Gå til innhold

Kjenner du noen som lever over evne? Som bruker mer enn de har? F eks bor i et dyrt område med vanlig inntekt. Og blør.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle kjenner vel noen men vet ikke dette nødvendigvis. Man lurer litt på hvordan folk har råd til hus, hytte, biler og båt samt 3 unger som er dyre i drift, men det kan like godt være at de arvet/fikk forskudd, ikke nødvendigvis at de har gigantisk lån.

Jeg vet dog om en dame som har en unge i samme klasse som min. Flyttet med sin mann i nytt byggefelt, svært hus, stor mercedes suv, jobbet ikke. Som hun så fint sa at hun trengte ikke, mannen tjente svært bra. Fast forward 5 år. Samlivsbrudd, mannen er ikke barnets far (de ble sammen da ungen var et år), og han hadde særeie. Så da står hun, 38 år gammel og eier bokstavelig ikke nåla i veggen, uten jobb. Da kan man godt si at hun levde over evne.

Anonymkode: cd45d...728

med mindre hun tok opp lån for å holde trott med hans økonomi så levde hun jo ikke over evne, hun levde på mannen, og er tilbake på startpunktet etterpå.

Er mange som ikke eier nåla i veggen når de er 38, og har hun ikke jobb kan hun begynne å studere. 

Vet du hva leve over evne engang betyr? 

Anonymkode: 6767e...c6c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Bobleplasten
Skrevet

Forresten, så kan man ha denne situasjonen, bare internt i husholdningen.

En moderne klassiker er ung jente som blir sammen med eldre mann med langt høyere inntekt der hun blir med på å dele kostnader 50/50. DET er en skikkelig bløderfelle. Særlig siden mannen gjerne har et ikke bærekraftig forbruk i forhold til hennes inntekt. Hennes penger renner ut i (høyt) dagligforbruk og hun får ikke spart penger, betalt ned på lån eller spart seg opp egenkapital til å kjøpe seg inn i boligen.

Her er forresten noe alle burde gjøre. Det gjelder stort sett damer, men selvfølgelig #notallwomen. Når du har en venninne, bekjent eller slektning som har skaffet seg samboer, kanskje til og med flyttet inn i hans bolig og så videre, da bør du stille noen ubehagelige spørsmål ved første anledning du får.

• Har du samboerkontrakt?
  • Hvordan fordeler dere felles kostnader?
  • Om du går ned i % for å være hjemme med barn eller holde heimen under kontroll, kompenserer hen deg for tapt pensjonsopptjening?

Jeg gjorde dette med en venninne, som til sin store overraskelse fant ut at dersom samboeren døde, ville slektningene hans arvet leiligheten de bodde i sammen og hun ville bokstavelig talt vært på bar bakke. Hun trodde papirarbeidet var i orden, han også, men de hadde aldri tatt seg bryet med å ta en sånn prat eller å faktisk SJEKKE det. Det går ikke an.

Skrevet

En tidligere venn. Ustabil inntekt pga freelancing. Skulle tro han var forsiktig med økonomien og la litt tilside. Neida. Han kjøpte dyre klær, hadde dyrt billån, spiste mye på restaurant osv. Handlet alltid dyr mat på butikken. Forbruket sto ikke i stil til inntekten i det hele tatt. Fasade var veldig viktig for ham. Jeg fant bunker av inkassoregninger stuet ned i en skuff. 

Et familiemedlem og mannen. Forbruksgjeld som ble større og større. Selv med forbruksgjeld fortsatte de med dyre utenlandsreiser, høyt forbruk av egenpleie og behandlinger, dyre biler og dyrt interiør. Det dyre interiøret vet jeg om fordi familiemedlemmet fortalte hva de betalte. Totalt mangel på økonomisk sans. Jeg har kommet med økonomiske råd og sett at dette går ut stupet om det fortsetter. Nå mistet han jobben og det går dessverre rett vest. 

Anonymkode: 4a148...0f3

Skrevet

For en trist tråd. Hvordan vet dere sånt om andre? Sitter naboene og tenker sånn om oss? Uff, så tragiske folk er. 

Anonymkode: cffa5...12e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For en trist tråd. Hvordan vet dere sånt om andre? Sitter naboene og tenker sånn om oss? Uff, så tragiske folk er. 

Anonymkode: cffa5...12e

Lever du i en fantasiverden? Ikke kom å si at du ikke både tenker på, og snakker om andre. Det er en del av det å være menneske. Det er ikke bare «alle andre»som er folk, du er også folk og helt lik resten av arten. 

Anonymkode: d141e...bd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 16.18):

Men så lenge du klarer å betale for deg, så lever du vel ikke over evne? 

Og det er mange som har et lavtlønnet yrke, og de har kanskje arvet mye penger så de har råd. 

Syns det er frekt av naboene å spørre deg hvordan du har råd... 

Anonymkode: 09523...0c0

Å leve på kreditt er ikke å klare seg. Renter og gjelden blir større

Anonymkode: b71af...c40

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 11.48):

Jeg gjør det!

Dvs det inntrykket sitter naboene våre med, da jeg jobber i en lavtlønnet yrke og bor i det strøket vi gjør i Oslo. 

De ser meg stadig med dyre ting og kjøpte nylig en ny bil. Har fått spørsmål om hvordan vi får råd eller om vi sover godt om natten med så mye gjeld😂

Så her er det kredittkortet som finansierer livsstilen, men betaler så klart regningen før fristen. 

Anonymkode: 5a979...1a1

Mener du at du betaler hele kredittkortgjelda hver måned, eller er det bare minimumsbeløpet du betaler før fristen?

Anonymkode: 050e4...3ad

• Liker 2
Skrevet

Har inntrykk av at «de fleste» lever godt over evne jeg. Utrolig mye som blir bakt inn i boliglån og nedbetalt over 30 år.

Skrevet

Jeg er så glad for at jeg aner ikke hva ulike biler koster. Så om naboen får bil, så vet jeg ikke om det er den fineste i gata. Andre ting har jeg mer kontroll på prisene på, men jeg prøver å være «blind» på det når jeg ser andres ting. Det kan anbefales!

Anonymkode: faee6...a9d

• Liker 1
Skrevet

Jepp, kjenner de. Og jeg er definitivt ikke en av dem selv :) Jeg og mannen kjøpte hus utenfor storbyen til mindre enn hva vi kunne få i maks lån, betaler heller ned ekstra på lånet, og sparer samtidig opp en god sum hver måned. Vi vil heller jobbe redusert eller ta tidlig pensjon enn å bidra til det ekstreme rotteræcet så mange andre er fanget i. 

Fatter ikke at folk gidder.

Anonymkode: d010e...ba5

Gjest Føsleguri
Skrevet

Det er ganske mange som tror jeg bruker mye penger fordi jeg liker klær og har ofte nye klær på jobb. Har også ganske ny leilighet og ny bil.

Jeg tror de fleste av dem ville blitt overrasket hvis de visste at jeg ikke har lån hverken på leiligheten eller bilen. Og har en solid bufferkonto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...