Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et familiemedlem som kommer til å arve en endel penger. Han har strevd i åresvis med rus og er endelig på veien til å bli frisk. Han trenger så klart penger til å få seg leilighet osv. Han har sett på arven som en redning til å få orden på livet sitt. Problemet er selvsagt at det sikkert er endel kreditorer som også vil ha de pengene. 

Jeg syns i utgangspunktet at man skal betale gjelden sin, og ta ansvar for sine egne dårlig valg. Samtidig så ser jeg jo også at dette er en stor mulighet for han. Han spurte meg om han kunne sette arven inn på min konto, og at jeg forvalter den for han. Slik at han ikke sløser det bort eller at kreditorene tar pengene. 

Jeg har ikke noe problem med å hjelpe han, men jeg er mer usikker på det juridiske i dette. Vil kreditorene kreve pengene av meg da? Er dette i det hele tatt lovlig eller mulig å gjennomføre? 

Anonymkode: 0b9ee...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juridisk sett vil pengene være dine, så kreditorene vil ikke kunne røre dem. Samtidig er han prisgitt at du faktisk forvalter dem for ham, og ikke bare bruker dem på gullkjeder og brede felger.

Anonymkode: ecee4...8bb

Skrevet

Renter og innskudd vil bli innberettet på deg til Skatteetaten.

Anonymkode: 4bf4d...2c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har et familiemedlem som kommer til å arve en endel penger. Han har strevd i åresvis med rus og er endelig på veien til å bli frisk. Han trenger så klart penger til å få seg leilighet osv. Han har sett på arven som en redning til å få orden på livet sitt. Problemet er selvsagt at det sikkert er endel kreditorer som også vil ha de pengene. 

Jeg syns i utgangspunktet at man skal betale gjelden sin, og ta ansvar for sine egne dårlig valg. Samtidig så ser jeg jo også at dette er en stor mulighet for han. Han spurte meg om han kunne sette arven inn på min konto, og at jeg forvalter den for han. Slik at han ikke sløser det bort eller at kreditorene tar pengene. 

Jeg har ikke noe problem med å hjelpe han, men jeg er mer usikker på det juridiske i dette. Vil kreditorene kreve pengene av meg da? Er dette i det hele tatt lovlig eller mulig å gjennomføre? 

Dette er jo en konstruksjon for å unndra penger fra kreditorer. Tror du selv det er så enkelt?

Ja, gitt ingen oppdager at arven blir ført over til deg kan det gå greit. Men hvordan skal dette familiemedlemmet kunne bruke pengene? Kjøpes det dyrere gjenstander/eiendom vil jo kreditorene ta utlegg i dem istedenfor.

Det smarte er at h*n får hjelp av noen til å få en oversikt over gjelden og deretter ser om man kan få til en avtale med dem. Er mye av gjelden renter, som ofte er tilfelle med rusmisbrukere, kan man muligens bli enig om en avtale hvor rentene reduseres/slettes mot en engangsbetaling. Undersøk derfor heller dette nå FØR arven utbetales.

• Liker 5
Skrevet

Dette skal du være veldig forsiktig med å gjøre. Jeg er ikke jurist, men dette høres ikke lovlig ut. 

For det første, så har han tydeligvis kreditorer på nakken som vil ha pengene sine.  Hva gjør du om det er mafiafolk som da går etter deg og de du er glad i ?  Hva hvis noe skjer med deg ? Vil dine arvinger gi han pengene tilbake ? Skal du stå som eier på den evt leiligheten han kjøper, og være ansvarlig for hans økonomiske disposisjoner? Narkomane er verdensmestere i å lyge for å oppnå det de vil.  Tar du sjansen på at han faller ut på kjøret igjen ?

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye gjeld har han da? Har han oversikt? Han burde jo gå etter alt sammen.. Husk at enkelte inkassosaker blir foreldet etter tre år, at han kan få "rabatt" på saker om han snakker med kreditorer også om han snakker med dem -noen kutter litt på rentene. Det kan være greit å sjekke gjeldsregisteret.no og bisnode.no, samt logge inn hos de forskjellige kreditorene. Han kan få startlån hos kommunen gjennom husbanken, selv med lav egenkaptial -men å ha rot med kreditorer og gjeld er fortsatt negativt hos dem, så gjelda er faktisk noe han bør ta tak i fort uansett.

Anonymkode: 45162...57d

Skrevet

Oi, ble litt rot i skrivinga der -men du ser jo hva jeg vil frem til

Anonymkode: 45162...57d

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

https://hammervollpind.no/private-beslagsforbud-en-mulighet-til-a-holde-arven-unna-arvingenes-kreditorer/

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men giver er jo død. Så det er forsett med beslag, dessverre. 

Ok, da er det noe sent ja ;)

Tror jeg hadde tatt kontakt med en advokat her ja, i hvert fall hvis det dreier seg om en større sum over millionen. Det kan fort slå tilbake på deg, skattemessig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med "stor mulighet for han", mener du at han kan få råd til å kjøpe seg bolig, da eller? Det er jo lite sannsynlig at han får ha den i fred særlig lenge dersom han har årelang gammel gjeld. Kreditorene vil ta pant og beslag i eiendommen ganske raskt, så fort de får snusen i at han eier noe verdifullt.

Skal han bruke penger på bolig, må det skje ved f.eks. din hjelp, at boligen står i ditt navn. Men da må du skatte evt eiendomsskatt og formueskatt (eventuelt) på dette. Stoler du nok på han til at du tror han vil betale deg tilbake slike utgifter?

Eller mener du at pengene skal gå til levekostnader og leie en anstendig bolig? Jeg vet ikke hvor stor sum det er snakk om han skal/har arvet, eller om det er nok til bolig i det hele tatt.

Anonymkode: c88ce...fdf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du får et større beløp på konton inn skal det meldes inn til skatteetaten, om dette ikke er din arv så må du skatte av det. Er det mye penger det er snakk om så kan det bli høye summer. Det er ikke lovlig å gjøre det på denne måten. Må da være mye bedre at vedkommende gjør opp for seg. Skal han kjøpe leilighet så kan han allikvel sitte i saksa, da kan kreditorer ta pant i leilighet og kreve denne solgt. Han må også vise til hvor han får pengene ifra. 

Anonymkode: 22875...ef9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...