Gå til innhold

Hvor mye fikk du i startlån fra kommunen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner diagnoser og handicap, men utover det burde reglene være like? At noen personer skal få 50% i støtte fordi de kommer godt overens med saksbehandler (det gjorde forsåvidt jeg og men det var corona så alt gikk over telefon) er jo sprøtt?

Igjen; skjønner det hvis man må betale ekstra for å få tilpasset bolig til handicap....

Anonymkode: ac0f5...be2

Jeg fikk masse tilskudd fordi det har vært en lang og godt dokumentert systemsvikt i mitt tilfelle. Tror de i Husbanken tenkte at de omtrent skulle gjøre opp. Dessuten, det er ikke uvanlig å få stort tilskudd ved handicap.

Anonymkode: 6a1cb...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke søkt enda, men skal søke snart. Vil sitte med ca. 100.000 i egenkapital. Jeg søker i en liten kommune jeg da, vil gjerne bo utenfor byen. Men huset er gammelt og kommunen er litt redd for å sette pant i en bolig som har behov for flere utbedringer -så jeg holder på å å oversikt over boligen +alle tilskuddsordninger for den typen bolig, så jeg kan komme med gode argumenter. Jeg har en kronisk sykdom, men er ikke ufør, så skal prøve så godt jeg klarer å komme meg opp i 100% arbeid også. Skal følge med i denne tråden, så vel som andre som handler om dette. Er spennende å prøve seg.

Anonymkode: 53a98...ccf

Skrevet

3,8.

Hadde en del egenkapital stående.

Anonymkode: d7243...015

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men var bare snakk om en liten sum, alle de vanlige bankene gav meg avslag fordi jeg tjente for lite og hadde alt for lite egenkapital. Så jo, selv med egenkapital og arv var jeg i målgruppen til husbanken! Andre får jo lån hos dem med mer egenkapital, så det er mange urettferdige avslåtte lånesøknader der ute...

Bare 150.tusen...

Anonymkode: 7f854...1d9

Jeg synes det er sykt hvor tilfeldig dette virker å være. Som du sier; andre har hatt mer og fått. Også enorm forskjell på hvor mye folk får tilskudd, jeg fikk "bare" 5% (ikke for å være utakknemlig men ser folk får vanvittig mye mer i samme situasjon).

Jeg hadde også EK som jeg måtte spare til i fire år og fikk ikke innvilget første gang på grunn av for dårlig økonomi.

Det er et sprøtt system, mange får "vanvittig mye" synes jeg, mens andre ikke får noe, uten at det gir helt mening. 150k i egenkapital er jo nada niks når det kommer til bolig, og om noe burde det være positivt med en liten slump.

Jeg synes det er helt sprøtt at det er så stor forskjell når det kommer til dette, det burde jo være litt klare regler på hva hvem som skal få og størrelse på støtte etc. Det virker helt tilfeldig....

Skrevet

Enslig og halvt ufør, halvt i jobb. Har ca 310 000 i året i lønn og trygd totalt. 

fikk 1.3 i startlån og 190 000 i tilskudd. Bor i Bergen. Hadde litt egenkapital og fikk kjøpt for 1.6 i fjor. 

Anonymkode: f6ed0...f23

Skrevet
On 2/9/2021 at 2:17 PM, AnonymBruker said:

Da var du heldig! Det er så dyrt her i Norge.. Og jeg er relativt kresen. 😕 

Anonymkode: 76236...f73

Du kan ikke være kresen når du trenger startlån.

Jeg og mannen fikk 1,5 sammen. Ikke noe tilskudd. Hadde 300 000 i egenkapital. Vi er uføre med minstesats begge to.

Anonymkode: 4b67b...502

Skrevet
On 2/10/2021 at 4:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes det er sykt hvor tilfeldig dette virker å være. Som du sier; andre har hatt mer og fått. Også enorm forskjell på hvor mye folk får tilskudd, jeg fikk "bare" 5% (ikke for å være utakknemlig men ser folk får vanvittig mye mer i samme situasjon).

Jeg hadde også EK som jeg måtte spare til i fire år og fikk ikke innvilget første gang på grunn av for dårlig økonomi.

Det er et sprøtt system, mange får "vanvittig mye" synes jeg, mens andre ikke får noe, uten at det gir helt mening. 150k i egenkapital er jo nada niks når det kommer til bolig, og om noe burde det være positivt med en liten slump.

Jeg synes det er helt sprøtt at det er så stor forskjell når det kommer til dette, det burde jo være litt klare regler på hva hvem som skal få og størrelse på støtte etc. Det virker helt tilfeldig....

Det virker som om dere ikke er klar over at kommunene selv har sine egne ordninger med Husbanken. Husbanken er det overordnede organet som tildeler midler til kommunene, de sitter på overordnede regler og saksføring, men det er kommunene selv som bestemmer hvordan de vil at utdelingen skal foregå, hvem som får og hva en får. Det er f.eks mye vanskeligere å få husbanklån, eller høy prosent tildeling, i f.eks en tilflyttingskommune kontra en fraflyttingskommune. Kommunene har også store forskjeller når det gjelder hvor rike de er, og spesielt søkere som ikke fra før er bosatt i kommunen kan bli en ekstra stor risiko for dem om inntekten ikke er stabil. 

I tillegg til dette så er det jo en hel masse annet som spiller inn utenom egenkapital. Betalingsevne, betalingsanmerkinger/utestående inkasso/gjeld, forespeilet bruk og evne til å ta vare på boligen om det er en eldre enebolig som har behov for rehabilitering, osv. 

Over det siste halvåret har jeg sett på flere boliger i ulike kommuner innad det fylket jeg holder til i, og praksisen i de forskjellige kommunene er vilt forskjellig. Men etter å ha lest meg opp på de forskjellige kommunene ser i allefall jeg veldig klart hvorfor det er slik, selv om jeg ikke forstår alt enda.

Det jeg prøver å gjøre er å rydde opp det jeg kan i egen økonomi, ha en avtale med de jeg har gjeld hos, lage meg en fremtidsplan over min egen økonomi, få oversikt over boligens fremtidige behov (jeg ønsker eldre bolig på landet) og hvordan jeg skal kunne løse de utfordringene, og generelt naile det å sitte på mange gode argumenter for at akkurat jeg skal få både lån og tilskudd. Jeg har skjønt at en god søknad kontra en "halvveis" en virkelig er alfa og omega. 

Anonymkode: 53a98...ccf

Skrevet

Jeg søkte for snart 3 uker siden! Spent!

Alene med 2 barn, 50%. Ene har en diagnose.

Selv tjener jeg ca. 550 000 kr. inkl. b. trygd og bidrag. Her i området koster en liten leilighet hvertfall 3,2 mill. Jeg er ikke kresen på leilighet, bare jeg kommer meg inn på boligmarkedet. Men jeg må bo i området her, spesielt pga. ene barnet.

Anonymkode: 16d4b...f45

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...