Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sikkert er det egentlig? Jeg har begynt å spare i dette fondet. Men hvor gammelt er det? Og hvordan har fondet klart seg gjennom finanskriser? Om fondet var etablert da.. 

Anonymkode: 563a6...07d

Skrevet

Nordnet har 44 forskjellige globale indeksfond i sin liste. Tror du må spesifisere bittelitt hva du faktisk har kjøpt... 

Skrevet

Alle globale indeksfond vil være noenlunde like, så spesifikasjon trengs ikke. Det spørs hva du mener med "sikkert" og hvordan ulike risikoer påvirker deg. En form for risiko er skarpe svingninger. Et globalt indeksfond har f.eks. falt med ca 50% mange ganger. Finanskrisen og IT-boblen er eksempler siste 20 årene. En annen risiko er at langsiktig avkastning er lav. Et globalt indeksfond har f.eks. hatt negativ realavkastning over 20-års perioder før. Det er i hvert fall sikrere enn norske børsen, som før har gått 50 år med negativ realavkastning (fra 30-tallet en gang til 80-tallet en gang. Det er en grunn til at mange banker osv viser historisk avkastning til markedet med start på 80-tallet!). 

http://mebfaber.com/wp-content/uploads/2014/07/tumblr_inline_n9h5n4bb4f1sj0pql.png

hentet fra mebfaber.com 

Anonymkode: b4c28...7eb

Skrevet

Du må skrive navnet på det globale indeksfondet ditt.  

Ellers er det generelt sånn at indeksfond går inn for å følge indeksen til børsen, og historikken til børsindeksen i Norge ser slik ut:

image.thumb.png.2ea364acb73a0375a970f61fde69cea1.png

Indeksfond styres ikke av aksjemeglere/forvaltere som skal ha lønn, men av dataroboter som automatisk legger seg nærmest mulig indeks. Derfor er de billige for oss som forbrukere. 

Skrevet
Kalevala skrev (30 minutter siden):

Du må skrive navnet på det globale indeksfondet ditt.  

Ellers er det generelt sånn at indeksfond går inn for å følge indeksen til børsen, og historikken til børsindeksen i Norge ser slik ut:

image.thumb.png.2ea364acb73a0375a970f61fde69cea1.png

Indeksfond styres ikke av aksjemeglere/forvaltere som skal ha lønn, men av dataroboter som automatisk legger seg nærmest mulig indeks. Derfor er de billige for oss som forbrukere. 

DNB global indeks fond a, heter fondet. 

• Liker 2
  • 10 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 11.28):

DNB global indeks fond a, heter fondet. 

Er den bra? 

Anonymkode: 1c5cf...d70

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er den bra? 

Jeg har mesteparten av min penger i samme fond. 🙂 Det er bra etter min mening. Som andre sier er globale indeksfond tilnærmet like, så jeg kunne like gjerne hatt noe annet. 

Anonymkode: f77b1...05c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har mesteparten av min penger i samme fond. 🙂 Det er bra etter min mening. Som andre sier er globale indeksfond tilnærmet like, så jeg kunne like gjerne hatt noe annet. 

Anonymkode: f77b1...05c

Hva er forskjell på DnB global indeks og DnB Aktiv 50/80? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er forskjell på DnB global indeks og DnB Aktiv 50/80? 

Disse er veldig forskjellige. Natt og dag.

Dnb global indeks er et indeksfond. Det består kun av aksjer. Det vil svinge, men følge markedet.

Alle versjoner av DnB Aktiv er utrolig dårlige. Jeg ville hold meg langt unna. De består bare av en viss del aksjer og de tar et veldig høyt gebyr. Da er det bedre at du selv velger å plassere for eksempel 80% i globalt indeksfond og 20% på bankkonto. 

• Liker 1
Skrevet
Hanna! skrev (1 time siden):

Disse er veldig forskjellige. Natt og dag.

Dnb global indeks er et indeksfond. Det består kun av aksjer. Det vil svinge, men følge markedet.

Alle versjoner av DnB Aktiv er utrolig dårlige. Jeg ville hold meg langt unna. De består bare av en viss del aksjer og de tar et veldig høyt gebyr. Da er det bedre at du selv velger å plassere for eksempel 80% i globalt indeksfond og 20% på bankkonto. 

Takk skal du ha! 

Skrevet

Et godt gammelt råd er å ikke putte alle egg i samme kurv. Det gjelder vel også aksjemarkedet som indeksfondene er en del av. Har selv halvparten av sparepengene i dette. For unge er beste råd kanskje å investere i seg selv. Altså utdannelse og å skaffe erfaringer som gjør at de finner sine evner og ønsker for framtiden.

Anonymkode: 12c0f...701

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Et godt gammelt råd er å ikke putte alle egg i samme kurv. Det gjelder vel også aksjemarkedet som indeksfondene er en del av. Har selv halvparten av sparepengene i dette. For unge er beste råd kanskje å investere i seg selv. Altså utdannelse og å skaffe erfaringer som gjør at de finner sine evner og ønsker for framtiden.

Dette er et godt råd, likevel så vil jeg si at de fleste økonomieksperter er enige om er at du burde ta mindre risiko med sparepengene dine etterhvert som du blir eldre. F.eks 50% fond og 50% rentefond eller høyrentekonto, men når du er ung så er det anbefalt å heller ha mot 100% aksjefond eller 90% aksjefond og så redusere risikoen etterhvert til det du er komfortabel med. De beste høyrentekontoene har "god rente" på 1% og selv Coop tilbyr en rente på 0,85% hvis du har over 100.000 i sparepenger: https://coop.no/samvirkelag/coop-ost-sa/medeier/sparing/

Endret av Pachka Sigaret
feil rente coop
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke uenig i at unge bør investere i utdanning og erfaringer. 

Men problemet i dag er vel at mange unge legger alle eggene i kurven som heter boligmarkedet. Boligmarkedet er lokalt og dels nasjonalt. Det å investere i et globalt indeksfond er slik sett å spre risiko og gjøre seg mindre sårbar for endringer i norsk økonomi. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...