Gå til innhold

Hvor går grensa på kopi (strikkedesign)?


Diamant20

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom over dette på Instagram i dag. Designeren Slow Knitwear har designet en balaclava «Tromsø Hoodie», og oppskriften er gratis. (https://www.slowknitwear.com/products/hoodie ). Minmote har delt oppskriften med tillatelse, og ei som kaller seg @bybenedichte har strikket denne etter inspirasjon fra Tromsø hoodie, ikke store forandringer (https://www.minmote.no/index.php?s=melodi#!/artikkel/24900621/fremdeles-ikke-overbevist-av-balaklava-her-er-inspirasjonen-du-trenger) i starten tagget hun også med #tromsøhoodie i Instagram innlegget, men den er nå fjernet. 

Så har hun selv gitt ut en oppskrift på hennes variant (http://by-benedicthe.quickbutik.com/products/balaklava) til 90kr (😱), er dette greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på dette selv, da jeg så en person på Instagram som har «designet» omtrent identisk mønster som Valleyknits sine gensere. 

Tror det skal litt til for å bli tatt i kopiering, da de fleste er inspirert av andre design. Slow knitwear har sikkert fått inspirasjon fra en annen balaklava osv. Men ja enig i at det var små forandringer. I likhet med genserne ref ovenfor. 

Anonymkode: 97c92...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kopierer andres verk skulle fått bøter. Jeg har selv opplevd at noen stjal min oppskrift, gjorde om på garntypen (samme strikkefasthet osv, bare anneg merke) og en kant, ellers var den kliss lik. Jeg bruker dager, timer og uker på en god oppskrift, utgifter og tid til teststrikking. At noen da bare tar seg den friheten å late som at det er deres oppskrift bare de har endret på en kant eller garntype er faen meg frekt, håper rosen osv de får fra det kommer med en bismak. 

Anonymkode: db2ad...b62

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Jeg har ikke strikket noen av disse eller sett oppskriftene, så vet ikke hvor like de faktisk er. Nå ser jeg derimot at det er forskjell på disse balaklavaene og konseptet Balaklava er det jo ingen som eier. Dette er et trendy plagg nå, så det er ikke annet å vente at det lages mye likt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ikke ønsker at noen skal kopiere, så må man ta patent - først da blir det straffbart å kopiere. 

Anonymkode: 628e1...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jo ikke likt strikket i det hele tatt med forskjellig fasong og strikketeknikker, så jeg tror neppe det regnes som kopi. Balaklava er et plagg liksom lue og skjerf. Man kan ikke lage dem så voldsomt forskjellige uten at det går utover funksjon

Anonymkode: a0c2e...2a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men 90 kroner da gitt!! 😂 så vidt jeg greier å se er dette den første oppskrift de «lager». For 90 kroner regner jeg med at oppskrifta er godt beskrevet, kvalitetssjekket og teststrikket. 

Anonymkode: 19220...227

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel tatt for plagiat og diverse tidligere med en strikkagenser hun og moren først hadde funnet opp heeelt av seg selv. Ikke overrasket om hun fortsatt knabber litt her og litt der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men 90 kroner da gitt!! 😂 så vidt jeg greier å se er dette den første oppskrift de «lager». For 90 kroner regner jeg med at oppskrifta er godt beskrevet, kvalitetssjekket og teststrikket. 

Anonymkode: 19220...227

Tenkte det samme🤣🤣 Selv ikke petiteknit feks, som har videoer, Teststrikkerr, supergodt forklarte oppskrifter og faktisk lever av det tar 50kr for 8 str på en voksen genser med avanserte konstruksjoner, mens hun skal ha 90kr for oppskriften på en lue i one size. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste forskjellen på denne og originalen er faktisk, at det er ribbkant rundt hodet, og løsere. Jeg reagerer mest på at det står på mora hennes sin profil at den er inspirert av slow Knitwear sin, også kommer hun med oppskrift.4F3E3FA0-5C75-40EA-824E-2202E167102B.thumb.png.c4c9a2b87436336f9e81712fdd020f5e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det for tiden. «Alle» strikker det samme og «alle» skal lage sin versjon av et design som det allerede finnes massevis av versjoner av fra før. Det er vel ikke unikt for oppskriften som postes her, men også blant mange av de større strikkekontoene på insta. Akkurat nå er det balaklava som er trendy. Før jul var det strikkevester i alle mulige fasonger. Det vil nok være vanskelig å fastslå at noe er plagiat når alle egentlig kopierer hverandre på en eller annen måte likevel. Ofte synes jeg mange av disse strikkeplaggene som strikkedesignere på insta lager, er mistenkelig like eldre oppskrifter fra typ 1990-tallet og 1980-tallet, som ligger gratis på drops sine nettsider. 

Anonymkode: 7529e...64a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn er det for tiden. «Alle» strikker det samme og «alle» skal lage sin versjon av et design som det allerede finnes massevis av versjoner av fra før. Det er vel ikke unikt for oppskriften som postes her, men også blant mange av de større strikkekontoene på insta. Akkurat nå er det balaklava som er trendy. Før jul var det strikkevester i alle mulige fasonger. Det vil nok være vanskelig å fastslå at noe er plagiat når alle egentlig kopierer hverandre på en eller annen måte likevel. Ofte synes jeg mange av disse strikkeplaggene som strikkedesignere på insta lager, er mistenkelig like eldre oppskrifter fra typ 1990-tallet og 1980-tallet, som ligger gratis på drops sine nettsider. 

Anonymkode: 7529e...64a

Glemte å tilføye, men når ting blir så basic som det som postes som eksempel i denne tråden, så vil det ikke være veldig utfordrende for erfarne strikkere å kunne gjenskape noe lignende uten å se oppskrift. 

Anonymkode: 7529e...64a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Om en ikke ønsker at noen skal kopiere, så må man ta patent - først da blir det straffbart å kopiere. 

Anonymkode: 628e1...2b8

Dette. Man må søke patent eller designbeskyttelse, og det er både dyrt og komplisert. Så rent juridisk har man lite å stille opp med. 

Jeg mener det er opp til forbrukeren selv å sørge for at riktig designer blir kreditert. Og at man har en slags "gentleman's (woman's?) agreement" om å ikke kopiere fra hverandre. Jeg kunne lett tegnet mønstre selv etter kun å ha sett plagg på bilder, men jeg velger å kjøpe mønsteret for å støtte designeren. Hadde dog ikke betalt 90 kr for mønster på en simpel balaklava... For 90 kr forventer jeg et mønster på en genser, i minst 4 størrelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...