Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen har alltid likt å sove og er generelt en harmonisk unge. Vi har, bank i bordet, ikke opplevd en eneste våkennatt. Har aldri opplevd gråt på natten (sånn seriøst, ALDRI), og ikke måtte stå opp. Så vi har vært bortskjemt med søvn alle sammen. 

Venter bare med gru på at det skal snu. Men gjør det nødvendigvis det? Noen som har hatt en unge som alltid har sovet godt? 

Anonymkode: bbdbb...b6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snur ikke nødvendigvis nei, mine har alltid sovet godt, de er voksne nå.

Anonymkode: 6e603...d2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snur ikke nødvendigvis nei, mine har alltid sovet godt, de er voksne nå.

Anonymkode: 6e603...d2a

Så godt å høre 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Småen har alltid likt å sove og er generelt en harmonisk unge. Vi har, bank i bordet, ikke opplevd en eneste våkennatt. Har aldri opplevd gråt på natten (sånn seriøst, ALDRI), og ikke måtte stå opp. Så vi har vært bortskjemt med søvn alle sammen. 

Venter bare med gru på at det skal snu. Men gjør det nødvendigvis det? Noen som har hatt en unge som alltid har sovet godt? 

Min eldste har alltid sovet godt, sov natten gjennom fra 4 mnd. Nå er han seks. Yngste sov godt til ca 11 mnd alder. Etter det har det vært veldig varierende. Nå 2,5, våkner som regel 1-2 ganger hver natt og tar ofte lang tid å legge. 

Anonymkode: f0870...1c3

Skrevet

Tja, det spørs jo. Noen barn vil få perioder med dårligere søvn. Alle mine tre har alltid sovet godt, men kanskje sovet litt «dårligere» ved sykdom eller nye tenner. Men det går jo over i så fall. Tenker du vil få en del ulike svar her 😊

Anonymkode: b96fa...1ff

Skrevet

For oss snudde det da vi flyttet, altså han merket tydeligvis stresset. Det trenger ikke nødvendigvis å snu, men det er mange ting som kan skje slik at noe påvirker. Ikke bruk tiden nå på å være redd. Nyt det i stedet.

Anonymkode: 0aa77...a23

Skrevet

Det var motsatt her.

Forferdelige to første leveår. Ingen søvn mer enn en time sammenhengende om natten, så våknet ungen og skrek. I starten etter pupp, så etter smokk. Sluttet nattamming ved 9 mnd alder, men han fortsatte å våkne i gjennomsnitt en gang i timen hver natt helt til han var TO ÅR.😬

Så, en kveld jeg hadde han fremfor meg på stellebordet og holdt på med kveldsstellet før legging, kom jeg på noe. Han var en veldig talefør liten gutt, og snakket lange setninger allerede i en alder av 1½ år. Så denne kvelden, en måneds tid før han fylte to år, visste jeg at han fint forsto hva jeg snakket om.

Så jeg sa til han; "Vet du hva, lille venn? Når du våkner om natten, så pleier du å gråte ikke sant? Vet du hva du skal gjøre i stedet, som mamma og pappa gjør hvis vi våkner? Vi gråter ikke, vi bare snur oss rundt og så sover vi videre! Kan du bare snu deg rundt og sove mere, du også?" 

Jeg fikk ikke noe spesielt svar der på stellebordet, men vet du hva? Miraklenes tid er enda ikke forbi.... gutten begynte å sove om natten. Et par grineepisoder var det første par ukene, men stort sett så sov han. Fra å våkne hver time, sov han nå fint natten gjennom. Hver natt. 

Her snakker vi altså om total forvandling av søvnmønsteret. Fra et helvete til en unge som sov natten gjennom hver eneste natt og ikke lot seg vekke av noe. MEN han våknet tidlig da.... gjerne mellom 05 og 06 på morgenen. Det fant vi ut at vi kunne tåle, det var tross alt etter flere timers SAMMENHENGENDE søvn, noe som var helt nytt for oss 😄

Skrevet

2 barn, har aldri opplevd nattevåk. 

Begge er store nå.

Anonymkode: b738d...539

Skrevet

Aldri opplevd nattevåk jeg heller, med mi. Har hatt kortere perioder med innsovningsvansker, gjerne i forbindelse med tja barnehagestart, ferier ++. Men jeg tar et par timer legging any day fremfor å våkne ofte på natt.

Er nå gravid med nr to, og hååååååper jeg er like heldig med han på sovefronten. Egentlig alle fronter. Eldstemann er en utrolig enkel unge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...