Gå til innhold

Barn og øving på musikkinstrumenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn (8 og 11) som spiller instrumenter. De har spilt i flere år. Spesielt 11-åringen er flink, 8-åringen er middels. Det er på kulturskolen, ikke i korps.

Vi har vært nøye på øving hver dag (om ikke mer enn 10-15 minutt), men nå sier de at de begge vil slutte, at det er urettferdig at de må øve hver dag og dra på spilletimer, mens vennene deres slipper, for de spiller ikke noe. De synes det er gøy å spille konserter, men det er også det eneste som er gøy, visstnok...

For å bøte på, har vi også latt ungene ha en aktivitet som de får velge helt fritt, som ikke har lekser/øvinger, en annen dag i uken. Vi er også svært rause med ipad/spilletid, det er fritt frem med skjerm så lenge barna øver og gjør leksene sine.

Jeg sier de godt kan bytte instrument, hvis de heller vil spille noe annet, men jeg vil ikke at de skal slutte med musikk. Hvis de vil slutte senere, vil jeg at de skal ha spilt i noen år til, slik at de har fått et godt grunnlag til at de kan ta opp igjen musiseringen når de blir studenter/voksne. Det er viktig for meg at de har en hobby som de lærer noe av, som de kan ta med seg videre i livet. At de ikke bare sitter inne og spiller på ipad....

For meg har musikken vært kjempeviktig. Jeg hatet å øve som barn, men foreldrene mine lot meg ikke slutte med pianotimer. Som de fleste andre er jeg sjeleglad for dette nå, og har fått stor glede av musiseringen både i yrkesliv og på hobbybasis, fra studietiden til nå i voksen alder. Det er så viktig å "kunne" noe, selv om alt annet går skeis i livet, så er det noe du mestrer som ingen kan ta fra deg, som kan åpne dører for deg inn i stimulerende sosiale miljøer. Jeg har lyst til å gi barna mine dette.

Andre med spillende barn som har tanker - hvor lett skal man la barna slutte? Er jeg for streng? Hvordan kan man motivere dem til at øvingen ikke blir et ork? Jeg har til og med vurdert å gi dem litt "lommepenger" for øvinga. Selv om jeg synes det egentlig er helt uhørt.

Jeg kunne latt 8-åringen slutte, som nok ikke like musikalsk som 11-åringen, men det kommer ikke 11-åringen til å ville godta, det blir selvsagt urettferdig. :)

Anonymkode: a0f75...cfd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes (uansett grunn) det er feil å tvinge barn til en aktivitet de ikke vil, enten det er musikk eller idrett eller annet. Tvang = dårlige foreldre. 

Anonymkode: 7c6ff...da8

• Liker 6
Skrevet

Vi innførte strenge regler for når de fikk lov til å øve selv om de heller ville gjøre ca alt annet enn nettopp det. Skyldte på at vi trengte ro og fred, og resultatet var at de ble helt besatte av å få bruke instrumentene sine og brukte øvingstiden sin godt. Nå har vi utvidet den etter intens masing. De har ikke gjennomskuet oss ennå 😂

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes (uansett grunn) det er feil å tvinge barn til en aktivitet de ikke vil, enten det er musikk eller idrett eller annet. Tvang = dårlige foreldre. 

Jeg synes ikke alltid det er så svart-hvitt. Man vil jo det beste for sine barn som forelder. Selv om barna ikke ser verdien i det man gjør der og da. Av og til kan det å la barna få viljen sin ikke være det beste alternativet. Jeg sier til barna mine at de ikke kan venne seg til å gi opp så lett. At det koster arbeid og utholdenhet å bli flink til noe, uansett hva det er.

For ordens skyld, barna ville selv begynne å spille, akkurat der har jeg mitt på det tørre. :)

• Liker 4
Skrevet
youcancallmejune skrev (3 minutter siden):

Vi innførte strenge regler for når de fikk lov til å øve selv om de heller ville gjøre ca alt annet enn nettopp det. Skyldte på at vi trengte ro og fred, og resultatet var at de ble helt besatte av å få bruke instrumentene sine og brukte øvingstiden sin godt. Nå har vi utvidet den etter intens masing. De har ikke gjennomskuet oss ennå 😂

Oi! Går det virkelig an 😄

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke alltid det er så svart-hvitt. Man vil jo det beste for sine barn som forelder. Selv om barna ikke ser verdien i det man gjør der og da. Av og til kan det å la barna få viljen sin ikke være det beste alternativet. Jeg sier til barna mine at de ikke kan venne seg til å gi opp så lett. At det koster arbeid og utholdenhet å bli flink til noe, uansett hva det er.

For ordens skyld, barna ville selv begynne å spille, akkurat der har jeg mitt på det tørre. :)

Men du sier de har spilt i flere år. At de ville det for flere år siden betyr vel ikke at de er forpliktet for hele oppveksten?

Jeg er enig i den første setningen til den du siterer, men vil ikke auotmatisk konkludere med den siste. Men husk at det som var viktig for deg ikke trenger å være like viktig for barna dine. Selv har jeg et godt liv selv om jeg aldri har spilt noe instrument.

Anonymkode: 6be16...d39

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi! Går det virkelig an 😄

Å ja da. Det er et velkjent gammelt triks. Man begrenser tilgangen på noe, og vips øker etterspørselen :) 

• Liker 2
Skrevet
youcancallmejune skrev (2 minutter siden):

Genialt, den skal jeg forsøke! Til ts, jeg er ikke så streng med øving, men med at de får ikke lov til å slutte. Så nå skal det ikke diskuteres før til neste semester, og da er jo semesteret i gang, og vips.... For den eldste har det gått to år slik. Jeg er nøye med oppmøte ellers, særlig seminarer og slikt, og de syns det er kjempegøy når de først er der. Det er øvingen som det skorter på. Den yngste øver på eget initiativ flere ganger i uka ennå, så der går det bra. Håper på korpstur til høsten. 

