AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #81 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvilke fond er dette? Har nettopp kommet i gang med fondsparing selv, trenger noen tips! Anonymkode: 63a21...7a8 BNP Paribas Energy Transition CC. Kjøpt via Sbanken. Anonymkode: 20864...5ec 1
Brunello Skrevet 10. februar 2021 #82 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde det slik tidligere. Vi jobbet og jobbet og sparte - betalte mye mer på lånet enn ho trengte, hadde gamle biler og reiste aldri på ferie. Jeg var så misunnelig på de som stadig var på ferie, flotte hus/leiligheter og nye klær hele tiden. Men nå er jeg så glad for at vi gjorde det slik, vi var gjeldfrie før vi var 40 og har nå økonomisk frihet🙌🏻. Jeg ser nå at de som «levde livet» da vi var yngre sliter nå økonomisk og har fortsatt mye lån. Hold ut, tro meg - det vil bli verdt strevet🌸😊 Anonymkode: bd6cd...b57 Hva er poenget med å være gjeldfri? Jeg er ikke gjeldfri, men har råd til å leve livet. Målet må være å kunne leve livet hele livet. Ikke bare etter at man har nedbetalt gjelden sin. 4
Brunello Skrevet 10. februar 2021 #83 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke helt dere som sier at Ts skal betale minst mulig på boliglånet..det er jo nå det svarer seg å betale mest mulig på boliglånet 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ Anonymkode: 18412...5b5 De mener at alternativplassering er mye smartere. Isolert sett er det det, men det forutsetter at du har råd til å ta risiko. Hadde du eksempelvis satt kr 100 000,- i fond 5. april i fjor, ville du ha kunnet solgt fondet for vesentlig mer enn 100 000,- i dag. Dersom målet ditt er å bli gjeldfri raskest mulig, vil det selvsagt alltid være best å betale ned raskest mulig.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #84 Skrevet 10. februar 2021 Jeg synes sparingen din er både imponerende og inspirerende! Samtidig tenker jeg at du kanskje er for streng med deg selv. Tenk igjennom om det er noe du skikkelig ønsker deg, enten det er en opplevelse eller noe annet. Og så bare gjør du det, den ene tingen som du har skikkelig lyst til (gitt at det ikke koster hinsides mye). Å unne seg noe du virkelig ønsker deg innimellom kan gjøre det lettere å holde motivasjonen oppe. Det dummeste er å miste motivasjonen helt og gå luksusfellen-bananas med ubrukelig småforbruk; klær du ikke trenger, takeaway, og nips til boligen... Anonymkode: 94b29...c76 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #85 Skrevet 10. februar 2021 Brunello skrev (22 minutter siden): Hva er poenget med å være gjeldfri? Jeg er ikke gjeldfri, men har råd til å leve livet. Målet må være å kunne leve livet hele livet. Ikke bare etter at man har nedbetalt gjelden sin. Det å være gjeldfri er absolutt noe å strekke seg etter ja. Vi levde og gjorde mye vi - bare i mindre skala. Slik samfunnet er nå så skal alle ha ny bil, dyre reiser flere ganger i året og flott hus i beste strøk. Ikke alle har råd til det, men mange låner langt over evne for å få det til dessverre. Anonymkode: bd6cd...b57 1
Miewyn77 Skrevet 10. februar 2021 #86 Skrevet 10. februar 2021 Ikke glem at sparing er utsatt forbruk. Derfor er det viktig å ha en plan for hva sparepengene skal brukes til!
Brunello Skrevet 10. februar 2021 #87 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det å være gjeldfri er absolutt noe å strekke seg etter ja. Vi levde og gjorde mye vi - bare i mindre skala. Slik samfunnet er nå så skal alle ha ny bil, dyre reiser flere ganger i året og flott hus i beste strøk. Ikke alle har råd til det, men mange låner langt over evne for å få det til dessverre. Anonymkode: bd6cd...b57 Hva er argumentet? At noen andre har for mye lån er ikke noe argument for å være gjeldfri. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #88 Skrevet 10. februar 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Hva er argumentet? At noen andre har for mye lån er ikke noe argument for å være gjeldfri. Hva vil du foretrekke? Ha lån eller være gjeldsfri? Det å være gjeldsfri gir en stor trygghet. Anonymkode: bd6cd...b57 4
Brunello Skrevet 10. februar 2021 #89 Skrevet 10. februar 2021 Miewyn77 skrev (13 minutter siden): Ikke glem at sparing er utsatt forbruk. Derfor er det viktig å ha en plan for hva sparepengene skal brukes til! Mange tenker nok på arvingene. Ser ikke helt poenget. Folk sparer og sparer. Når de dør arver (forhåpentlig vis) en 50-70 åring masse penger han/hun setter på konto.
