AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Eller gjør du det selv? Anonymkode: b4d10...e58
Gjest byråkrati Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Hahaha. Er dette en tråd for å godte deg, eller hva?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Eksen min gjorde det. Vi var samboere og det var mareritt å leve med en som manglet så kontroll. Han skulle gjerne spise takeaway flere ganger i uken, fordi det var så viktig å kose seg. Han var ikke villig til å ha et «kjedelig liv», da var det bedre å bli rusmisbruker. Anonymkode: abec9...eca
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Ja. Naboen. Ga meg stadige omvisninger i det flotte oppussede huset. Nylig ble huset solgt. Nå bor ex-naboen i en sliten 3- roms leilighet. Anonymkode: 68d20...67d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Sjekk TV-programmet Luksusfellen. Anonymkode: 19a8c...533 1
Gjest Bobleplasten Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 La meg anbefale dokumentarfilmen "Hodejegerne" om temaet.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Alle kjenner vel noen men vet ikke dette nødvendigvis. Man lurer litt på hvordan folk har råd til hus, hytte, biler og båt samt 3 unger som er dyre i drift, men det kan like godt være at de arvet/fikk forskudd, ikke nødvendigvis at de har gigantisk lån. Jeg vet dog om en dame som har en unge i samme klasse som min. Flyttet med sin mann i nytt byggefelt, svært hus, stor mercedes suv, jobbet ikke. Som hun så fint sa at hun trengte ikke, mannen tjente svært bra. Fast forward 5 år. Samlivsbrudd, mannen er ikke barnets far (de ble sammen da ungen var et år), og han hadde særeie. Så da står hun, 38 år gammel og eier bokstavelig ikke nåla i veggen, uten jobb. Da kan man godt si at hun levde over evne. Anonymkode: cd45d...728 11
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har overhode ingen interesse av andre folks økonomi, forbruk og overforbruk. Anonymkode: 4010f...cec 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Jeg gjør det! Dvs det inntrykket sitter naboene våre med, da jeg jobber i en lavtlønnet yrke og bor i det strøket vi gjør i Oslo. De ser meg stadig med dyre ting og kjøpte nylig en ny bil. Har fått spørsmål om hvordan vi får råd eller om vi sover godt om natten med så mye gjeld😂 Så her er det kredittkortet som finansierer livsstilen, men betaler så klart regningen før fristen. Anonymkode: 5a979...1a1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eller gjør du det selv? Anonymkode: b4d10...e58 JA, jeg kjenner dessverre noen... Det er ikke lett å si ifra heller. De lever i en luksusboble, men en dag vil de falle hardt og våkne opp. Jeg har ikke levd over evne, men jeg har vært flink til å bruke opp alle pengene mine på tull. Har lært av det og blitt flinkere til å spare. Anonymkode: 09523...0c0 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg gjør det! Dvs det inntrykket sitter naboene våre med, da jeg jobber i en lavtlønnet yrke og bor i det strøket vi gjør i Oslo. De ser meg stadig med dyre ting og kjøpte nylig en ny bil. Har fått spørsmål om hvordan vi får råd eller om vi sover godt om natten med så mye gjeld😂 Så her er det kredittkortet som finansierer livsstilen, men betaler så klart regningen før fristen. Anonymkode: 5a979...1a1 Men så lenge du klarer å betale for deg, så lever du vel ikke over evne? Og det er mange som har et lavtlønnet yrke, og de har kanskje arvet mye penger så de har råd. Syns det er frekt av naboene å spørre deg hvordan du har råd... Anonymkode: 09523...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle kjenner vel noen men vet ikke dette nødvendigvis. Man lurer litt på hvordan folk har råd til hus, hytte, biler og båt samt 3 unger som er dyre i drift, men det kan like godt være at de arvet/fikk forskudd, ikke nødvendigvis at de har gigantisk lån. Jeg vet dog om en dame som har en unge i samme klasse som min. Flyttet med sin mann i nytt byggefelt, svært hus, stor mercedes suv, jobbet ikke. Som hun så fint sa at hun trengte ikke, mannen tjente svært bra. Fast forward 5 år. Samlivsbrudd, mannen er ikke barnets far (de ble sammen da ungen var et år), og han hadde særeie. Så da står hun, 38 år gammel og eier bokstavelig ikke nåla i veggen, uten jobb. Da kan man godt si at hun levde over evne. Anonymkode: cd45d...728 Det er forferdelig for henne. Håper mannen var glad i ungen... Anonymkode: 09523...