AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Del Skrevet 9. februar 2021 For flere år siden hadde jeg svært lave verdier på D-vitaminer og har derfor nivået rundt 1-2 ganger i året siden den tid. Har flyttet siden forrige blodprøver og har derfor fått ny fastlege. Har ingen behov for legetime, bare blodprøve. Men de sier jeg må ha legetime før jeg kan ta blodprøver. Er det andre steder man kan ta blodprøver for vitaminsjekk? Anonymkode: 7f1d8...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Del Skrevet 9. februar 2021 Det må en lege til for å rekvirere prøvene, men du trenger ikke møte fysisk opp. E-konsultasjon burde holde. Det er heldigvis ikke slik at alle og enhver kan møte opp og ta de blodprøvene som ønskes 😉🙂 Anonymkode: 174c6...5c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det må en lege til for å rekvirere prøvene, men du trenger ikke møte fysisk opp. E-konsultasjon burde holde. Det er heldigvis ikke slik at alle og enhver kan møte opp og ta de blodprøvene som ønskes 😉🙂 Anonymkode: 174c6...5c8 Fastlegen tilbyr både video og telefon-time, men krever fysisk oppmøte siden det er første konsultasjon. Hos tidligere fastlege ringte jeg på forhånd og han ga beskjed til resepsjonen at jeg skulle ta den blodprøven. Finnes det ikke private legekontor der man kan ta blodprøver på samme måte? Anonymkode: 7f1d8...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Del Skrevet 9. februar 2021 Du kan bestille blodprøver ved lab1 eller Volvat f.eks. Anonymkode: bae88...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Del Skrevet 9. februar 2021 Når fastlegen ikke har møtt deg før er det naturlig at du må ha konsultasjon først. Hvorfor kan du ikke ta timen og ta blodprøver på vei ut? Forstår ikke helt hvorfor det er problematisk 🤔 Anonymkode: 8f225...03e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 9. februar 2021 #6 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For flere år siden hadde jeg svært lave verdier på D-vitaminer og har derfor nivået rundt 1-2 ganger i året siden den tid. Har flyttet siden forrige blodprøver og har derfor fått ny fastlege. Har ingen behov for legetime, bare blodprøve. Men de sier jeg må ha legetime før jeg kan ta blodprøver. Er det andre steder man kan ta blodprøver for vitaminsjekk? Anonymkode: 7f1d8...6c5 Få deg en time for å hilse på legen din, så fikser hen rekvisisjon til blodprøver. Da kan du ta det umiddelbart etter legetimen, forutsatt at laboratoriet er åpent. Fysisk oppmøte for første konsultasjon er da helt normalt. Når du ikke en gang kjenner legen din, og legen din ikke kjenner deg, er det en trygghet for begge med en sånn time. Hvorfor er det problematisk for deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Del Skrevet 9. februar 2021 Millimani skrev (1 minutt siden): Få deg en time for å hilse på legen din, så fikser hen rekvisisjon til blodprøver. Da kan du ta det umiddelbart etter legetimen, forutsatt at laboratoriet er åpent. Fysisk oppmøte for første konsultasjon er da helt normalt. Når du ikke en gang kjenner legen din, og legen din ikke kjenner deg, er det en trygghet for begge med en sånn time. Hvorfor er det problematisk for deg? Har ingen behov for å gå til legetime. Har i mellomtiden nå kommet frem til at jeg ikke trenger å ta blodprøver heller. Sist jeg sjekket hadde jeg et godt nivå på vitamin D og jeg tar tilskudd. Forrige fastlege ønsket å være sikker på at jeg ikke kom over 150, men jeg er rimelig sikker på at jeg er langt ifra det nivået. Anonymkode: 7f1d8...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 9. februar 2021 #8 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ingen behov for å gå til legetime. Har i mellomtiden nå kommet frem til at jeg ikke trenger å ta blodprøver heller. Sist jeg sjekket hadde jeg et godt nivå på vitamin D og jeg tar tilskudd. Forrige fastlege ønsket å være sikker på at jeg ikke kom over 150, men jeg er rimelig sikker på at jeg er langt ifra det nivået. Anonymkode: 7f1d8...6c5 Er du redd for å gå til legen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Del Skrevet 9. februar 2021 Millimani skrev (13 minutter siden): Er du redd for å gå til legen? Nei, hvorfor skulle jeg være det? Og hvorfor spør du? Mitt spørsmål var bare hvor jeg kan ta blodprøver. Anonymkode: 7f1d8...