Brunello Skrevet 10. februar 2021 #90 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva vil du foretrekke? Ha lån eller være gjeldsfri? Det å være gjeldsfri gir en stor trygghet. Anonymkode: bd6cd...b57 Jeg foretrekker å ha gjeld jeg kan betjene. Ved eksempelvis å kjøpe seg opp i boligverdi, vil lånte penger "yngle". 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #91 Skrevet 10. februar 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Mange tenker nok på arvingene. Ser ikke helt poenget. Folk sparer og sparer. Når de dør arver (forhåpentlig vis) en 50-70 åring masse penger han/hun setter på konto. Vi har gitt ut arv på forskudd. Slik kunne vi hjelpe barna inn på boligmarkedet, uten at vår økonomi blir trang. Barna båre slipper å vente til de blir pensjonister før de arver😊 Anonymkode: bd6cd...b57
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #92 Skrevet 10. februar 2021 Høres tvangspreget ut. Livskvalitet er også viktig, og det er verdt å bruke penger også på ting som gir glede og positive opplever. Man lever tross alt bare en gang. Å ha nok materielle ting gjør en ikke lykkelig. Alt med måte selvfølgelig. Men det du driver med nå høres lite sunt ut. Du kan bli deprimert osv, og god helse kan ikke kjøpes for penger. Anonymkode: b3f68...537 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #93 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke helt dere som sier at Ts skal betale minst mulig på boliglånet..det er jo nå det svarer seg å betale mest mulig på boliglånet 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ Anonymkode: 18412...5b5 Da har du ikke skjønt aksjemarkedet. Anonymkode: 31c33...ddc 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #94 Skrevet 10. februar 2021 59 minutter siden, Brunello said: Mange tenker nok på arvingene. Ser ikke helt poenget. Folk sparer og sparer. Når de dør arver (forhåpentlig vis) en 50-70 åring masse penger han/hun setter på konto. Er du veldig ung? Livet er ikke slutt når man er 50-70 år.😆 Anonymkode: c3c9c...5b6 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #95 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da har du ikke skjønt aksjemarkedet. Anonymkode: 31c33...ddc Det lønner seg å betale mer på boliglånet. Vi har hatt kunstig lav rente i mange år nå, den vil stige igjen - og da ser du gevinsten av lite lån. Det er mange som vil få alvorlige problem når renten stiger, dette har skjedd tidligere også. Anonymkode: bd6cd...b57 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #96 Skrevet 10. februar 2021 Jeg er ung og har 2 millioner i boliglån løpende 30 år. Siden rengen er lav nå tenker jeg ikke på ekstra nedbetaling, den spiser allerede opp ganske mye i mnd. Men, om renten går opp, så putter jeg nok mer penger inn. Anonymkode: 0e232...1cb
Brunello Skrevet 10. februar 2021 #97 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er du veldig ung? Livet er ikke slutt når man er 50-70 år.😆 Anonymkode: c3c9c...5b6 Det jeg mener er at de som mottar arv stort sett er så gamle at de har orden på egen økonomi og ikke trenger arven. Jeg er snart 50, og arv fra foreldrene mine forventes og håpes ikke å mottas før om 15-20 år. Jeg har ordnet meg finansielt slik at jeg/vi lever et godt liv. Arven fra foreldrene mine vil sannsynlig vis gå rett til våre barn.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #98 Skrevet 10. februar 2021 Sett mål, ellers kan sparingen komme ut av kontroll. Trappe ned sparingen med å unna deg noe innimellom, du fortjener det! Du er 27 år og har gjort en formidabel jobb med spring. Når jeg var 27 år så hadde jeg ingenting på konto, hadde to barn og studielån. Idag er jeg 33 år og har fortsatt to barn, har leilighet, (gjeldfri) bil og fast jobb og betalt ned en hel del på leiligheten, har også en bufferkonto. Vi har en fornuftig forhold til økonomien, store ting skal det spares til. Og små ting skal vi unna oss! Anonymkode: 15526...d98 2
Brunello Skrevet 10. februar 2021 #99 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har gitt ut arv på forskudd. Slik kunne vi hjelpe barna inn på boligmarkedet, uten at vår økonomi blir trang. Barna båre slipper å vente til de blir pensjonister før de arver😊 Anonymkode: bd6cd...b57 Du har sikkert gitt de gave. Forskudd på arv er noe annet enn gave. Det blir vanligere og vanligere å gjøre det på denne måten hos de som har god råd. Vi kommer også til å gjøre det. Sannsynlig vis vil arv etter våre foreldre i det vesentlige bli gitt til barna våre når den tid kommer også. Norge er i ferd med å bli vesentlig mer "klassedelt". 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #100 Skrevet 10. februar 2021 Jeg synes du høres flink og fornuftig ut TS. Men det kan være du skal unne deg bittelitt mer. Vi (samboer og jeg) lever veldig sparsommelig, men unner oss noen småting for at det ikke blir for «surt». Jeg har F.eks begynt å gå til frisøren, og det føles veldig bra:) og så synes jeg det er nyttig og sette seg konkrete mål, og være spesifikk på hvorfor vi sparer. For oss er det økonomisk frihet og uavhengighet. Og så hjelper det å bli trygg på hva som er rett for deg, det er en lengre prosess. Men prøv å ikke bry deg så mye om hva alle andre gjør. Vi velger F.eks å ha boliglån, men investere i aksjer. Vi kunne betalt ut lånet og investert mindre. Men for oss er det rett, for andre ville det ikke vært veien å gå. Anonymkode: 5800a...0b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå