Gå til innhold

Blomst for mørkt bad..?


kit-kat

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har, ikke med vilje, langsomt drept en eføy inne på badet. Finner ingen planter som trives på badet... På stua og ellers går det helt greit. Det er veldig mørkt på badet (vi har på lyset kun når vi er der, og det er et gammelt bad med brunt gulv og brune vegger...hørtes grusomt ut... jeg bor på studentleilighet).

Noen som vet om planter som liker seg i mørket? Det er ingen vinduer inne på badet. Jeg ønsker veldig en plante som kan grønne opp og live opp det ellers så triste badet.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mange planter som klarer seg med så lite lys - egentlig ingen.

Men du kan prøve deg med en plante som heter begonia rex. Det er en bladplante (ikke blomster) hvor bladene kan ka ulike farger fra grønt med sølv, over mot grønt med rødt eller gult. Det er en plante som trives på mørke og fuktige steder - men noe lys må også den ha.

Vindusblad klarer seg også med forholdsvis lite lys, og er en grønn plante.

Begge disse er "egentlig" tropeplanter fra skyggene i jungelen.

Hvis disse heller ikke overlever, må du nok over på silkeblomster. Du finner dem både som eføy og andre klatreplanter, og de ser ikke for "kunstige" ut. Lettstelte er de også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en plante som heter peperomia (der finnes flere forskjellig i samme plante-familien).Denne har tykke,runde blad.Har hatt den stående på badet nå i 8 måneder,og den har klart seg godt.Den får ikke så allverden med lys.Vi har lyset på hele dagen, og slukker det når vi legger oss om kvelden.

Hvorfor ikke spørre i en blomster-butikk,da....???

Men uansett plante du velger, så MÅ den få litt lys.... :roll:

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Vet det er en plante som heter sjømannstrøst Den ble mye brukt på lugarer siden den trengte så lite lys.Kanskje du kunne prøve den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...