Gå til innhold

Hvilken type konfirmasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å tenke litt på konfirmasjonen til min eldste, vi har og snakket litt sammen om det, men han ytrer ingen andre ønsker enn at han vil ha et besøk med alle han er glad i og at det ikke er i kirken. 

Jeg lurer litt på akademisk konfirmasjon, har noen vært borti det? Ærfaring? Og hva er forskjellen på den og humanetisk? 

Finnes det andre typer? 

Kristelig og holistisk er utelukket

Anonymkode: 5a9e3...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes bare en konfirmasjon og det er den kristne. Konfirmasjon er bekreftelse av dåpen og hører til kirken. Det hadde vært helt uaktuelt for mine barn å bli konfirmert borgerlig. Da er det bedre med null konfirmasjon.

Anonymkode: f4422...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes bare en konfirmasjon og det er den kristne. Konfirmasjon er bekreftelse av dåpen og hører til kirken. Det hadde vært helt uaktuelt for mine barn å bli konfirmert borgerlig. Da er det bedre med null konfirmasjon.

Anonymkode: f4422...dd1

Oj. det var en svært dogmatisk og gammeldags holdning.. Og du tar feil.

Opprinnelig var konfirmasjonen en bekreftelse av dåpen der konfirmanten avga et løfte eller en bekjennelse om å fortsette å være kristen. I dag avlegges det ikke lenger noe løfte. Konfirmasjonen regnes heller som en forbønn for konfirmanten der presten ber om at konfirmanten vil bli bevart i den kristne troen. https://snl.no/konfirmasjon

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har begynt å tenke litt på konfirmasjonen til min eldste, vi har og snakket litt sammen om det, men han ytrer ingen andre ønsker enn at han vil ha et besøk med alle han er glad i og at det ikke er i kirken. 

Jeg lurer litt på akademisk konfirmasjon, har noen vært borti det? Ærfaring? Og hva er forskjellen på den og humanetisk? 

Finnes det andre typer? 

Kristelig og holistisk er utelukket

Anonymkode: 5a9e3...f9b

hva med å la den blivende konfirmanten lese om dette selv? Både akademisk og humanistisk handler jo i stor grad om å ta valg selv og stå for det, så jeg tenker at forberedelsene er viktige og.

Anonymkode: 1c99a...129

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du kanskje skal introdusere den helt elleville ideen og å feire 15 årsdagen i stedet? Man må ikke ha en tradisjonelt konfirmasjon, det viktigste er jo hva ungdommen selv ønsker. 

Anonymkode: 2d6f9...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...