Anonymkode: 82a5e...48b

• Liker 2
Skrevet

Det finnes folk som ikke ønsker å drive med musikk, og musikk er ikke det viktigste i livet. Hør på barna dine. 

Anonymkode: 6265d...b8d

• Liker 7
Skrevet

Det er mulig de trenger en periode uten øving hver dag for å finne tilbake motivasjonen og gleden.

Snakk positivt om spillingen, kall det "spilling" ikke øving. Kjøp noen notebøker med kul musikk, spill sammen, varier med andre instrumenter og spill masse selv.

• Liker 7
Skrevet
youcancallmejune skrev (På 9.2.2021 den 16.20):

Å ja da. Det er et velkjent gammelt triks. Man begrenser tilgangen på noe, og vips øker etterspørselen :) 

Takk, det fungerte! Ene spurte «Kan jeg få lov til å spille litt?», og jeg dro på det og sa jeg måtte sjekke med faren først. Han ga tillatelse, så «ok, da. Litt nå før middag». Øvde som bare det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, det fungerte! Ene spurte «Kan jeg få lov til å spille litt?», og jeg dro på det og sa jeg måtte sjekke med faren først. Han ga tillatelse, så «ok, da. Litt nå før middag». Øvde som bare det. 

😂👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn, men kjenner meg igjen fra jeg var barn! Er veldig glad for at jeg "måtte" fortsette, og musikkinteressen ble etter hvert større hvor jeg begynte med flere instrumenter, og det ble etterhvert en yrkesvei.

Det er veldig forståelig at de syns det er kjedelig å øve, særlig hvis det er typisk klassiske instrumenter. Det som motiverte meg var å spille sammen med andre, kanskje de har et orkester/band tilbud på kulturskolen? I tillegg så gå på konsert/høre på flinke og kule utøvere. 

Det ER sykt kjedelig å øve altså, jeg må fortsatt tvinge meg selv til det den dag i dag, hver eneste dag. Men det er gøy å spille, å improvisere, leke med musikken og spille med andre. Det er jo derfor man vil lære seg et instrument, tenker jeg, ikke bare for å bli "flink" på instrumentet? For det å være flink i seg selv gir ingen glede. Men jo flinkere man er, jo lettere blir det å spille med andre og kose seg. 

Jeg vet også at det fins foreldre som har betalt barna for å øve, og noen har blitt profesjonelle 😛 så det skader ikke med litt positiv forsterkning, og det kan også kan være andre ting enn penger.

Anonymkode: 9d453...331

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 16.08):

Gjelder dette også lekser?

Tannpuss?

Bevegelse/utetid?

Sunne matvaner?

Det er viktig at barn lærer seg utholdenhet. Man må øve for å bli god, uansett om det gjelder matte, språk, dataspill, fotball eller musikk, og ikke minst studier/utdanning senere.

Anonymkode: a7843...976

• Liker 2
Skrevet

Ville heller oppfordret til å fortsette på timene, og tatt øvingen litt som den kommer. Den vil naturlig variere, og det eneste du gjør med å «tvinge» barna til å øve er at de vil begynne å mislike det. 

Har jobbet som spillelærer i mange år, og opplever at det fungerer dårlig med strenge lekser. Har heller fokus på hva vi skal gå igjennom neste gang, og så er det fritt frem hvor mye en ønsker å øve. Opplever at barna da møter på spilletimen med entusiasme og ikke flauhet/skam over ikke å ha øvd. Da er det plutselig positivt å ha spilt i tre minutter, og plutselig får de lyst til å øve mer!

De fleste blir helt ok av å fortsette med spilling over tid, selv uten særlig egenøving i perioder. De færreste blir musikalske geni av tvangsøving.

Anonymkode: 86d4a...7c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det ikke er noen god idé å insistere på at barna skal spille hvis de ikke vil. Og at å insistere på daglig øving, kan føre til at de blir negativt innstilt til det hele, også konsertene. Samtidig er det kanskje rimelig å kreve at de skal øve noe for å få fortsette med spilletimer, og dermed være med på det som er gøy også. 

Jeg er farget av egen oppvekst her. Faren min elsker musikk og det å kunne spille instrumenter godt er svært viktig for ham. Jeg fikk velge et instrument, og måtte øve litt hver eller annen hver dag. Jeg er egentlig veldig glad i musikk, og kunne nok trivdes med denne frititidaktiviteten, men jeg husker godt hvordan jeg smalt med døra til rommet mitt og proklamerte at jeg hatet musikk etter hvert.  Jeg kan ikke spille det aktuelle instrumentet i dag, til tross for all øvingen, for jeg la det helt bort så fort jeg fikk sjansen. Foreldrene mine var ikke lydhøre overfor mine interesser og hva motiverte meg. Jeg tror nok jeg har fått og får noe av det samme som pappa får fra musikk ved å gå tur i skogen, og gjennom hesteridning. Pappa klarer ikke å se at det kan være likeverdig. 

Ut i fra dette, er det veldig viktig for meg at døtrene mine får teste og finne ut hva de liker å gjøre på fritiden, enten det er innen musikk, kunst, idrett, politikk eller noe helt annet. Jeg skal nok prøve å lokke de med i stallen, men jeg er helt uenig i at noen aktiviteter er mer verdt enn andre og det er ikke sikkert de har arvet mine talenter eller veier til glede og mening. 

Anonymkode: c9b88...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...