkode: fcb23...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hva i verden? Å rive ned og pusse opp et bad fra grunnen av, koster 200-300 tusen kroner. Det er vel INGEN som gjør med et tett bad som er bare 10-15 år gammelt?

Å rive ned gamle fliser innebærer alltid risiko for å skade membran, her hos TS har fagperson konkluderte med at hen ikke ville ta den risiko. Og foreslår andre løsninger som flis på flis eller mikrosement.

Det var det. Absolutt ingen grunn til å rive ned tørt og fint 10-15 år gammelt bad, 5 måneder før man planlegger salget av hele huset. På grunn av et par flis som sprukket og kan ikke skiftes ut. Skjønner ikke hvorfor TS forsvarer seg for deg, du er jo helt på vidda. 

Anonymkode: f0f84...6da

Takk for at du fikk frem poenget mitt. Og noen ganger er folk helt på vidda 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...