AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Hei, Denne tråden er til dere som anser dere som økonomisk fornuftige og er interessert i økonomi og sparing. Jeg er en 27 år gammel jente som hver måned sparer penger. Enda jeg ikke har råd til det. Hver måned setter jeg av så mye penger at jeg omtrent ikke har råd til annet enn mat. De siste 14 dagene har jeg brukt 300 kr på mat, og ingenting utenom det. Mine ambisjoner er ikke små, og jeg ønsker å ha nok penger til å etterhvert kunne leve et mer behagelig liv. Jeg drar på Cutters, spiser rimelig mat, kjøper sjeldent klær, er veldig selektiv med egne midler. Lever veldig nøkternt. Har nærmest en "fobi" mot å havne bakpå, synes tanken på å ikke yte maksimalt økonomisk er skremmende. Jeg blir så demotivert når jeg nå selv sitter med en egenkapital på 2,5 millioner(mye i leiligheten min og mye spart gjennom faste trekk i alle år...), og føler jeg har så lite penger til overs. Føler jeg lever som om jeg er en skikkelig stusselig type nå for tiden. Jeg ønsker å spare, men ønsker likevel å leve litt mer enn jeg gjør.... Er så demotiverende å tenke på at man ikke skulle yte maksimalt. Da ser jeg nesten ikke poenget med sparing... I tillegg er jeg nå student noe jeg skal være i 4,5 år til (men jobber ved siden av), så tjener ca 11.000 kr/mnd. Jeg setter av 3.000-4.000 kr til sparing - dette går egentlig ikke da jeg har høye boutgifter, men jeg "tvinger meg selv". Tidligere da jeg jobbet satt jeg bort betydelig større summer... 1. Er det flere som har dette problemet? At de er så "økonomisk fornuftige" at det går utover egen livskvalitet? Er det jeg holder på med usunt? Jeg er så demotivert til å spare, forstår nesten ikke lenger hva som er vits. Likevel er jeg livredd for å slutte å spare, jeg får helt angst av tanken på å ikke spare. Synes allerede jeg sparer altfor lite... Har noen opplevd lignende? Det er nærmest en tvangshandling, får helt angst av tanken på at jeg ikke sparer nok. Får en rett og slett råtten følelse av tanken på at jeg skal spare mindre, likevel føler jeg meg stusselig nå som jeg aldri unner meg selv noen ting..... 😕 2. Synes det virker som om alle andre har "råd til alt" og nesten flesker seg i luksus. Alltid nyeste klær, hårfrisyrer, sminke og alt.... Hvordan har folk råd til dette? Jeg forstår det bare ikke... For dere som ikke har vært i lignende situasjon: ønsker kun svar fra folk som kan kjenne seg litt igjen og komme med tips.... ❤️ Anonymkode: e6e92...30a 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Det skal sies at jeg har vært vitne til foreldre med veldig skjevfordelt økonomi. Foreldren med mest penger har alltid hatt mest "makt", og jeg er rett og slett redd for å havne i posisjonen til min andre forelder. Uten penger og makt.. Anonymkode: e6e92...30a 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Det høres ut som tvangstanker, ja. Anonymkode: 61ade...0e0 38
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Jeg sparte så mye penger at det gikk ut over livskvalitet et par år, altså for en periode. Det var for å spare til noe jeg ville ha. Å leve slik som du beskriver resten av livet funker ikke. Hvis du har bolig, og alt har en ganske bra sparekonto, hvorfor sparer du så mye? hæH a sparer du til? Er nå du vil leve? Anonymkode: 11df3...251 25
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 hvis du har leilighet og betaler på lånet sparer du jo der hver måned. Det høres sykelig ut. Det er noe som heter å spare seg til fant. Anonymkode: c41d7...b8d 25
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Kutt ut sparing utover å betale ned på boliglånet ditt. Anonymkode: baf33...2fb 15
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Jeg sparte ikke en krone fram til jeg var 30. Tok en lang utdanning, og brukte alt av studielån og penger på ekstrajobb på å leve og kose meg. Så fikk jeg en jobb hvor jeg trente greit, og nå er jeg snart 40 og har spart en halv million i tillegg til leiligheten fordi jeg har hatt råd til det. Nordmenn har et hysterisk forhold til sparing. Driver og spiser på billigkneip fordi de heller vil sette pengene på konto. Hysterisk. Livet er nå! Anonymkode: 3dafb...5d0 27
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Jeg er selv student og eier leilighet som deg. Jeg har tillatt meg selv å ikke spare så lenge jeg studerer, siden jeg uansett sparer ved å betale ned på lånet. På sparekonto har jeg buffer ca 50.000 i tilfelle uforutsette utgifter. Ingen sparing utenom. Tenker det er ok? Du er ung og har allerede leilighet og egenkapital. Altså i en bedre posisjon enn de alle fleste jevnaldrende. Gi deg selv litt slækk. Anonymkode: f4a93...52a 18
