Gå til innhold

Kjøpe veldig gammel bil vs lease??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dro innom en bilforhandler jeg bor like ved, for å høre om hva de kunne tipse om ang hvilken eldre bil jeg burde evt kjøpe. Jeg ble da heller rådet til å lease. Har lest mye negativt om det på nett, men ble veldig usikker da jeg var der. Er det mer lønnsomt i min situasjon eller prøver bilselgeren å bare få inn en avtale med meg? 

Jeg har aldri kjøpt bil før og er usikker på hva alt vil koste. Jeg har 60 000 kr og ønsker en automat bil. Størrelse har ikke noe å si, vil bare ha en økonomisk trygg bil som tar med fra A til B. Jeg er for tiden på nav stønad og kan ikke ta opp billån. Jeg tror heller ikke jeg har råd til å betjene et stort lån uansett. Har totalt ca 3000 kr i mnd på å bruke på bil. 

Mitt regnestykke på en gammel brukt bil i mnd:

1300 kr i forsikring? (Fullkasko)

300 kr til bensin 

1000 kr til å spare til evt egenandel til forsikring og/eller service/EU-kontroll 

= 2600 kr i mnd


Da jeg la dette frem for selgeren hos merkeforhandleren, ble jeg frarådet å kjøpe en bruktbil med automat til 60 000 kr. Han sa jeg bare har råd til såpass gamle biler med høy kilometer stand, at feilene vil komme på rullende bånd. Han sa også om jeg kjøper en så gammel bil, burde jeg sette av mer i mnd til uforutsette regninger pga deler er utslitt og må byttes ut. Den gang bilen må vrakes, blir jeg gående et halvt år uten bil for å spare opp 60 000 nye lappper til en ny gammel bil. Han mente det var et taps prosjekt og la heller frem løsningen med å lease en bil. Han sa dette var vanlig å gjøre for folk som av forskjellige grunner ikke ønsket et billån, og var vanlig for folk som f eks sparte til boliglån osv. Han sa, med at jeg setter inn 60 000 til innskudd, kunne jeg lease en splitter ny bil til 2000 kr i mnd. Nå er jeg veldig usikker på hvor mye jeg vil måtte betale i forsikring på gammel bil vs leasing. Han sa det var mye bedre å lease fordi da får jeg en sikker bil, uten noe feil og en stabil kostnad i mnd. Jeg trengte da ikke spare noe til service for det var inkludert. EU-kontroll var det ikke på biler så nye heller. Han sa avtalen gikk på 3 år, og om jeg ville ut av avtalen før ble det en kostnad på 13 000 kr. Om jeg har bilen i 3 år, kunne jeg lease en helt ny bil etter det, med en ny 3 års kontrakt. (Men da har jeg ikke 60 000 kr, så mnd prisen blir sikkert dyrere...)
 

Etter hva jeg tror, blir regnestykket på leasing slik (?): 

2000 leasing for bilen

1300 forsikring (fullkasko)

300 bensin

= 3600 kr

 

Jeg har prøvet lese meg litt opp på leasing av bil, men jeg sliter litt med å finne ut om det lønner seg for meg eller ikke. Slik jeg forstår det, er det bare ille med leasing av bil om man totalvraker bilen? Har hatt lappen i 5 år (lånt bil av foreldre) og har ikke enda krasjet. Kjører veldig sjeldent men bor slik at bil er nødvendig. Kjører ca 1000 kilometer i året 😅

Kom gjerne med all slags tips dere har, jeg trenger virkelig hjelp til å ta dette valget! Jeg kjenner ingen som kan eller vet noe om leasing! 

Anonymkode: e2f9e...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du lest tråden rett under denne?

Anonymkode: aaca4...272

Takk for råd, leste den nå! 😊 Men personen som lagde den tråden hadde jo en fungerende bil og var usikker på om det lønte seg for hun å lease... Hun har nok en bruktbil nå som er over prisklassen jeg kan kjøpe 🤷🏼‍♀️ Jeg ble litt smartere, men er fortsatt usikker 😅

ts

Anonymkode: e2f9e...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal du kjøre med denne? Bynært eller langt av gårde? Plassbehov?

For det første fins det masse gode biler til 60k kr, vanligvis i alle fall. Korona-renessansen for bruktbiler har endret markedet en del og du må lete mer.

For det andre er det galskap å forsikre en bil til en slik pris med fullkasko. Ansvar eller delkasko holder i massevis. Jeg har maks bonus, men betaler 2000 kr/år (ikke måned) for den billigste bilen min, på 12000 km/år.

Det er rikelig med småbiler med automat i din prisklasse. Sjekk særlig Honda Jazz (hybrid alltid med automat), Hyundai i20 fra 2014 og slikt. 

Anonymkode: e85dd...bb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, det der leasingstyret må du ikke finne på! 

Som du allerede ser av regnestykket ditt er leasing 1000 kroner dyrere i måneden. Dessuten vil ikke forsikringspremien være den samme for en splitter ny leasingbil som en gammel bruktbil. Forsikringen vil være mye dyrere på leasingbilen. Du trenger nok eeeegentlig heller ikke fullkasko på en gammel bruktbil, så det synes ihvertfall jeg er bortkastede penger. Men det er jo litt smak og behag. 

