Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i 2-3 år gått fast på quetiapine for å få sove. Sliter med innsovningsvansker. Greia nå er at jeg prøver å bli gravid og legen sa at jeg måtte trappe ned og slutte på medisinene før jeg ble gravid. Har trappet ned over 1 uke og nå får jeg jo fanden ikke sove... i natt sovna jeg rundt kl 05.... og det går greit det når jeg har fri som i dag, eller kveldsvakt. men verre når jeg skal opp kl 06 på dagvakt. Legen sa at dersom jeg får økt angst/søvnproblemer etter slutt med medisiner skulle jeg ta kontakt. Men jeg kjenner det er uaktuelt å gå på medisiner som gravid. Er redd for hva det kan gjøre med barnet. Derfor lurer jeg på om noen har noen tips til bedre søvn? Jeg er desperat. Søvnhygiene etc er ikke vits i å nevne en gang. Har vært gjennom den regla før jeg ble satt på medisiner..... nå er jeg ikke gravid enda så fristelsen til å gå i skapet og ta noen tabletter er STOR, fordi jeg har ikke noe baby i magen som motiverer til å holde ut...hva hjelper DEG til å sove?

Anonymkode: e2b34...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter også med innsovningsvansker, og har noen ting jeg prøver å forholde meg til. Det er vanskelig å si om dette kan hjelpe deg, og dette kan noen ganger føles litt svada, litt som kvinneblad-tips. Men det hjelper, og kan kanskje være verdt å prøve en periode.

• Legge meg og stå opp til ca samme tid hver dag (det skjer ikke alltid, men sånn ca)
  • Ikke bruke mobil rett før leggetid
  • Ikke spise for mye et par timer før leggetid
  • ikke tilbringe tid på soverommet utenom søvn og sex
  • sprayer noen ganger puta med lavendelspray som skal være avslappende
  • høre på avslappende musikk/ naturlyder / asmr
  • være aktiv på dagen for å slite seg litt ut
  • hvis du sliter med mye tankekjør, kan det være en fordel å skrive ned alt du tenker på før du legger deg for å få det ut
Skrevet

Jeg har fått beskjed fra leger at det ikke var noe problem for meg å fortsette å bruke quetiapine, så jeg bruker det når jeg trenger også som gravid. Jeg tar bare 25 mg tabletter eller en halv tablett da. Med forrige nådde jeg er tidspunkt i graviditeten av der tablettene ikke virket, så da tok jeg de selvfølgelig ikke. Tok de heller ikke en stund etter fødselen, da er det jo uansett unntakstilstand. Regner med det blir likt nå. 

I en periode før jeg ble gravid bestemte jeg meg for å ikke gå på tabletter og stå i det å ikke få sove i noen uker. Da kjenner jeg på at det faktisk gir meg såpass god livskvalitet å fortsette at det er verdt å bruke det når jeg kjenner at jeg ikke klarer å skru av hodet. 

Jeg regner med at det er en grunn til at du begynte på de i utgangspunktet. Jeg har slitt med søvn hele livet og prøvd "alt". 🤷

Anonymkode: bef5f...fd8

Skrevet
RosaSokk skrev (5 timer siden):

Jeg sliter også med innsovningsvansker, og har noen ting jeg prøver å forholde meg til. Det er vanskelig å si om dette kan hjelpe deg, og dette kan noen ganger føles litt svada, litt som kvinneblad-tips. Men det hjelper, og kan kanskje være verdt å prøve en periode.

• Legge meg og stå opp til ca samme tid hver dag (det skjer ikke alltid, men sånn ca)
  • Ikke bruke mobil rett før leggetid
  • Ikke spise for mye et par timer før leggetid
  • ikke tilbringe tid på soverommet utenom søvn og sex
  • sprayer noen ganger puta med lavendelspray som skal være avslappende
  • høre på avslappende musikk/ naturlyder / asmr
  • være aktiv på dagen for å slite seg litt ut
  • hvis du sliter med mye tankekjør, kan det være en fordel å skrive ned alt du tenker på før du legger deg for å få det ut

Gjør alt dette. Uten om at jeg scroller på telefonen etter jeg har lagt meg. Skal Prøve å lese en bok eller noe annet i kveld

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått beskjed fra leger at det ikke var noe problem for meg å fortsette å bruke quetiapine, så jeg bruker det når jeg trenger også som gravid. Jeg tar bare 25 mg tabletter eller en halv tablett da. Med forrige nådde jeg er tidspunkt i graviditeten av der tablettene ikke virket, så da tok jeg de selvfølgelig ikke. Tok de heller ikke en stund etter fødselen, da er det jo uansett unntakstilstand. Regner med det blir likt nå. 

I en periode før jeg ble gravid bestemte jeg meg for å ikke gå på tabletter og stå i det å ikke få sove i noen uker. Da kjenner jeg på at det faktisk gir meg såpass god livskvalitet å fortsette at det er verdt å bruke det når jeg kjenner at jeg ikke klarer å skru av hodet. 

Jeg regner med at det er en grunn til at du begynte på de i utgangspunktet. Jeg har slitt med søvn hele livet og prøvd "alt". 🤷

Anonymkode: bef5f...fd8

Jeg gikk på 50mg. Altså 2 tabletter. En tablett har ingen virkning hos meg, og i hvertfall ikke en halv. Legen sa at det var ingen holdepunkter for at quetiapine var farlig for foster, men anbefalte meg likevel å trappe ned og slutte. Så tenker jeg prøver en stund uten nå, så må jeg vel kanskje heller krype til korset å snakke med legen igjen. Men syns det er utrolig skummelt å bruke legemidler når man eventuelt er gravid😬 jeg begynte på quetiapine etter jeg møtte veggen pga stress og for lite søvn. Var deprimert og langt nede. Sykemeldt i 4 mnd..... 

Har slitt med innsovning så lenge jeg kan huske, og som du sier; fikk mye bedre livskvalitet etter jeg fant medisiner som funka. Men jeg håper jo at dette vil gå seg til da... at det er ekstra tøft i starten nå uten medisiner, men at kroppen klarer å ordne litt opp etter en stund. For jeg har ALDRI, noen gang, ligget våken til kl 05.... selv ikke i perioden før jeg ble sykemeldt

Anonymkode: e2b34...872

Skrevet

Jeg hadde søvnproblemer en periode (føler med deg, det var virkelig vanskelig). Til meg var det tankekjør og stress, og etterhvert stress for å ikke få sove. For meg hjalp lydbok. Lyder veldig banalt, men istedet for å tenke nå må jeg sove, ble det nå skal jeg slappe av å høre lydbok. Den dag i dag kan jeg ikke høre lydbok liggende, jeg sovner umiddelbart;)

Skrevet

Kanskje veldig rart/spesielt men jeg sliter med mye tanker etc.

Det som hjelper for meg er å "dikte" oppskrifter, antrekk etc i hodet. Sikkert for å få fokuset bort, men det hjelper😅

Anonymkode: 6dc8c...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...