Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd at undervekt har hindret graviditet? Jeg har en BMI på 18 (prøver å legge på meg, men har prøvd siden jeg har 15 uten særlig hell😅). Tror jeg har vanvittig høy forbrenning. Har sjekket stoffskiftet men det er helt normalt. Syklusen min er klokkestabil. Gynekolog sier hun tror jeg blir gravid utifra det «bildet» hun har nå. Vi skal begynne prøving om et par mnd. Noen som har opplevd at «lett undervekt» har vært til hinder?

Anonymkode: e2255...189

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noen som har opplevd at undervekt har hindret graviditet? Jeg har en BMI på 18 (prøver å legge på meg, men har prøvd siden jeg har 15 uten særlig hell😅). Tror jeg har vanvittig høy forbrenning. Har sjekket stoffskiftet men det er helt normalt. Syklusen min er klokkestabil. Gynekolog sier hun tror jeg blir gravid utifra det «bildet» hun har nå. Vi skal begynne prøving om et par mnd. Noen som har opplevd at «lett undervekt» har vært til hinder?

*prøvd siden jeg var 15 år

Skrevet

Problemet med undervekt er jo helst at det kan føre til at kroppen slutter å ha menstruasjon og eggløsning. Har du det på plass, er det ingenting i veien for at du skal bli gravid. Dette regner jeg med gynekologen har sjekket. 

Anonymkode: ec725...f88

Skrevet

Jeg hadde bmi på 17,5 og var undervektig grad 1 når jeg ble gravid første gang, var ellers frisk og rask og hadde en sunn livsstil, så det ble konkludert med at jeg hadde høy forbrenning. 

Anonymkode: 72c0a...213

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde bmi på 17,5 og var undervektig grad 1 når jeg ble gravid første gang, var ellers frisk og rask og hadde en sunn livsstil, så det ble konkludert med at jeg hadde høy forbrenning. 

Det er denne «forklaringen» jeg og har fått. Det er medfødt og noe som går igjen hos flere i min generasjon. Men godt å høre at det ikke skapte utfordringer mtp. fertilitet hos deg :)

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, lisaleah said:

Det er denne «forklaringen» jeg og har fått. Det er medfødt og noe som går igjen hos flere i min generasjon. Men godt å høre at det ikke skapte utfordringer mtp. fertilitet hos deg :)

Ja det er nok gener som spiller inn, vi er spinkle i både mors og fars slekt 😅

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du fremdeles har mensen regner jeg med at det går fint. 

Jeg hadde ingen problemer med å bli gravid med mine 3 barn men bmi på 17,0. 

Anonymkode: aab1e...669

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge du fremdeles har mensen regner jeg med at det går fint. 

Jeg hadde ingen problemer med å bli gravid med mine 3 barn men bmi på 17,0. 

Anonymkode: aab1e...669

Godt å høre. Eggløsning og menstruasjon kan stilles etter klokka (basert på det jeg vet utifra UL, app, CBtest). Satser på det ikke blir et problem😊

Skrevet

Jag hade ett BMI på 18-18.5 när jag blev gravid. 
Har alltid varit slank, ätit vad jag ville men har kanske inte ätit allt för stora potioner.

När jag blev gravid blev jag hungrig/sulten. Jag åt frukost, tre knäckebröd på förmiddagen, lagad lunch, 2 knäckebröd på eftermiddagen och middag. Mådde också väldigt bra under hela graviditeten och tror jag hade gått upp kanske 4-5 kg till 12 veckors kontroll hos barnmorskan/jordmor. Kroppen sa nog till att den behövde mer energi. 🙂

Jag gick upp ganska mycket, men hade också ett stort barn. Efter graviditeten gick jag ner det mesta, och när amningen var slut var jag tillbaka på ca 60 kg. Samma sak med barn nr 2.

För mig var min jordmor mycket bra, hon tittade på allmäntillståndet, blodvärden, hur magen växte etc. Vi vägde mig inte, jag tror för att inte fastna i kg-diskussion. Det handlade mer om välmående.

I dag (med barn i tonåren) har jag lagt på mig mer, mest muskler för jag tränar betydligt mer. Känner mig mer energifylld och starkare i det. Träning driver både hunger och muskler - ett bra sätt för viktökning. Känner du att du vill gå upp i vikt innan du blir gravid rekommenderar jag styrketräning tre-fyra gånger i veckan. Då förbereder du dig och kroppen mer för graviditetens påverkan.

• Liker 1
Skrevet
Furstina skrev (55 minutter siden):

Jag hade ett BMI på 18-18.5 när jag blev gravid. 
Har alltid varit slank, ätit vad jag ville men har kanske inte ätit allt för stora potioner.

När jag blev gravid blev jag hungrig/sulten. Jag åt frukost, tre knäckebröd på förmiddagen, lagad lunch, 2 knäckebröd på eftermiddagen och middag. Mådde också väldigt bra under hela graviditeten och tror jag hade gått upp kanske 4-5 kg till 12 veckors kontroll hos barnmorskan/jordmor. Kroppen sa nog till att den behövde mer energi. 🙂

Jag gick upp ganska mycket, men hade också ett stort barn. Efter graviditeten gick jag ner det mesta, och när amningen var slut var jag tillbaka på ca 60 kg. Samma sak med barn nr 2.

För mig var min jordmor mycket bra, hon tittade på allmäntillståndet, blodvärden, hur magen växte etc. Vi vägde mig inte, jag tror för att inte fastna i kg-diskussion. Det handlade mer om välmående.

I dag (med barn i tonåren) har jag lagt på mig mer, mest muskler för jag tränar betydligt mer. Känner mig mer energifylld och starkare i det. Träning driver både hunger och muskler - ett bra sätt för viktökning. Känner du att du vill gå upp i vikt innan du blir gravid rekommenderar jag styrketräning tre-fyra gånger i veckan. Då förbereder du dig och kroppen mer för graviditetens påverkan.

Takk for at du deler din erfaring. Jeg trener mye styrke og moderat kondisjon. Har et kosthold som tilsier kalorioverskudd utover dette. Men takk for gode innspill ift svangerskap😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg var undervektig da jeg ble gravid med førstemann. Gikk veldig raskt å bli gravid (var ikke planlagt, men heller ikke aktivt forhindret). Med andremann var bmi noe høyere (normal, men grensen til undervektig), men eggløsning veldig regelmessig. Da tok det et år å få klaff. 

Anonymkode: fba7f...6de

• Liker 1
Skrevet

Hadde BMI på 17 når jeg ble gravid. Brukte tre måneder etter prevansjonsslutt (hoppet rett inn i stabil syklus), så det var ikke til noe hinder. Jeg er sunn, spiser til jeg er mett og moderat aktiv, men har alltid hatt lav vekt. Noen er nok bare sånn 😊

Anonymkode: 2637c...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...