Når leasingavtalen er over om tre år sitter du igjen med null og niks, og må sannsynligvis betale ekstra hvis det har oppstått småskader, en liten bulk her eller ripe der. (De finner som regel noe å ta betalt for uansett.) 

Kjøper du bruktbil derimot, har du forsatt en bil som du sannsynligvis fortsatt kan bruke i flere år til, eventuelt selge. Kanskje ikke for 60.000, men det er ikke utenkelig at du får 40.000 for den om tre år. 

Det vil dog være en del kostnader med å kjøpe bil, for eksempel EU-kontroll og service. Men så lite som du kjører skal den maks på én service i løpet av de tre årene i regnestykket, og kjøper du fra forhandler så er den mest sannsynlig EU-godkjent nylig, så da blir det også maks én EU-kontroll i løpet av perioden. Sett av 10.000 kr til service og 10.000 kroner til eventuelle reparasjoner i forbindelse med EU-kontroll, så er du golden. Fordelt over 3 år blir det 5-600 i måneden, og du er fortsatt laaangt unna leasing. Da har du fortsatt penger til overs til å spare til eventuelle uforutsette reparasjoner, som du sannsynligvis ikke vil ha bruk for allikevel. 

Anonymkode: 74077...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB kode 89dbb...e1d I den andre tråden om leasing, men den gjelder likefullt deg- dette virker som en selger som ikke har satt seg inn i din økonomi, men heller ønsker å hanke inn en avtale og få provisjonen.. 

Jeg kopierer inn det jeg skrev i den andre tråden under her:

******

Jeg jobber hos en bilforhandler, og i ditt tilfelle ville jeg frarådet deg å inngå en leasingavtale. 
Det er vanlig med et innskudd på 30-50 000-80 000, og i enkelte tilfeller m du selv stå for vinterhjul på 15-20 000. Etableringsgebyr på ca 6000 kommer i tillegg på første faktura, deretter månedsleie, på alt fra 2999 og oppover, men de vanligste avtalene hos oss ligger på 3500-4500/mnd.  (Du kan og få avtale med 0 i innskudd, men da er tommelfingerregelen at månedsleie blir tilsvarende dyr.) Dvs at før du har kjørt en eneste meter har noen annens bil kostet deg opptil 100 000. Så må du huske på å følge serviceplanen til punkt og prikke, og det er ikke vanlig å få inkluderte servicer i leasing-de må du betale selv, på linje med slitedeler/dekk osv. Overkjører du den med så lite som en dag/en kilometer så kan du få tillegsregning på det når avtalen avsluttes. Det samme om du kjører over avtalt kilometerstand. Det er normalt å da bli fakturert med 2-4 kr pr overkjørte kilometer. Dernest- når avtalen er over så skal bilen sjekkes, og den sluttsjekken er grundig, og ofte er det en egen representant som foretar sjekkene. All slitasje, den minste steinsprut eller ripe, dett som er mer slitt enn det som står i avtalen-ekstraregning. Vi har hatt eksempler der kunder har fått sluttfaktura på 50-100 000, og det kommer jevnlig opp i media.

Så kort oppsummert- i best case, der du ikke får noe på sluttfaktura: 
50 000 innskudd
6000 etabeingsgebyr
3990 i mnd leie i 3 år
3 årlige servicer à 5000 kr 
1 bytte av bremser/div slitedeler til 10 000
Da er vi oppe i en kostnad på 224 640 kroner på tre år, før det er tatt med utgifter til drivstoff, forsikringer osv, på en bil du må levere tilbake til noen andre etter de tre årene..,,,

Anonymkode: 5d321...f20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får en helt kurant bruktbil for 60 000 kr. Leasing ville jeg definitivt styrt unna. Leasingbil må du forsikre med full kasko og det er sikkert noen form for krav til å følge serviceintervaller (bare tipper..uten at jeg har sjekket). I tillegg blir bilen gått over med lupe den dagen du leverer inn bilen ved endt leasingavtale (og fakturert kunden deretter). En bil du selv eier,kan du selv velge grad av forsikringsdekning samt selv avgjøre hvilket servicenivå du vil legge deg på. Her blir det en avveining på om du velger å følge anbefalte serviceintervaller eller «kun» regelmessig oljeskift (og evt bytte av registerreim) og fortløpende bytte av slitedeler. 
 

Dersom du går for kjøp: velg en bil etter dine behov. Dersom du hovedsaklig skal bedrive «småkjøring» og ikke har behov for masse plass,så velg bil deretter. Jo større bil,jo mer drivstofforbruk og kostnader til deler,dekk osv er min erfaring. Ser du har beregnet 300 kr i mnd til drivstoff og det er forholdsvis lite. Men dersom du kjører en liten Polo og sporadisk småkjøring så kan dette anslaget stemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 20.38):

 

Det vil dog være en del kostnader med å kjøpe bil, for eksempel EU-kontroll og service. Men så lite som du kjører skal den maks på én service i løpet av de tre årene i regnestykket, 

Anonymkode: 74077...13d

Olje bør byttes en gang i året, oftere om man kjører over 20.000 i året. 
På automatkasser må oljen der og byttes, sånn hver 4 år, bremsevæsken skal byttes med jevne mellomrom, bakbremser har en tendens til å ruste i stykker om de ikke blir brukt nok, og så videre...

Anonymkode: 2fbbf...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...