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Min klassevennine tjener 20 millioner pr år og har gjort det lenge. Hennes 2 barn har 10 mill i formue som 17 åringer. Kan jeg gjøre noe med det?? Nei. Jeg tjener under 10% av hennes inntekt og gleder meg over at gjelden synker og aksjesparingen ga en gevisnt på 50 tusen i fjor. Slutt å tenk på andre , konsentrer deg om deg selv. Anonymkode: e03ef...847 9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Med dagens ekstremt lave rente ville jeg betalt minst mulig på boliglån. Det er jo nesten gratis å låne penger! Sett heller sparepengene i aksjefond, så jobber pengene for deg istedenfor at du jobber for de. Det fondet jeg har mest penger i har økt over 200% siste år. Anonymkode: 20864...5ec 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med dagens ekstremt lave rente ville jeg betalt minst mulig på boliglån. Det er jo nesten gratis å låne penger! Sett heller sparepengene i aksjefond, så jobber pengene for deg istedenfor at du jobber for de. Det fondet jeg har mest penger i har økt over 200% siste år. Anonymkode: 20864...5ec Støttes. Har 1.5 mill i boliglån til 1,5% rente. Aksjefondet mitt har gitt 40% siste 7 mnd. Anonymkode: e03ef...847 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med dagens ekstremt lave rente ville jeg betalt minst mulig på boliglån. Det er jo nesten gratis å låne penger! Sett heller sparepengene i aksjefond, så jobber pengene for deg istedenfor at du jobber for de. Det fondet jeg har mest penger i har økt over 200% siste år. Anonymkode: 20864...5ec Jeg setter naturligvis pengene i fond😊 Anonymkode: e6e92...30a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min klassevennine tjener 20 millioner pr år og har gjort det lenge. Hennes 2 barn har 10 mill i formue som 17 åringer. Kan jeg gjøre noe med det?? Nei. Jeg tjener under 10% av hennes inntekt og gleder meg over at gjelden synker og aksjesparingen ga en gevisnt på 50 tusen i fjor. Slutt å tenk på andre , konsentrer deg om deg selv. Anonymkode: e03ef...847 Å tjene 2 millioner er også ganske bra lønn og 50.000,- burde være småpæng for deg egentlig. Anonymkode: 005a3...f19 14
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg sparte så mye penger at det gikk ut over livskvalitet et par år, altså for en periode. Det var for å spare til noe jeg ville ha. Å leve slik som du beskriver resten av livet funker ikke. Hvis du har bolig, og alt har en ganske bra sparekonto, hvorfor sparer du så mye? hæH a sparer du til? Er nå du vil leve? Anonymkode: 11df3...251 Veldig sant.. Fordi jeg ikke betaler noe på boliglånet, har avdragsfrihet nå, og er ikke ferdig med å studere før jeg har passert 30. Føler meg godt stilt til å være 27 år, men dårlig stilt til å ha passert 30 år, ønsker derfor å kunne ekspandere formuen min mens jeg studerer... Har heldigvis noe penger i aksjer og fond så dette vil jo muligens stige noe, likevel ikke nok da jeg ikke har så mye der, har kun litt over hundretusen nå... Anonymkode: e6e92...30a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Det høres usunt ut. Jeg sparte lite i 20-årene og synes man må leve litt også. Spare kan man gjøre etterhvert når man har bedre betalt jobb. Anonymkode: 212e7...dd4 10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Du sløser jo bort de årene du er ung og skal leve livet til det fulle.... Anonymkode: b4630...1e5 20
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Med dagens ekstremt lave rente ville jeg betalt minst mulig på boliglån. Det er jo nesten gratis å låne penger! Sett heller sparepengene i aksjefond, så jobber pengene for deg istedenfor at du jobber for de. Det fondet jeg har mest penger i har økt over 200% siste år. Anonymkode: 20864...5ec MEST mulig. Anonymkode: bc678...7a3 5
Hactar Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det skal sies at jeg har vært vitne til foreldre med veldig skjevfordelt økonomi. Foreldren med mest penger har alltid hatt mest "makt", og jeg er rett og slett redd for å havne i posisjonen til min andre forelder. Uten penger og makt.. Anonymkode: e6e92...30a Akkurat det kan du unngå ved å ikke inngå forhold med noen som bruker penger som et maktmiddel. 10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du sløser jo bort de årene du er ung og skal leve livet til det fulle.... Anonymkode: b4630...1e5 "Leve litt" betyr...? Alt er stengt. Man kan ikke reise. Osv.... Anonymkode: bc678...7a3 3
likestilling Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): MEST mulig. Anonymkode: bc678...7a3 What? Du betaler selvfølgelig minst mulig om du får bedre avkastning i f.eks. fond, som du får... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå