AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg var med på et "seminar" for en god beite tilbake, etter jeg fikk baby. Seminaret var gratis og på slutten av seminaret skulle alle få en "bonus" som de så fint kalte det. Denne bonusen var et såkalt eklusivt tilbud på demmes babymatportal hvor du ville ha muligheten til å hente ut en haug med oppskrifter, tips og triks mtp kraft, hvordan tilføre nok jern osv osv. ALT i seminaret demmes kunne jeg finne på nett selv bare med noen tastetrykk, så alt dette var gratis på forhånd. Seminaret varte vel i ca 2 timer hvis ikke jeg husker feil, og hele den siste timen gikk ut på å promotere seg selv å få oss til å kjøpe oss tilgang til matportalen demmes og en facebook gruppe hvor de vil hjelpe alle som trenger hjelp til det. Jeg lærte derfor absolutt ingenting på dette seminaret, og eneste måten å få mer lærdom på var å betale de 4999kr for tilgang, i 1 år. I følge dem så er det verdt over 15.000kr. Da er spørsmålet mitt, er det noen som har dette, og faktisk har nytte av det? Eller finner man ting like lett på nett, gratis? Anonymkode: a93e5...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg har ikke barn, og ingen mening fra før om firmaet, men generelt til det du spør om: Alle finner ikke alt like lett på nettet. Noen klarer ikke, mens noen klarer, men gidder ikke. Noen opplever at det å betale for noe som andre får gratis, eller betale mer for noe som andre får billig, får det til å øke i verdi. Anonymkode: 25bb3...c38 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Del Skrevet 9. februar 2021 Er nok mulig å finne alt på nett,men det tar tid. Tid som småbarnsforeldre ofte ikke har. Jentene har god kunnskap og utdannelse innen ernæring, så tipper det er bra. Og husk, de gjør ikke dette baaare av godt hjerte, det er et firma og de trenger noen kr for å leve de også. Anonymkode: aa397...d64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Del Skrevet 9. februar 2021 Med mindre du er totalt uvitende på kosthold og ernæring ser jeg ikke noe poeng i å betale 5000 kr for å lære hva man skal gi babyen sin å spise. Den perioden man lager og gir babyen egen mat er utrolig kort. Og i mine øyne(om man er noenlunde oppegående) så er det ikke så mye man kan gjøre galt. Tror mange gjør det mer avansert å lage mat til babyen enn det trenger å være. Det finnes masse bøker med temaet og man kan få noen bøker for 5000 kr. Blogger finnes det også flere av, men de kan jo såklart være av varierende kvalitet. Anonymkode: fd5bc...f93 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Med mindre du er totalt uvitende på kosthold og ernæring ser jeg ikke noe poeng i å betale 5000 kr for å lære hva man skal gi babyen sin å spise. Den perioden man lager og gir babyen egen mat er utrolig kort. Og i mine øyne(om man er noenlunde oppegående) så er det ikke så mye man kan gjøre galt. Tror mange gjør det mer avansert å lage mat til babyen enn det trenger å være. Det finnes masse bøker med temaet og man kan få noen bøker for 5000 kr. Blogger finnes det også flere av, men de kan jo såklart være av varierende kvalitet. Anonymkode: fd5bc...f93 Med tanke på hvor mye dårlig mat som gis til barn og babyer i dette landet er det veldig åpenbart at det skorter på kunnskapen til "folk flest". At du ikke ser verdien betyr ikke at ikke andre kan ha nytte av det kurset. Jeg jobber med ernæringsrådgiving, og har hatt sjokkerende mange pasienter som ikke kan koke et bløtkake egg eller lage havregrøt, så det er definitivt en god investering for mange. At det er tragisk at noen ikke kan lage skikkelig mat er jeg jo helt enig i. Anonymkode: 88043...973 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med tanke på hvor mye dårlig mat som gis til barn og babyer i dette landet er det veldig åpenbart at det skorter på kunnskapen til "folk flest". At du ikke ser verdien betyr ikke at ikke andre kan ha nytte av det kurset. Jeg jobber med ernæringsrådgiving, og har hatt sjokkerende mange pasienter som ikke kan koke et bløtkake egg eller lage havregrøt, så det er definitivt en god investering for mange. At det er tragisk at noen ikke kan lage skikkelig mat er jeg jo helt enig i. Anonymkode: 88043...973 *Bløtkokt 😅 Anonymkode: 88043...973 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg er ikke flink på kjøkkenet, men babyen min fikk god mat likevel. Det finnes på nettet, og hvis du trenger litt oppskrifter så selger de en barnematbok med fine tips og oppskrifter til 150 kroner. Anonymkode: 1e19e...0a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblerone Skrevet 9. februar 2021 #8 Del Skrevet 9. februar 2021 Negativ. De er altfor negative og er med på å skape skam rundt et normalt variert kosthold. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 9. februar 2021 #9 Del Skrevet 9. februar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Med tanke på hvor mye dårlig mat som gis til barn og babyer i dette landet er det veldig åpenbart at det skorter på kunnskapen til "folk flest". At du ikke ser verdien betyr ikke at ikke andre kan ha nytte av det kurset. Jeg jobber med ernæringsrådgiving, og har hatt sjokkerende mange pasienter som ikke kan koke et bløtkake egg eller lage havregrøt, så det er definitivt en god investering for mange. At det er tragisk at noen ikke kan lage skikkelig mat er jeg jo helt enig i. Anonymkode: 88043...973 Kilde/statistikk på hvor innmari mye dårlig mat babyer i Norge får? Husk at din erfaring ikke nødvendigvis er så representativ... Og folk som ikke kan koke egg en gang er vel dessverre ikke de som melder seg på sånne kurs heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 9. februar 2021 #10 Del Skrevet 9. februar 2021 (endret) Er fristet til å spørre hvorfor man får barn før man kan litt om kosthold og kan lage mat? Trenger ikke være avansert på kjøkkenet. Ammer du eller bruker morsmelkerstatning, får du råd av helsesøster når du skal innføre vanlig mat. Barn under året skal ha lite salt. De fleste starter med most frukt og grøt. Grønnsaksmos og litt brød etter hvert. Det finnes smør uten salt som du kan ha litt av i grønnsaksmosen. Jeg laget babymat (middager) selv. Hadde ikke oppskrift, men leste innholdsfortegnelsen på babymat-glassene i butikken, fjernet noe (erter) og varierte med grønnsaker, alt gikk i kjøkkenmaskinen og ble fryst ned i porsjoner. Dette var før vi hadde internett. Den gangen skulle ikke fisk innføres til babyer. Jeg vet ikke i dag? Men du trenger ikke et kurs til fem tusen for å finne det ut. edit. Ville innført en rekke smaker, dvs. variert med fruktmos og grønnsaksmos. Endret 9. februar 2021 av Jytte 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg syns de har et bra konsept, men alt for dyrt og nesten litt sekt-følelse. Jeg klarte meg lenge på det som er gratis. Anonymkode: 902ee...f4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblerone Skrevet 9. februar 2021 #12 Del Skrevet 9. februar 2021 Albbas skrev (2 timer siden): Kilde/statistikk på hvor innmari mye dårlig mat babyer i Norge får? Husk at din erfaring ikke nødvendigvis er så representativ... Og folk som ikke kan koke egg en gang er vel dessverre ikke de som melder seg på sånne kurs heller. Jytte skrev (1 time siden): Er fristet til å spørre hvorfor man får barn før man kan litt om kosthold og kan lage mat? Trenger ikke være avansert på kjøkkenet. Ammer du eller bruker morsmelkerstatning, får du råd av helsesøster når du skal innføre vanlig mat. Barn under året skal ha lite salt. De fleste starter med most frukt og grøt. Grønnsaksmos og litt brød etter hvert. Det finnes smør uten salt som du kan ha litt av i grønnsaksmosen. Jeg laget babymat (middager) selv. Hadde ikke oppskrift, men leste innholdsfortegnelsen på babymat-glassene i butikken, fjernet noe (erter) og varierte med grønnsaker, alt gikk i kjøkkenmaskinen og ble fryst ned i porsjoner. Dette var før vi hadde internett. Den gangen skulle ikke fisk innføres til babyer. Jeg vet ikke i dag? Men du trenger ikke et kurs til fem tusen for å finne det ut. edit. Ville innført en rekke smaker, dvs. variert med fruktmos og grønnsaksmos. Det er skrevet om flere ganger at barn, unge og voksne spiser langt unna anbefalt mengde frukt og grønt. Og at antall overvektige går opp. Så at det er noe som bør gjøres med kostholdet er det ingen tvil om. jeg er dog ikke enig i barebrabarnemat sin fremgangsmåte https://www.barnasmat.no/2020/07/barn-spiser-lite-frukt-gronnsaker/ https://www.fhi.no/publ/2020/spedkost-32/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. februar 2021 #13 Del Skrevet 10. februar 2021 8 hours ago, Boblerone said: Det er skrevet om flere ganger at barn, unge og voksne spiser langt unna anbefalt mengde frukt og grønt. Og at antall overvektige går opp. Så at det er noe som bør gjøres med kostholdet er det ingen tvil om. jeg er dog ikke enig i barebrabarnemat sin fremgangsmåte https://www.barnasmat.no/2020/07/barn-spiser-lite-frukt-gronnsaker/ https://www.fhi.no/publ/2020/spedkost-32/ Ja men jeg er ikke så sikker på at problemet ligger hos maten man tilbyr babyer. Mitt inntrykk er at folk flest tilbyr det offentlige myndigheter mener er bra mat til babyer (grøt og middagsglass). Det er ikke når man er baby at grønnsaker og frukt er mest viktig, da er det jernholdig mat som er i fokus. Jeg har inntrykk av at det er når man er ferdig med babymaten at det skeier ut for en del. Nå synser jeg bare her altså, og Bare bra barnemat synes jo ferdiggrøt og middag på glass er djevelens verk, men ernæringsmessig er det jo like bra som hjemmelaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg tviler, det er ikke så vanskelig å lage sunn mat til småbarn. De som har problemer med mat i småbarnsalderen har gjerne barn som spiser lite (av noe som helst), og det har de ikke fokus på i det hele tatt. Det er bare begrensninger og grønnsaker hele veien. Hva gjør man når barnet faller av vekstkurven? Anonymkode: a262f...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #15 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 9.57): Jeg tviler, det er ikke så vanskelig å lage sunn mat til småbarn. De som har problemer med mat i småbarnsalderen har gjerne barn som spiser lite (av noe som helst), og det har de ikke fokus på i det hele tatt. Det er bare begrensninger og grønnsaker hele veien. Hva gjør man når barnet faller av vekstkurven? Anonymkode: a262f...129 Helsesøster sa til meg, ordrett ; Gi babyen gresk yoghurt. Den er mye fett i. Da var baby 7mnd.. Anonymkode: 8a397...904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå