Gå til innhold

Basisvarer/varer man bruker ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det fungerer dårlig for oss å ukehandle spesifikke retter for hver dag. Det varierer hva vi har lyst på og arbeidstidene er variert, så da er det greit at man kan fravike noe. 

Jeg har heller tenkt å forsøke å handle inn en del basisvarer som man kan bruke i flere retter. 

Hvilke basisvarer mener du man bør ha liggende? Vi har fra før av mel, pasta, ris, nudler. Så tenker mest på kjøtt, grønnsaker og andre ingredienser. 

Anonymkode: 41beb...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frosne grønnsaksblandinger, hakka tomat, bønner, kikerter, mais. Eventuelt annen hermetikk dere liker.

Forskjellige toroposer med supper og sauser.

Kjøpe inn forskjellig type kjøtt og fryse det ned. Feks strimla svinekjøtt, kjøttdeig, strimla kylling, kyllingvinger, pølser.

Lomper er også kjekt å ha liggende i frysen.

Anonymkode: bd69e...abe

• Liker 1
Skrevet

Dette er ting vi stort sett alltid har i hus:

- Fryste grønnsaker: erter, brekkbønner, brokkoli, spinat. Frossen fisk (gjerne torsk- og laksefileter). Vi spiser ikke så mye kjøtt, men når vi kjøper det fryser vi ned i porsjonspakker så det er lett å ta opp det vi trenger.

- Hermetiske tomater, tomatpure (gjerne på tube), bønner/kikerter/linser (hermetikk er enklere med tanke på planlegging), kokosmelk. Buljong eller fond. 

- Av ferske grønnsaker har vi som regel alltid løk, hvitløk, gulrøtter, og poteter. Andre ting vi bruker ofte er paprika, sopp, hodekål og stangselleri. Og så har jeg alltid sitron og lime i kjøleskapet. Dette vil jo variere mye med hva slags mat dere liker å lage, så klart, men vi holder oss gjerne til ting som enten har lang holdbarhet eller som vi vet vi kan bruke i mange forskjellige ting (f.eks. paprika og sopp kan jeg gjerne bruke i både wok, curry, tomatsaus, pai, osv.). Ting med kort holdbarhet (f.eks. salat) kjøper jeg bare om vi har konkrete planer for det. Anbefaler også å gå gjennom kjøleskapet en gang i uka og passe på å bruke opp ting som snart blir dårlige (supper, eller pai, er fint for sånne ymse grønnsaksrester). 

Anonymkode: 7b9e5...3fd

• Liker 2
Skrevet

Dette har jeg allltid:

Hermetikk: hermetiske tomater, tomatpure, linser, ulike bønner

Ferske grønnsaker: gulrøtter, ulike løk, sellerirot, kålrot, poteter

Frysevarer: ørret, chorizopølse

Anonymkode: 8217a...df3

Skrevet

Jeg tenker først og fremst at man skal kjøpe det man skal spise, og spise det man har lyst på. Hva som er basisvarer, er veldig individuelt. 

Og så tenker jeg at lettbedervelige matvarer ikke er noe man skal ha liggende.

Men så tenker jeg at visse matvarer passer litt bedre sammen enn andre, og at man må finne fram til noe som passer ens egen smak og næringsbehov, matlagingsstil og timeplan, indre verdier og lommebok. 

Jeg har alltid et utvalg i fryseren, av kjøtt og kjøttvarer - svin, storfe, kylling, og fisk - ørret, laks, torsk/sei, fiskegrateng/fiskepinner, grønnsaker - erter, aspargesbønner, spinat, rosenkål, edamame, og bær/frukt. Nesten alltid pizza, lasagne og brødskiver.

I matskapet er det alltid bønner, tomater, fisk, leverpostei - mel, gryn, frø og nøtter - krydder og sauser - knekkebrød og pumpernickel, tortillas og sandwichbaguetter, wokmix og hermetisk frukt.

I kjøleskapet er det så å si alltid smør, poteter, løk, egg, melk, frukt og knaskegrønnsaker, pålegg, sylteagurk og oliven. 

Anonymkode: 5c5d0...01e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker først og fremst at man skal kjøpe det man skal spise, og spise det man har lyst på. Hva som er basisvarer, er veldig individuelt. 

Veldig enig her. 

Det er ikke vits å ha sellerirot og poteter liggende hvis man ikke pleier å spise det. I vår familie lager vi nesten alltid dobbel porsjon av feks kjøtt/kylling slik at vi har rester til neste dag. Feks taco en dag, rester av kjøttdeig på pizza neste dag. Bruker mye frosne grønnsaker som stekes i ovnen, i gryter eller wok. 

Hvis det er noe som holder på å bli dårlig spiser vi det selv om vi egentlig har mest lyst på noe annet. 

Hva liker dere, og hva blir faktisk spist opp? 

Anonymkode: f3a5b...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...