Gå til innhold

Yucca palme på ville veier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en Yucca palme som jeg har hatt i noen år, nå har rosettene blitt så lange at de bøyer seg og planta er skeiv, og vokser nesten sidelengs. Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å redde den? Akkurat nå så holdes rosettene rette med spisepinner bundet rundt 😅

Anonymkode: 0a9ae...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

Jeg har en Yucca palme som jeg har hatt i noen år, nå har rosettene blitt så lange at de bøyer seg og planta er skeiv, og vokser nesten sidelengs. Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å redde den? Akkurat nå så holdes rosettene rette med spisepinner bundet rundt 😅

Du kan beskjære den, og sette stiklinger av toppene. Da får du nye skudd der du kutter, og nye planter du kan plante i samme potte og få en ekstra fyldig plante eller ha som nye planter i egne potter. 

https://plantehjelp.ceeia.net/2015/02/yucca.html

Anonymkode: 18958...502

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du kan beskjære den, og sette stiklinger av toppene. Da får du nye skudd der du kutter, og nye planter du kan plante i samme potte og få en ekstra fyldig plante eller ha som nye planter i egne potter. 

https://plantehjelp.ceeia.net/2015/02/yucca.html

Anonymkode: 18958...502

Så bare kutte rosettene og sette i jord? Eller må jeg kutte stammen?

Skrevet

Og hvis det er sånn at jeg kan bare kutte rosettene, må jeg gjøre det helt inntill stammen? Eller kan jeg gjøre det der de begynner å bøye seg oppover? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så bare kutte rosettene og sette i jord? Eller må jeg kutte stammen?

Siden du sier skuddene er så lange og hengslete/vinglete, ville jeg kuttet de verste helt inntil stammen på Yuccaen. Så kan du skjære bort det mest bøyde på stilken du da får, og så planter du kun den beste tredjedelen/toppen for eksempel. Se det an. Er skuddet rett halvparten av lengden, så kutter du på det stedet.

Husk at planten trenger mer vann og fuktig jord når den skal slå røtter. Yuccaen vokser jo i tørre og varme klimaer naturlig, men akkurat stiklingene må ha mer vann for å utvikle røtter og for å ha noe å "drikke" inntil røttene er på plass. Man bør også fjerne noen av de nederste bladparene på stiklingen, sånn at planten bruker minst mulig vann på fordamping fra blader mens den slår røtter.

Lykke til. Det er gøy å "lage" egne planter :)

• Liker 1
Skrevet

Da er jeg igang med prosjektet 😃 har kuttet av skuddene og så på en video at de skal lufttørke i en time før de settes ned i jorda. Tenkte jeg skulle vanne når de er på plass. 

Kjenner jeg er litt stressa da dette er den lengstlevende planten jeg har 😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...