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, hvorfor skulle jeg være det? Og hvorfor spør du? Mitt spørsmål var bare hvor jeg kan ta blodprøver. Anonymkode: 7f1d8...6c5 Letteste måten å ta blodprøver er å avtale med fastlegen, du virket veldig opptatt av å ikke treffe vedkommende. Det er lett å tro at det handler om en uvilje eller frykt for å møte legen, om det ikke er tilfellet er jo det flott. Anonymkode: 8f225...03e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Del Skrevet 9. februar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Fastlegen tilbyr både video og telefon-time, men krever fysisk oppmøte siden det er første konsultasjon. Hos tidligere fastlege ringte jeg på forhånd og han ga beskjed til resepsjonen at jeg skulle ta den blodprøven. Finnes det ikke private legekontor der man kan ta blodprøver på samme måte? Anonymkode: 7f1d8...6c5 Men det var jo en fastlege som visste hvem du var og hvorfor du skulle ta blodprøve. Det var jo også den fastlegen som så på resultatene etterpå. Det er jo sånn at en lege skal se på resultatene (selv om man vanligvis kan be om å få dem tilsendt i tillegg). Om du ikke vil møte personlig så kan du jo forsøke en av de private legetjenestene som tilbyr videokonsultasjon - feks Kry eller hva den heter den appen. Finnes flere av dem, du får google og maile dem og spørre. Du må betale da og må nok ha en videosamtale med en lege før du får ta prøvene. Anonymkode: 1e4a3...834 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Letteste måten å ta blodprøver er å avtale med fastlegen, du virket veldig opptatt av å ikke treffe vedkommende. Det er lett å tro at det handler om en uvilje eller frykt for å møte legen, om det ikke er tilfellet er jo det flott. Anonymkode: 8f225...03e Neida, har bare ikke lyst til å bruke verken min eller legens tid (som kunne gått til andre pasienter) på noe som ikke trengs. Det har vært veldig enkelt å bare svippe innom legekontoret en gang per 1-2 år for dette formålet. Uansett, så er vitamin nivået mitt bra per nå. Så tar det heller en annen gang siden det skulle være så komplisert. Hvis jeg en dag trenger å gå til legen, kan jeg heller ta det intro-møtet da. Anonymkode: 7f1d8...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 10. februar 2021 #13 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Neida, har bare ikke lyst til å bruke verken min eller legens tid (som kunne gått til andre pasienter) på noe som ikke trengs. Det har vært veldig enkelt å bare svippe innom legekontoret en gang per 1-2 år for dette formålet. Uansett, så er vitamin nivået mitt bra per nå. Så tar det heller en annen gang siden det skulle være så komplisert. Hvis jeg en dag trenger å gå til legen, kan jeg heller ta det intro-møtet da. Anonymkode: 7f1d8...6c5 Det er slik det er nå i disse corona-tider. Alle må bestille time, selv for noe så lite som en blodprøve. Og når du ikke kjenner legen din, så ja...det er nevnt tidligere i tråden. En gang må du dit, så hvorfor utsette det? Like greit å utsette det til den dagen du er så syk at du knapt kan stå på bena 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akterut Skrevet 10. februar 2021 #14 Del Skrevet 10. februar 2021 En lege vil ikke rekvirere blodprøver uten å ha snakket med pasienten. Så klart du må inn å ha en time med en lege du aldri har møtt før. Bare å bite i det sure eple. Det er vanligvis satt av 15 min til en innkomst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Del Skrevet 10. februar 2021 Det er sikkert noe du burde ha sjekket hos lege uansett. Celleprøve, skitne ører, blodtrykk, migrene, mage ondt, føflekk, hemoroide eller utslett. Bare få det overstått så slipper du neste gang. Anonymkode: 6e4e2...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Del Skrevet 10. februar 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Neida, har bare ikke lyst til å bruke verken min eller legens tid (som kunne gått til andre pasienter) på noe som ikke trengs. Det har vært veldig enkelt å bare svippe innom legekontoret en gang per 1-2 år for dette formålet. Uansett, så er vitamin nivået mitt bra per nå. Så tar det heller en annen gang siden det skulle være så komplisert. Hvis jeg en dag trenger å gå til legen, kan jeg heller ta det intro-møtet da. Anonymkode: 7f1d8...6c5 Herregud, ta deg sammen. Verden stopper ikke opp fordi du går til lege for blodprøve Anonymkode: 4f358...fd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker0001 Skrevet 13. februar 2021 #17 Del Skrevet 13. februar 2021 Hei, man kan bestille blodprøver uten å gå til sin egen lege her: https://minblodprove.no det er innringing til lege som så bestiller prøvene man går og tar.. veldig enkelt og greit. Så får man tilgang til prøvene selv også https://minblodprove.no/se-dine-svar.html hvor man finner gamle prøvesvar også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker0001 Skrevet 13. februar 2021 #18 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 14.19): For flere år siden hadde jeg svært lave verdier på D-vitaminer og har derfor nivået rundt 1-2 ganger i året siden den tid. Har flyttet siden forrige blodprøver og har derfor fått ny fastlege. Har ingen behov for legetime, bare blodprøve. Men de sier jeg må ha legetime før jeg kan ta blodprøver. Er det andre steder man kan ta blodprøver for vitaminsjekk? Anonymkode: 7f1d8...6c5 ja det er det: https://minblodprove.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå