Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 år gammel og jobber som tilkalling på en bensinstasjon. Jeg lurte på om noen her visste «reglene» for tilkallingsvikarer og deres tilgjengelighet? I sommer har jeg sagt til min sjef at jeg er tilgjengelig morgen til kveld utenom lør-søn fordi at jeg skal fullføre en praksis. Han sier til meg at jeg må være tilgjengelig i helgene også, er det slik det er? Må jeg være tilgjengelig 24|7 når jeg har gitt beskjed i flere måneder i forveien at jeg ikke er ledig.

Anonymkode: 1258d...9ec

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 20 år gammel og jobber som tilkalling på en bensinstasjon. Jeg lurte på om noen her visste «reglene» for tilkallingsvikarer og deres tilgjengelighet? I sommer har jeg sagt til min sjef at jeg er tilgjengelig morgen til kveld utenom lør-søn fordi at jeg skal fullføre en praksis. Han sier til meg at jeg må være tilgjengelig i helgene også, er det slik det er? Må jeg være tilgjengelig 24|7 når jeg har gitt beskjed i flere måneder i forveien at jeg ikke er ledig.

Anonymkode: 1258d...9ec

Tilkallingsvikar - Hvilke rettigheter har de  og du

• Du som arbeidsgiver kan ikke pålegge tilkallingsvikaren bestemte vakter
  • Du har heller ingen plikt til å tilby arbeid
  • Tilkallingsvikaren velger selv om hun ønsker å takke ja til å jobbe eller ei, og har likeledes ingen plikt til å stille opp
  • Tilkallingsvikaren har ingen fast arbeidstid, utenom det enkelte avtalte oppdrag
  • Den enkelte avtale om oppdrag er juridisk bindende for begge parter, og hvert oppdrag anses som et
  • eget midlertidig arbeidsforhold

Det er derimot viktig for deg å vite at det er hvor villig du er til å stille opp som bli avgjørende for hvor mange vakter du vil få i fremtiden. Han/hun kan ikke tvinge deg til å da de vaktene, men han/hun er heller ikke pliktig til å tilby deg vakter i fremtiden, med andre ord kan sjefen velge en annen tilkallingsvikar når din kontrakt går ut. 

Endret av Knoot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...