Gå til innhold

Hva koster det med briller til barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et umulig spørsmål, men likevel. Sønnen min har klaget på at bokstavene er så små, og at det er vanskelig å lese. Så jeg tenker at det er greit å få sjekket synet hans. 

Men hva skjer hvis han faktisk trenger briller? Hvor mye kan dette komme til å koste? Kjenner at jeg er litt bekymret for den økonomiske delen.

Anonymkode: 68fd7...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Briller til barn betales av staten. (Med mindre høyre-regjeringen har fjernet det i det siste for å gi skattelette til bedrifter).

Anonymkode: 3046e...96c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis barnet bare er langsynt så må jeg dekke det selv? Og da kommer det på ca 1.200,-?

Det kom noen nye regler (i fjor?) som opprørte en hel del foreldre til barns med synsproblemer av ulike slag, for barn vokser og trenger stadig nye briller (de mister dem, de knuser under lek, blir for små, for svake etc) så det er jo naturligvis dyrt. Mener å huske jeg leste flere artikler om dette i media på den tiden.

Les litt om reglene her:  (hva som støttes, hva som ikke støttes og hva som aldri har vært støttet)

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/barn-skal-fortsatt-fa-briller/id2675127/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Briller til barn betales av staten. (Med mindre høyre-regjeringen har fjernet det i det siste for å gi skattelette til bedrifter).

Det betales i liten grad av staten. En av gutta i bhg har akkurat fått briller hvor foreldrene måtte ut med 5000.

Anonymkode: 1ea4d...c52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet her har overanstrengt øynene for å kompensere, og fikk «lesebriller» da hun var 5,5 år, som ble til «ha på hele tiden»-briller da øynene slappet av, og så til 3 ulike sett briller (vanlig pluss solide aktivitetsbriller med lik styrke, og så et par sterkere lesebriller). 

Har akkurat passert ett år med brillebruk - og det har kostet oss 4000kr hittil. 

Barnet fikk en ball i ansiktet og ødela brillen, men det gikk heldigvis på forsikringen. Alt annet har vi betalt selv; ikke sett noe til noen refusjonsordning siden synet ikke er dårlig nok. At ungen får hodepine og ikke klarer å lese uten briller, det driter Erna i. 

Anonymkode: 01443...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Barnet her har overanstrengt øynene for å kompensere, og fikk «lesebriller» da hun var 5,5 år, som ble til «ha på hele tiden»-briller da øynene slappet av, og så til 3 ulike sett briller (vanlig pluss solide aktivitetsbriller med lik styrke, og så et par sterkere lesebriller). 

Har akkurat passert ett år med brillebruk - og det har kostet oss 4000kr hittil. 

Barnet fikk en ball i ansiktet og ødela brillen, men det gikk heldigvis på forsikringen. Alt annet har vi betalt selv; ikke sett noe til noen refusjonsordning siden synet ikke er dårlig nok. At ungen får hodepine og ikke klarer å lese uten briller, det driter Erna i. 

Anonymkode: 01443...33b

Arbeiderpartiet har heller aldri gitt støtte til "lesebriller". Støtte gis ved enkelte tilfeller av strabisme, anisometropi og astigmasime. Nærsynthet og langsynthet får du ikke dekket, da de aller fleste barn har dette. En kan ikke forvente å få briller basert på symptomer som "hodepine".  Skulle alle barn fått brillene dekket, hadde vi betalt en god del mer skatt enn vi idag gjør.

Jeg har selv jobbet i yrket i mange år, og har sett en trend til at foreldre som får briller dekket ofte "driter i" hvordan ungen behandler de. Enkelte har kommet tilbake for glass fem ganger årlig, og forventer de mest eksklusive glassene på statens regning. Hos meg koster en barnebrille fort 5000 kr stk, så store summer blir det fort.

Anonymkode: 4bd06...dc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt trenger vanlige lesebriller vil ikke dette bli støttet av Nav. (Nye regler fra 1.mars 2020) 

Men mange steder har brilleabbonement nå. Da slipper du unna med en mndpris istedet for en kjemperegning. 

Anonymkode: 7abb9...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble henvist til øyelege av helsestasjonen. Helsestasjonen mente bla at hun skjelte. Øyenlegen fant ikke noe skjeling, men mistenkte dårlig samsyn og sendte oss videre til ortopist som fant ut at hun var veldig langsynt. Betalte ikke for noe. verken undersøkelser eller briller

Dette er noen år siden, mulig reglene er endret nå.

Anonymkode: 93fac...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi ble henvist til øyelege av helsestasjonen. Helsestasjonen mente bla at hun skjelte. Øyenlegen fant ikke noe skjeling, men mistenkte dårlig samsyn og sendte oss videre til ortopist som fant ut at hun var veldig langsynt. Betalte ikke for noe. verken undersøkelser eller briller

Dette er noen år siden, mulig reglene er endret nå.

Høres rart ut og få dekt briller pga langsynthet, de fleste barn er langsynte. Mulig det var forskjell på øynene evt innenfor regler med astigmatisme? Da blir de dekket.

Anonymkode: dc47b...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres rart ut og få dekt briller pga langsynthet, de fleste barn er langsynte. Mulig det var forskjell på øynene evt innenfor regler med astigmatisme? Da blir de dekket.

Anonymkode: dc47b...16a

Nå leste jeg nettopp at ca 10% av norske barn har behov for briller, og at de fleste av disse er langsynte. Det er jo ikke helt det samme som du påstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå leste jeg nettopp at ca 10% av norske barn har behov for briller, og at de fleste av disse er langsynte. Det er jo ikke helt det samme som du påstår. 

De fleste har styrker, veldig få ha 0 i styrke. Veldig mange flere barn som burde gå til optiker enn det som blir gjort. Er ikke interessert i å diskutere det med deg når du ikke har noe erfaring eller kunnskap innenfor området mitt.

Anonymkode: 4bd06...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått til specsavers. Barn er barn, og briller til mange tusen ville vært helt uaktuelt om det var mitt barn. Specsavers har ofte 2 for en fra 795 kr. Eller du kan gå til den dyreste optikeren i byen å bla opp 5000+ for ett par. Som er utsatt for både skader og det faktum at synet endrer seg og barnet vokser. Ditt valg. 

Anonymkode: b86ba...b1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville gått til specsavers. Barn er barn, og briller til mange tusen ville vært helt uaktuelt om det var mitt barn. Specsavers har ofte 2 for en fra 795 kr. Eller du kan gå til den dyreste optikeren i byen å bla opp 5000+ for ett par. Som er utsatt for både skader og det faktum at synet endrer seg og barnet vokser. Ditt valg. 

Anonymkode: b86ba...b1f

Innfatningen trenger ikke koste så mye nei. Men glassene gjør gjerne det om man ikke trenger enstyrkeglass som tilbudene gjerne inkluderer. Det er ikke alltid så enkelt at man kan gå på Specsavers og få 2 par komplette briller til barn for 800 kr.......

Jeg fikk meg briller i fjor, jeg er langsynt(ikke likt syn på begge øyne) og har skjeve hornhinner. Innfatningen betalte jeg 400 kr for. Men totalt kom brillene på nesten 5000, det var ikke så lett å komme billigere unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Specsavers har ofte 2 for en fra 795 kr.

Det gjelder vel kun for innfatningen. Det er jo glassene som koster skjorta.

Anonymkode: 60b67...4ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss ble det mye billigere å ha abonement enn å få det man kan få dekket av nav. Har da 3 briller (hovedbrille, ekstrabrille og solbrille med styrke) med ripebeskyttelse på alle, alt av vaskevipes vi trenger, tilpasning og skift av styrke når som helst, årlig synsundersøkelse, får bytte ett par pr år til ny brille og forsikring inkludert i prisen. Underkant av 400kr i måneden. Bruker synsam.. Barnet vårt må nok ha briller i noen år fremover og da vil størrelse og stil naturligvis endre seg litt etterhvert så veldig kjekt at man kan endre en av de en gang i året.

Anonymkode: d825c...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Innfatningen trenger ikke koste så mye nei. Men glassene gjør gjerne det om man ikke trenger enstyrkeglass som tilbudene gjerne inkluderer. Det er ikke alltid så enkelt at man kan gå på Specsavers og få 2 par komplette briller til barn for 800 kr.......

Jeg fikk meg briller i fjor, jeg er langsynt(ikke likt syn på begge øyne) og har skjeve hornhinner. Innfatningen betalte jeg 400 kr for. Men totalt kom brillene på nesten 5000, det var ikke så lett å komme billigere unna.

Virkelig? Jeg er riktignok nærsynt, men sterk astigmatisme (tykke prismer) og forskjellig grad av nærsynthet på øynene. Kjøpte to par på Specsavers i fjor, kostet vel en tusenlapp til sammen.

Anonymkode: c748d...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nope. Jeg måtte ut med i overkant av 8000 for briller til mitt barn. Staten dekker bare visse øyesykdommer.

Anonymkode: ae1e1...b64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er langsynte og har skjeve hornhinner. Fikk ikke støtte lenger pga de nye reglene. Men trenger ikke være så dyrt. Vi kjøpte på Brilleland med en innfatning til 500. Tror de kom på 1500 med forsikring. Og forsikring er kjekk å ha for den yngste har nå ødelagt brillene da hun var på skitur. De var 6 måneder gamle.

Anonymkode: b88e0...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...