Gå til innhold

Han fant ut at jeg har kredittkort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det skulle han aldri ha gjort.

Vi er samboere og har et veldig forskjellig syn på økonomi. Derfor har jeg ikke sagt noe om at jeg har kredittkort, dette bruker jeg kun hvis det er helt krise og betaler ut med en gang jeg får lønning.

Men nå fant selvfølgelig samboer ut at jeg har kredittkort og ble sint pga jeg ikke hadde sagt det, «alle de gangene du har sagt vi må være forsiktig med penger så har du hatt kredittkort vi kan bruke?!» sa han! Nå er han bastant på at vi kan jo leve godt hver mnd, så lenge vi betaler på kortet begge to hver lønning?! Hva er poenget?! Leve over evne hver mnd for å skylde kanskje 6000 på kortet til lønning hver gang?! Jeg sier det blir jo evig runddans og helt unødvendig! Jeg sier at hvis han vil holde på sånn så får han skaffe kort selv! 
Han er kjempesint fordi han har spurt moren om å låne penger ( fordi han har levd over evne! ) og at jeg kunne bare sagt at jeg hadde det kortet! 

Jeg vil leve økonomisk og ikke trenge å bruke kredittkortet for å finansiere take away slik han ønsker! 

Anonymkode: 04165...0bb

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mens han selv ikke har kredittkort? Da er det kanskje en grunn til at han ikke har kredittkort. Jeg trodde alle hadde kredittkort.

Anonymkode: b70c7...95c

• Liker 17
Skrevet

IKKE gå med på dette, bare ikke. Jeg var i nøyaktig din situasjon, som om jeg skulle skrevet det selv, men jeg lot meg overtale og det endte i flere tusen i minus hver måned sånn at han kunne leve et behagelig liv. Pengene gikk til mat røyk og alkohol til ham og jeg betalte mye av det. Han kalte det "felles økonomi, felles gjeld"enda han brukte mesteparten. 

Anonymkode: a8674...004

• Liker 15
Skrevet

Jeg forstår godt hvorfor du ikke har sagt noe til han. 😅

Anonymkode: c169b...e92

• Liker 16
Skrevet

Han har virkelig ikke peiling på økonomi!! 🙈

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mens han selv ikke har kredittkort? Da er det kanskje en grunn til at han ikke har kredittkort. Jeg trodde alle hadde kredittkort.

Anonymkode: b70c7...95c

😳why? 

Anonymkode: 9d2f6...db4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og det skulle han aldri ha gjort.

Vi er samboere og har et veldig forskjellig syn på økonomi. Derfor har jeg ikke sagt noe om at jeg har kredittkort, dette bruker jeg kun hvis det er helt krise og betaler ut med en gang jeg får lønning.

Men nå fant selvfølgelig samboer ut at jeg har kredittkort og ble sint pga jeg ikke hadde sagt det, «alle de gangene du har sagt vi må være forsiktig med penger så har du hatt kredittkort vi kan bruke?!» sa han! Nå er han bastant på at vi kan jo leve godt hver mnd, så lenge vi betaler på kortet begge to hver lønning?! Hva er poenget?! Leve over evne hver mnd for å skylde kanskje 6000 på kortet til lønning hver gang?! Jeg sier det blir jo evig runddans og helt unødvendig! Jeg sier at hvis han vil holde på sånn så får han skaffe kort selv! 
Han er kjempesint fordi han har spurt moren om å låne penger ( fordi han har levd over evne! ) og at jeg kunne bare sagt at jeg hadde det kortet! 

Jeg vil leve økonomisk og ikke trenge å bruke kredittkortet for å finansiere take away slik han ønsker! 

Anonymkode: 04165...0bb

Dere får jo ikke mer penger av å bruke kredittkortet! Det må jo betales tilbake! Hvordan er det mulig at han ikke forstår det? Har dere lønn på f.eks. 40 000 kr, låner 10 000 fra kredittkortet, så kan dere jo bruke 50 000 den ene måneden, men neste måned når dere betaler det tilbake har dere jo da bare 30 000 igjen, og hvis dere da skal låne 10 000 igjen, ender dere jo da bare opp på 40 000 som jo er det dere har i utgangspunktet. Så jeg skjønner ikke hvordan han mener at dere skal leve godt hver måned? Det blir jo bare den første måneden dere får mer enn før... 