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Har en nabo som "har alt". Vi bor ikke i noe superrikt område, men det er stort sett unge folk, 35-50, godt utdannede, høye boligpriser. Naboen har ikke jobber som tilsier enorme inntekter. Likevel har de siste årene kjøpt seg hytte på fjellet, ny bil (dyr, fineste i gaten på tidspunktet) og utenlandsferier. Ikke ting som gjør at man tenker "jeg kan ikke tro de har råd til det!", men mer sånn "det ser ut som de greier seg bra!" (man vet jo ikke hvor folk har penger fra - arv, lite lån etc.) Fikk så vite at han har underslått større summer fra firma og andre steder (jeg vet dette fordi jeg kjenner noen som har innsyn i "andre steder"). Jeg vet ikke hva som har gått til forbruk og hva som ev. kan være andre "problemer" (feks spilling). Konen er utvitende om dette. På ene siden håper jeg at han får en straff for det som har blitt gjort (det har blitt politisak), på den andre siden håper jeg konen og ungene lander på beina. Om det er enten-eller håper jeg det går bra med familien. Anonymkode: 645c5...2f1 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Både ja og nei. Jeg bor i et område med stort sett eneboliger, og folk med en del penger. Jeg ønsker å bo her, da det er bra oppvekstmiljø for barna. Men vi bor da i en sliten rekkehus leilighet som jeg da har råd til. Og jeg ofrer en del selv, for at barna skal få alt de trenger og litt til. Eneste gjelden jeg har en boliglån. Er veldig nøye på å ikke bruke mer enn jeg har. Anonymkode: 7b3e5...6a7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har ei venninne som aldri har lært å sette tæring etter næring og lever med syke gjeldsproblemer. Personlig økonomi burde vært lært på skolen. De som ikke lærer det sliter ofte som voksne. Anonymkode: 6e4e4...e88 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Ja, har noen i familien som lever langt over evne. De har fem barn, hus, hytte, campingvogner og ungene har dyre interesser. Ingen av de tjener spesielt godt, men kunne klart seg fint om de ikke absolutt skulle ha så mye ting. De sender regninger til feks oppussing på huset sitt til familiemedlemmer og forventer at disse skal betale dette. De har også sendt regninger til firmaet til faren min og forventet at firmaet skal betale på oppussingen av huset dems, fordi de ikke har råd. Anonymkode: f82cc...a69
Gjest Bobleplasten Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har ei venninne som aldri har lært å sette tæring etter næring og lever med syke gjeldsproblemer. Personlig økonomi burde vært lært på skolen. De som ikke lærer det sliter ofte som voksne. Anonymkode: 6e4e4...e88 Dette ser jeg folk sier igjen og igjen og det er FEIL. Man lærer altså om personlig økonomi på skolen. Både om prosenter, renter, rentes rente, hvordan man setter opp budsjett og alt mulig sånt. At man ikke husker det selv, er ikke det samme. Det er et langt større problem i samfunnet at det er et tabu å snakke om penger og personlig økonomi enn at folk lærer for lite om økonomi i skolen. Både på den ene siden med at man ikke skal forklare hvorfor man har en komfortabel økonomisk situasjon hvis det er tilfelle, og det er like tabubelagt å ikke ha råd til ting, så da begraver folk seg heller i gjeld enn å bryte illusjonen. Ironisk nok illustreres det godt i tråden her, med at folk har en haug med antagelser om folk rundt seg fordi de ikke tør å spørre dem om ting som for eksempel om de har arvet penger eller hvor mye de tjener. Endret 10. februar 2021 av Bobleplasten
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 Har en kompis, han har vært på inntektstoppen i vår kommune i flere år på rad nå. Null i formue, han eier (lånt til max) riktignok hus og hytte med høyere standard, men lever fullstendig fra hånd til munn utenom det. Hadde han mistet jobben sin, hadde han mistet alt! Han er prototypen på at jo mer du tjener, jo mer kan du bruke. Jævlig kul fyr å være sammen med, men selv hadde jeg blitt stresset av å tjene fem mill i året og ikke hatt en krone igjen på bok de siste dagene før neste lønning.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 Vi har et vennepar som nå bygger hus nr 3. De har også bygd stor hytte. Han jobber mye og hun er mye sykmeldt. De har 4 barn som alltid skal ha det beste i klær og være med på alt av fritidsaktiviteter. Bilene er også nye. Alt med lån, mye lån. Når de får problem eller ekstra utgifter blir hun deprimert og sykmeldt med en gang🙈 Trist å se at den fasaden betyr så mye for enkelte at de låner mer enn de kan håndtere. Anonymkode: f9e2d...135 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 Jeg kjenner ingen veldig godt, men jeg vet om et par. Som det har gått dårlig med. Det ene er et par hvor de har tjent godt hele livet, men levd langt over evne hele livet også. Og klart å holde hodet over vannet ganske lenge, men til slutt er alt belånt til langt over pipa, man er pensjonist og drar ikke inn pengene lengre og man har ikke noe mer å selge. De er konkurs. Ei annen jeg vet om var gift med en velstående mann og hadde en relativt fancy jobb selv, og villa og bil og barn i Bærum. Hun var nok raus med kredittkortet før også, men da hadde hun han til å redde henne. Så ble hun alenemor, men skulle fortsette med luksus-livsstilen på bare en inntekt og gikk masse i minus. Og så leste jeg i et bransjeblad at hun nå mistet jobben. Jeg har ikke sett henne siden korona så hvem vet hvordan det går.. Anonymkode: 6cf55...f3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå