Gå til innhold

Er det seksuell trakassering hvis en annen kvinne klasker deg på rumpa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en annen kvinne klasker deg på rumpa eller klyper deg på puppen sånn ut av det blå. Er det seksuell trakassering, eller bare dumt gjort? Må det et seksuelt eller kvinnefiendtlig motiv til for å være seksuell trakassering?

Anonymkode: 80c8c...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hvilket kjønn det er, så ja. Det er trakassering

Anonymkode: 44bf3...ea8

• Liker 10
Skrevet

Har aldri i mitt liv opplevd at en kvinne har klasket meg på rumpa. Menn derimot. 

Anonymkode: 5ef7e...a95

• Liker 3
Skrevet

Har venninner som klyper i rompa for tull hvis jeg ikke ser de kommer inn på et utested jeg er på. Men nei, aldri sett på det som trakassering. Fremmede? Kanskje. Klype i puppen?? Absolutt. Hvem gjør det liksom? Det er jo skikkelig vondt i tillegg. 

Anonymkode: cb863...611

• Liker 1
Skrevet

Er det veninner jeg er nær så gir jeg som regel F. Hvis en fremmed hadde kommet å gjort det derimot hadde jeg sett på det som seksuell trakkassering. 

• Liker 4
Skrevet

Ja det er trakkasering og ikke greit.

Alvorlighetsgraden kommer litt an på maktforholdet. Var hun større og sterkere enn deg? Ble du redd for at hun kunne komme til å overfalle deg og overmanne deg? Ble du redd for at hun kunne misbruke stillingen sin til å straffe deg om du sa tydelig nei?

Anonymkode: 48166...000

• Liker 2
Skrevet

Ja, så lenge du synes det er ubehagelig og ikke har samtykket så er det sex trakassering. Kvinner har klådd på meg, men de har spurt først og jeg har sagt ja. Det samme med de fleste menn også, men der er det også de som har klådd uten at jeg har sagt at det er greit. Det er bare irriterende. Når man sier ja så er det jo gjerne fordi man tenker "please do". Sier man ikke det så er det fordi man ikke har noen interesse av å bli klådd på av vedkommende. 

Anonymkode: b177f...765

Skrevet

Ja!!!

Anonymkode: e02b4...cb8

Skrevet

Det er trakassering, men ikke seksuell med mindre det har en seksuell undertone. F.eks er det helt klart trakassering når de sinnssyke ammehjelperne på sykehuset grafser på puppene til folk uten å spørre, men det er jo ikke noe seksuelt ved det. 

Anonymkode: 202e9...932

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er trakassering, men ikke seksuell med mindre det har en seksuell undertone. F.eks er det helt klart trakassering når de sinnssyke ammehjelperne på sykehuset grafser på puppene til folk uten å spørre, men det er jo ikke noe seksuelt ved det. 

Anonymkode: 202e9...932

For faen, de bør jo i det minste gi en forvarsel før de tar tak i puppen og grafser. 

• Liker 1
Skrevet

Neida, ikke for min del, jeg synes det er godt og tar det som en flørt🤭

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, så lenge du synes det er ubehagelig og ikke har samtykket så er det sex trakassering. Kvinner har klådd på meg, men de har spurt først og jeg har sagt ja. Det samme med de fleste menn også, men der er det også de som har klådd uten at jeg har sagt at det er greit. Det er bare irriterende. Når man sier ja så er det jo gjerne fordi man tenker "please do". Sier man ikke det så er det fordi man ikke har noen interesse av å bli klådd på av vedkommende. 

Det gir jo at det er helt subjektivt, dersom X synes det er trakassering så er det det. Det kan jo ikke stemme, man må ha mer objektive kriterier en det?

Men jeg mener det ikke kan være noen forskjell på om det er en hun eller han som gjør det. 

Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Det gir jo at det er helt subjektivt, dersom X synes det er trakassering så er det det. Det kan jo ikke stemme, man må ha mer objektive kriterier en det?

Men jeg mener det ikke kan være noen forskjell på om det er en hun eller han som gjør det. 

Folk er veldig forskjellige. Noen damer liker å bli grafset på av fremmede (ja vi finnes faktisk). Men det er faktisk en fordel å spørre om det er greit først. Noen synes det er ubehagelig uansett. 

Skrevet

Klype i puppen? :hakeslepp: Hvem går rundt og gjør det helt ut av det blå? Det er jo utrolig trakasserende, enten det er seksuelt ment eller ikke.

Klaps på rumpa: det kommer an på hvem som gjør det og hva slags omgangsform man har. Venninner kan kanskje gjøre det overfor hverandre hvis de er enige om at det er greit. (Det skjer IKKE i min vennekrets, for å si det slik.)

Hvis det er fremmede, kollegaer, fjerne bekjente, folk i maktposisjoner osv er det ikke greit. Som ovenfor: ligger det noe seksuelt bak er det seksuell trakassering. Ligger det ikke noe seksuelt bak er det rein trakassering og drittsekkoppførsel uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Om ei venninne klasker meg på rumpa, nei, det går fint. Grunnen er at kvinner er mindre 'truende', både fysisk og fordi antallet av kvinner som er predatory/har creepy intensjoner, er langt mindre enn det mannlige kjønn. Kvinner er ikke biologisk innlært til å frykte overgrep fra andre kvinner, og da vil et klask på rumpa virke langt mer ufarlig enn om det blir gjort av en mann.

Når det er sagt, kroppen din er din, og ingen har rett til å verken klype eller klaske uansett kjønn. Om en kvinne gjør det på deg, og dere ikke har et forhold hvor slikt et greit, da kan du fint be henne om å slutte. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 447b5...802

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

For faen, de bør jo i det minste gi en forvarsel før de tar tak i puppen og grafser. 

Det har jeg aldri sett eller hørt om gjort på sykehuset

Anonymkode: dac5e...0bf

Skrevet

Ja. Men jeg har aldri opplevd at noen kvinner gjør det, kun menn. 

Anonymkode: a46b3...67a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg aldri sett eller hørt om gjort på sykehuset

Anonymkode: dac5e...0bf

Helt vanlig kutyme på sykehuset vårt i hvert fall. 

Skrevet

Jeg opplevde at barnepleieren grafset til puppen min når jeg slet med ammingen. Ba henne dra en viss plass og spørre neste gang. 
Ble en helt annen tone etterpå 😂 

Har et par venninner som kan finne på å klaske meg på rumpa, men det er bare på gøy og en sånn intern greie mellom oss. 
Hadde derimot et fremmed kvinnfolk gjort det så hadde jeg ikke syntes det har vært noe kjekt. Da hadde jeg sagt at det er trakassering. Ingen har rett å ta på min kropp uten mitt samtykke, spesielt ikke fremmede. 

Anonymkode: fb3d2...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...