Du  bør sette deg ned med han og vise han et regnestykke over hvordan det blir! I tillegg til at dere ikke vil få bedre råd enn det dere har nå, så vil dere jo alltid ha kredittkortgjeld hengende over dere!

Du må bare stå på ditt iallfall!

Anonymkode: 8e30c...2a1

• Liker 19
Skrevet

Ikke gi deg!!

Er du sikker på at du vil være samboer med han? Ser for meg at han drar dere begge i økonomisk uføre 😱

Ikke gi deg!!

Har dere barn? Eier dere bolig sammen?

Ikke ha noe som helst felles økonomi!!

Anonymkode: 604a8...70c

• Liker 17
Skrevet

Her må du stå imot presset fra ham. 

Hadde en slik stefar, som brukte over evne, skulle ha, ha, ha og ha, bare til seg selv. 

Endte med at mor ble fanget i forholdet fordi han hadde lånt over evne i hennes navn, og hun mista huset om han skrev seg av lånet. Så satte hun hard mot hardt og kasta ut hele djevelskapen. Så gikk huset på tvangssalg til slutt samt at hun satt med gjeld oppetter øra som hun betalte på i 10-15 år. 

I dag er det andre regler heldigvis. Tar han kortet og bruker dette? Ja da anmelder du for svindel! Eller rett og slett bare kom deg bort. 

Anonymkode: 10903...67a

• Liker 4
Skrevet

Hæ, er det noen som IKKE har kredittkort? Er det noe man må aktivt opplyse en kjæreste om?

Anonymkode: ffa0a...541

• Liker 6
Skrevet

Hjelp. Jeg hadde kvittet meg med fyren. Han høres jo ut som en fyr som får Hallgeir Kvadsheim på døra i hvert øyeblikk. 

Anonymkode: 4038e...8f1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg hører i utgangspunktet ikke til "dump ham"-gjengen, men jeg hadde ikke orket å dele husholdning eller økonomi med en med den innstillingen der. 

Kredittkort er for krisesituasjoner (av typen mobilen og vaskemaskinen ryker samtidig), kjøp av flybilletter etc., akkurat slik du har forstått. 

• Liker 12
Skrevet

IKKE inngå noen form for felles økonomi med denne personen. Sørg for å ha dette adskilt. Samtidig tar du og passer på BankID, kodebrikke og alle tilganger til dine kontoer.

Det er ikke sikkert at han er villig til å krysse grensen med å misbruke din pålogging eller legitimasjon, men dersom det skulle skje er det for sent når du oppdager det.

• Liker 13
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ, er det noen som IKKE har kredittkort? Er det noe man må aktivt opplyse en kjæreste om?

Ja, jeg har ikke kredittkort, aldri hatt behov for det. Holder i massevis med et vanlig Visa kort når man har god økonomi og kontroll på livet sitt.

De som må ha kredittkort i bakhånd i tilfelle noe skjer har lite kontroll på økonomien sin og burde søke hjelp.

Anonymkode: 52a85...82f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk kredittkort for første gang for et par år siden, da kun pga. tilgangen på gode tilbud ved kredittkortkjøp, jeg har aldri hatt bruk for det før?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Verken jeg eller mannen min har kredittkort, visste ikke at det var et must en gang. Vi har klart oss helt fint uten 😅

Anonymkode: a6bf1...3c0

• Liker 4
Skrevet

Det viser seg jo at det var lurt å ikke fortelle han om at du har kredittkort...

• Liker 5
Skrevet

Har ikke lyst til å skremme deg, men ikke la det kortet ligge tilgjengelig. Jeg har brent meg på det selv. Eksen min makset ut kredittkortet mitt på nettpoker og gjemte regningene mine, tok mange måneder før jeg til slutt fant ut at jeg hadde en diger inkassosak på meg. Dette er noen år siden nå, og jeg tviler på at det går an å gjøre sånt idag uten bankID-brikke og passord, men råder deg til å være forsiktig likevel.

Anonymkode: 85f75...c9a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg har ikke kredittkort, aldri hatt behov for det. Holder i massevis med et vanlig Visa kort når man har god økonomi og kontroll på livet sitt.

De som må ha kredittkort i bakhånd i tilfelle noe skjer har lite kontroll på økonomien sin og burde søke hjelp.

Anonymkode: 52a85...82f

Så du betaler med visa i utlandet på reiser? Det er smart av deg! 🙄 

Anonymkode: 3067e...e86

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...