Gå til innhold

Hva koster det med briller til barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Betalte 690 for synskontroll, og 1490,- for brillene, og fikk et ekstra par på kjøpet (barn under 14 år) synsam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Arbeiderpartiet har heller aldri gitt støtte til "lesebriller". Støtte gis ved enkelte tilfeller av strabisme, anisometropi og astigmasime. Nærsynthet og langsynthet får du ikke dekket, da de aller fleste barn har dette. En kan ikke forvente å få briller basert på symptomer som "hodepine".  Skulle alle barn fått brillene dekket, hadde vi betalt en god del mer skatt enn vi idag gjør.

Jeg har selv jobbet i yrket i mange år, og har sett en trend til at foreldre som får briller dekket ofte "driter i" hvordan ungen behandler de. Enkelte har kommet tilbake for glass fem ganger årlig, og forventer de mest eksklusive glassene på statens regning. Hos meg koster en barnebrille fort 5000 kr stk, så store summer blir det fort.

Anonymkode: 4bd06...dc4

Jeg vet at det ikke dekkes og aldri har blitt det. Poenget mitt er at det BURDE dekkes, fordi barn har rett til skolegang og å få utnyttet sine evner og sitt potensiale - det står i erklæringen om barns rettigheter - og DET ER IKKE MULIG for barn som mitt å få skolegang uten briller. 

Barnet greier ikke å lese en halv side eller se på skjerm i ti minutter engang før hun får hodepine, og etter en dag UTEN NÆRARBEID i det hele tatt (tur i skogen) må hun fortsatt legge seg ned og få smertestillende fordi hodepinen er så ille. Selv om hun ser så godt at synsfeilen sikkert betegnes som ubetydelig av erfarne eksperter som deg - som slipper å se barnet lide dag etter dag. 

Jeg driter faktisk i hva reglene sier; jeg snakker om hva reglene BURDE si. Barnet mitt er 100% avhengig av at vi voksne her har råd til å betale. For at hun skal kunne gå på skolen. Det er faktisk menneskerettighetsbrudd, og det eneste som står mellom oss og erkjennelsen av det er mangelen på internasjonal presedens.

Det vi opplever henger faktisk ikke på greip, og hvis du ikke skjønner det, så er jeg veldig glad for at du ikke er vårt barns øyelege. Hev blikket litt og se helheten. 

Anonymkode: 01443...33b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...