AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Jeg sliter ganske mye med vondt i hodet. Noen ganger er det bare spenningshodepine som løser seg med vanlig smertestillende, noe sjeldnere er det migrene. Mine migreneanfall kommer ca. 1 gang hver mnd (ikke relatert til menstruasjon, går på gestagenpille og har ikke mens), så jeg kan ikke si jeg er veldig plaget med migrenen, det er mer totalen av hodepine som er slitsom i lengden. Jeg har testet et par forskjellige medikamenter mot migrene og tester nå ut Immigran. Problemet med alle medikamentene jeg har testet så langt, er at de gir meg så voldsomme bivirkninger. De hjelper mot selve migrenen, så sant jeg tar pillene med en gang jeg merker aura, men jeg blir jo helt slått ut av pillene. Med Immigran føles det som om huden min gjør vondt, jeg blir tungpustet, slørete, får smerter bakerst i kjeven og jeg blir kvalm. Har ikke opplevd å kaste opp av de enda, blir bare kvalm og uvel. Er det noen som har opplevd noe lignende og som kanskje har tips til andre alternativer som jeg kan diskutere med legen min? Jeg er villig til å vurdere det meste, så jeg hører gjerne fra deg om du har testet ut migrenepiercing også :) Anonymkode: 7fce2...847
Million Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 (endret) Jeg blir alltid fryktelig kvalm og uvel når det er migrene i emning. Det er migrenen som gjør det, ikke medisinen. Jeg kan kjenne at jeg plutselig blir ør, svimmel, skikkelig uvel og kvalm, og skjønner da at nå kommer det et migreneanfall. I gjennomsnitt har jeg migrene ca 4 ganger i måneden, noe som blir ca en gang pr uke. Dette er lite ifht. hvordan jeg hadde det før, da jeg jobbet og fikk stressmigrene og menstruasjonsrelatert migrene i tillegg. Da gikk omtrent 14 av månedens dager med til migrene. Det var et helvete, for å si det mildt. Nå er jeg ferdig med mens og overgangsalder, og har derfor ikke mens-relatert migrene lenger. Hva som utløser den nå, aner jeg ikke, den kommer overraskende på når det minst passer. Min medisin mot migrene heter Maxalt, og finnes i flere utgaver; sprøyte, nesespray, smeltetabletter og vanlige tabletter. Jeg har alltid brukt smeltetablettene, de er fine når man er kvalm og da kan slite litt med å svelge noe. Smeltetablettene blir til et fint skum i munnen som bare blir borte. Merker ikke at man svelger noe. Smeltetablettene heter Maxalt Rapitab. Sjefen min brukte også Maxalt, men hun brukte sprøyter. De skal visstnok virke veldig raskt. Tror det er sånn sprøyte der man bare trykker på en knapp, så "skyter" den medisinen inn i låret e.l. på et blunk. Har prøvd flere andre medisiner mot migrene for en del år siden, men ingenting funket som Maxalt, så det er den jeg har holdt meg til. Endret 9. februar 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Nitroglyserinspray. ENESTE jeg har prøvd som har fungert. Anonymkode: a95d0...7b2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har hatt migrene i 22 år (siden jeg var 4 år ca). Har oppgjennom gått gjennom ganske mange piller og behandlinger. Nå har jeg ikke veldig "alvorlig" grad av migrene da. På det verste har det vært 1-2 uker i måneden i strekk. Mens nå er det kanskje 1-2 dager i måneden. Det som har fungert for meg etter mange års med leting av riktig behandling og prat med nevrolog var betablokkere og Imigran sprøyte ved anfall. Siden jeg blir veldig kvalm og kaster opp når jeg har migrene har ikke piller noen virkning på meg. Anonymkode: ee35a...709
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Tar imigran, kjenner at jeg blir slapp og døsig etterpå, prikker litt i huden, men heller det enn migrene. Anonymkode: da4e1...aab
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tar imigran, kjenner at jeg blir slapp og døsig etterpå, prikker litt i huden, men heller det enn migrene. Anonymkode: da4e1...aab Og jeg har migreneanfall alt i fra 5 - 15 dager i mnd. Anonymkode: da4e1...aab
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har faktisk hørt om Maxalt og fått det anbefalt av en venn, så jeg tenkte å diskutere denne med legen min neste gang. Kompisen min foreslo at jeg kunne prøve en av han, men jeg følte meg ikke komfortabel med det uten å ha konsultert med legen min først. Jeg kan også bli uvel av selve migrenen, men når jeg tar Immigran er det en helt annen form for uvel. Forsøkte å lese litt om nitroglyserin, men det virket litt skremmende? Jeg har faktisk diskutert betablokkere med fastlegen min, men jeg er også plaget med ganske alvorlig astma, så det er dessverre ikke så aktuelt for min del. Men tusen takk for alle innspill :) -TS Anonymkode: 7fce2...847
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Anfallsmedisin fungerer for meg, enkelte triptaner. Enten Imigran eller Zomig. Maxalt, Relpax m.m. har liten til ingen effekt. Jeg har også noe effekt av Ajovy som forebyggende, enda litt bedre effekt når den kombineres med botoxinjeksjoner. Men fortsatt ca 25 anfallsdager i måneden, dog litt mildere anfall enn uten CGRP-hemmerne. Om du har migrene bare en gang i måneden, er det jo ingen krise om du blir litt slått ut av anfallsmedisinen. Det kan likevel lønne seg å forsøke ulike typer, noen responderer bedre på enkelte medisiner enn andre. Du bør selvsagt også få hjelp med spenningshodepinen, men her er det jo ikke migrenebehandling du behøver (og det er høy sannsynlighet for at migrenen kommer av at du går med kronisk spenningshodepine). Trening, fysioterapi og å fjerne stressfaktorer som gjør at du blir anspent kan ha god effekt hos mange. Anonymkode: e2625...b3e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 For meg var det så enkelt som å finne ut noen matvarer jeg tydeligvis ikke tålte. F.eks appelsiner/mandariner/appelsinjuice. Drakk alltid appelsinjuice til helgefrokoster før, og det gikk jo galt. Nå har jeg vel max ett migreneanfall i året. Anonymkode: 2e98e...a83
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Prøvde imigran spray og maxalt før jeg ble anfallsfri, det fungerte ikke. Ble ikke aktuelt å prøve ut mer, da jeg etter 15 år med migrene ble anfallsfri etter å ha sluttet med hormonell prevensjon. Hørt mye bra om nye aimovig/zomig? Anonymkode: aa869...01c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har tre resepter liggende, Imigran (nesespray), Maxalt (smeltetablett) og Cataflam. Jeg bruker i tillegg betablokker (men det fås ikke ved ett anfall per måned..). Har prøvd andre medikamenter, blant annet aimovig (eneste jeg husker navnet på akkurat nå), som hadde liten til null virkning. Jeg har migrene gjennomsnittlig 15 dager i måneden (et anfall kan vare alt fra 3 timer til tre døgn). Bruker medikamenter utfra hvor kvalm jeg er. Jeg kan spy en hel del, og må da ta enten nesespray eller smeltetablett. Det veksler mellom hva jeg klarer å få i meg, av og til klarer jeg ikke nesesprayen, andre ganger ikke smeltetabletten uten å spy. Cataflam brukes bare en sjelden gang, ved milde anfall. Jeg synes det er fantastisk deilig å bli utslått av anfallsmedisin. Jeg orker nemlig ikke leve når det står på som verst, jeg føler kun intens smerte. Medisinene demper nok til at jeg orker å leve, men aller helst skulle jeg vært lagt i narkose... Det beste jeg kan gjøre utenom medikamenter, er å gjøre tiltak straks jeg merker at noe er i emning: fjerner alt av lyd, lys og sørger for at jeg blir fullstendig alene da jeg ikke tåler berøring (har små barn, så det er vrient). Jeg må ha passe temperatur, gjerne varme på kroppen og noe kaldt på hodet (fryst ertepose, våt klut etc). Jeg må alltid ligge på den sida med hodepine, så det får et lett "trykk" mot seg. Har jeg vondt i øynene eller panna også, så legger jeg ofte armen over i tillegg, så den legger lett trykk der. Jeg må puste med munnen åpen, og jeg har en helt egen måte å puste på når jeg har migrene (er en sånn tung, men noe rask pust). Puster jeg ikke slik, er det som om all smerte forplanter seg i kroppen, og jeg kunne likeså godt ha blitt kjørt på av en veivals. Anonymkode: b3bb3...a92
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sliter ganske mye med vondt i hodet. Noen ganger er det bare spenningshodepine som løser seg med vanlig smertestillende, noe sjeldnere er det migrene. Mine migreneanfall kommer ca. 1 gang hver mnd (ikke relatert til menstruasjon, går på gestagenpille og har ikke mens), så jeg kan ikke si jeg er veldig plaget med migrenen, det er mer totalen av hodepine som er slitsom i lengden. Jeg har testet et par forskjellige medikamenter mot migrene og tester nå ut Immigran. Problemet med alle medikamentene jeg har testet så langt, er at de gir meg så voldsomme bivirkninger. De hjelper mot selve migrenen, så sant jeg tar pillene med en gang jeg merker aura, men jeg blir jo helt slått ut av pillene. Med Immigran føles det som om huden min gjør vondt, jeg blir tungpustet, slørete, får smerter bakerst i kjeven og jeg blir kvalm. Har ikke opplevd å kaste opp av de enda, blir bare kvalm og uvel. Er det noen som har opplevd noe lignende og som kanskje har tips til andre alternativer som jeg kan diskutere med legen min? Jeg er villig til å vurdere det meste, så jeg hører gjerne fra deg om du har testet ut migrenepiercing også Anonymkode: 7fce2...847 Jeg har slitt med grusomme migreneanfall, dundrende hodepine, spenningshodepine osv... Så jeg vet hva det er. For min del forsvant migrenen og hodepinen etter at jeg måtte kutte ut alt med gluten fordi jeg plutselig fant ut at jeg hadde cøliaki, men jeg vet om andre som ikke har cøliaki som har kuttet ut gluten hvorpå migrenen og hodepinen forsvant. Jeg kan fortsatt få litt hodepine eller spenningeshodepine om jeg stresser veldig en dag og ikke har sovet nok og samtidig ikke drikker nok eller får spist regelmessig. Men dette skjer svært sjelden da jeg er forsiktig de dagene jeg har sovet dårlig, og må stresse mye. Jeg får også lett hodepine om sola skinner meg i øynene, og jeg ikke er i form. Men alt i alt, så hjelper det å få i seg nok væske, som vann, eller vann med sitron. Sitron gjør mye bra for kroppen. Og jeg spiser en del frukt som klementin, appelsin, meloner, druer, som alle inneholder mye væske. Føler jeg får hydrert kroppen. Om du er interessert så er det fantastiske leger på funksjonell medisin som kan hjelpe. Et annet alternativ er å lese om Anthony William medical medium. Står mye på nettet. Søk på engelsk. Anonymkode: 88d72...b62
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Etter mange år med prøving og feiling sammen med nevrolog, går jeg nå fast på betablokker og Topimax, samt at jeg tar Imigran ved behov (anfall). Ordentlige anfall har jeg mindre enn 10 ganger i året, men det beste er vel at den daglige hodepinen er borte. Slik har det vært i 3 år nå, så forhåpentligvis har vi sammen funnet noe som fungerer. Det er også selvsagt forskjellig hva som fungerer på mennesker, hadde jeg som personen over her kasta i meg klementiner og sitron hadde jeg fått anfall relativt fort, da sitrus er min trigger nr. 1. Jeg tåler omtrent ikke at noen skreller en klementin i samme rom som meg engang. Det samme med sjokolade, jeg tåler sjokolade svært dårlig og spiser derfor lite av det, dette er jo veldig kjent for mange med migrene. Som ei lengre opp sier, hva man spiser kan ha mye å si på hvordan hodet er eller ei. Det har også hvor mange måltider du trenger daglig og søvn. Alt henger sammen, det er veldig viktig å huske på. Har jeg en periode med lite søvn, med ekstremt dårlig rytme har jeg mer vondt enn jeg har ellers uansett hvor bra medikamentene mine vanligvis fungerer. Anonymkode: e3846...a1e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Trening av armer, skuldre, nakke og rygg. Ingen tvil om at anfallene blir færre og jeg klarer å stoppe de flere ganger. Kjøpte en bok som heter Frisk nakke ( tror det var det), gjør øvelsene der daglig. Er forskjellige øvelser for hodepine også i den boka. Men får anfall for det, men ikke på langt nær så mange. Og følelsen når jeg klarer å stoppe et begynnende anfall er jo lykke. Er heller ikke redd for å ta en pille før anfallet bryter ut, gjør også strekkeøvelsene en ekstra gang. Anonymkode: 915fa...a56
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Har ikke hatt migrene siden jeg begynte med yoga daglig for flere måneder siden. Den kommer nok igjen, men tydeligvis mye sjeldnere. Anonymkode: 1e6b4...004
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 På det verste hadde jeg cirka 20 anfall i året. Det er ikke ekstremt ofte, men smertene var så vanvittige at jeg under et spesielt ille anfall klarte å brekke min egen hånd, uten å merke noe som helst til det. Jeg har ikke helt funnet noen vidundermedisin (smertestillende er bare bortkastet), betablokker hjalp ikke, samt at jeg fikk fryktelige mareritt av dem. Mine anfall var ikke syklusrelatert, men jeg reagerer fremdeles mye på været (tung, fuktig luft og tordenvær er drepen). Nå merker jeg sånn at et anfall er i emning 10 ganger i året. Da gjør jeg som følger: 1. Spiser noe som inneholder mye karbohydrater. Jeg sliter med vekta og prøver dermed og holde sukkerinnholdet i maten nede, men et digert glass appelsinjuice for eksempel kan stoppe et anfall hvis det er absolutt helt i startfasen. Hjelper i omtrent 20% av tilfellene. 2. Imigran. Av anfallsmedisiner er det dette som har hjulpet meg best, selv om effekten er begrenset. Må tas før jeg egentlig vet at dette er et ordentlig anfall - har bommet noen ganger der. Egentlig har jeg for sjelden anfall nå (og for dårlig effekt) til å få dette på resept i Norge. I Sverige er spray reseptfri (men nå kan jeg jo ikke handle der). Hjelper i ytterligere 20% av tilfellene. 3. Sovetablett. Det som virker aller, aller best for meg er å forsøke og "sove bort" anfallet. Hvis smertene enda ikke er blitt for ekstreme, kan det og sovne være veldig positivt. Hjelper i kanskje 40% av de resterende anfallene. De siste 20% klarer jeg ikke og stoppe. Da er det bare å kle på seg lette klær, sette opp håret og håpe at på dette tidspunktet dagen etter føler jeg ikke lengre for å dø. Jeg klarer ikke være i ro og kjenner igjen det og puste gjennom munnen. Jo tidligere jeg får kastet opp alt jeg har i magen, jo raskere er anfallet ferdig, men jeg strever veldig med å få det til. I 2020 hadde jeg 2 slike dødsønske-anfall, der klærne kan vris opp av svette, jeg føler jeg har kastet opp en lunge, neseblodet flyter (fordi jeg kaster opp så voldsomt) og jeg nærmest besvimer. Det er selvfølgelig sjeldent (og jeg har vanvittig medfølelse med de som har slike anfall hyppig), men jeg er redusert i formen i ei uke omtrent etterpå. Anonymkode: 969df...fd7
Eneri Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Jeg er ikke så plaget med migrene nå som jeg er midt i 40-årene. Ting var verre i småbarnsfasen. Fikk migrene rundt eggløsning og ved menstruasjon. Typisk for eggløsningsmigrenen var tre dager venstresidig hodepine, en dag pause, etterfulgt av tre dager høyresidig migrene. Mine tiltak for å forebygge anfall er å prøve å få nok søvn, jobbe med å håndtere stress, jevnt blodsukker, ikke så mye som et halvt glass rødvin engang på fredagskvelder. Lørdag kan gå bra. Tempur hodepute for god nakkestøtte. Bruke lue/ pannebånd når det er kaldt. Jeg har i motsetning til deg god effekt av Imigran som anfallsmedisin. Legen rådet meg til å ta Ibux 400 mg med en gang jeg kjente spenningshodepine, for hos migrenepasienter utvikler den seg ofte til et migreneanfall. Jeg unngikk ofte å ta noe for 'bare spenningshodepine' for jeg liker ikke å måtte ta medisin. Men legens råd har helt klart gjort at jeg bruker mindre Imigran enn før, klarer ofte kvele et migreneanfall ved å få medisinert bort spenningshodepinen.
marita31 Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Jeg bruker imigran og den funker bra for min migrene. Får lite bivirkninger og heldigvis. Håper du finner en som hjelper deg og passer deg bedre.
Kalevala Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 Jeg får også bivirkninger av anfallsmedisinen, men ikke så heftig som deg. Jeg bruker Relpax. (Eletriptan) Migreneanfall er en heftig påkjenning på kropp og hjerne, og vi kan nok ikke regne med å bli helt bra. Jeg er veldig fornøyd med at Relpax fjerner hodepinen og nakkesmertene helt, og så får jeg heller leve med å bli slapp og døsig noen timer etterpå. Det finnes 7 forskjellige triptanvarianter, så bare be legen din om resept på et par andre så kan du prøve deg frem.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 Forebyggende med blodtrykksmedisin gjorde underverker. Anonymkode: 4e129...c20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå