AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Er det urimelig av meg å tenke at de(foreldrene) skal tjene penger på gaven min? Når gaven blir solgt igjen under et år etter den ble gitt? Det har skjedd minst 3 ganger på 8 år.. Det er ikke typiske «vokst-fra» gaver.. Anonymkode: fdb03...23a 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Jeg ville tenkt at da har de kanskje nok ting og prøver å få ryddet ut innimellom. Kanskje du kan gå over til å gi barnet opplevelser i gave, i steden for ting? Eller ta det med i klesbutikk og la det velge ut et klesplagg det har lyst på? Eller opprette et fond til barnet? Kommer jo an på hva slags relasjon du har til barnet selvfølgelig, men mange muligheter som ikke er å gi leker i gaver. Jeg tror ikke jeg ville tenkt at de tjener penger, men heller som et tegn på at de har mer enn de trenger. Anonymkode: 81cf5...dfd 29
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Hva er det det gjelder da? Kanskje pengene spares til barnet? Anonymkode: dd0eb...53b 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Jeg synes at så lenge de kronene blir gitt til barnet, så er det ok. Noen ganger må man rydde og sortere, og noen ting kan selges unna, gitt bort, eventuelt bli kastet. Sånn er det jo bare, ellers vil det jo fylles opp. Jeg er enig med brukeren over her i at du heller kan kjøpe opplevelser til barnet, hvis du synes det er ugreit på noe vis at ting blir solgt unna. Anonymkode: 9ff26...9f6 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde vurdert gavene, muligens du gir "feil" gave! Anonymkode: 7af72...339 28
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Det kommer jo litt an på hva det er. Men vi pleier å selge eller gi bort ting barnet vårt ikke bruker/er "ferdig" med, hva skal man ellers gjøre med det? Det hoper seg jo opp om man skal beholde alt. Pengene fra salg av leker, spill o.l. er selvsagt barnet sine. Anonymkode: d7912...3e7 11
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ville tenkt at da har de kanskje nok ting og prøver å få ryddet ut innimellom. Kanskje du kan gå over til å gi barnet opplevelser i gave, i steden for ting? Eller ta det med i klesbutikk og la det velge ut et klesplagg det har lyst på? Eller opprette et fond til barnet? Kommer jo an på hva slags relasjon du har til barnet selvfølgelig, men mange muligheter som ikke er å gi leker i gaver. Jeg tror ikke jeg ville tenkt at de tjener penger, men heller som et tegn på at de har mer enn de trenger. Anonymkode: 81cf5...dfd Ja, det var en god idé. Vi har en nær relasjon, så gavene jeg gir er de som står øverst på ønskelista, bruker gjerne en del penger på gaven, da jeg synes det er veldig koselig å se han bli så glad for det han får. Men tenker at det ikke er særlig gjennomtenkte ønsker når han går lei etter noen måneder. Anonymkode: fdb03...23a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva er det det gjelder da? Kanskje pengene spares til barnet? Anonymkode: dd0eb...53b Denne gangen var det akeutstyr(ikke vokst fra). Tenkte det var greit å legge litt penger i det, da det kan brukes vinter etter vinter. Hvis pengen går til barnet er det helt greit, men det er jeg dessverre ikke så sikker på at de gjør. Anonymkode: fdb03...23a 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg hadde vurdert gavene, muligens du gir "feil" gave! Anonymkode: 7af72...339 Det var riktig når gaven ble gitt, øverst på ønskelista. Men muligens lite gjennomtenkt når han går lei etter noen måneder. Anonymkode: fdb03...23a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det var riktig når gaven ble gitt, øverst på ønskelista. Men muligens lite gjennomtenkt når han går lei etter noen måneder. Anonymkode: fdb03...23a Noen ganger bommer man på ønskene, og ting er ikke så gøy/praktisk som man har sett for seg. For å ta det med akeutstyr, så har vi gjort noen bomkjøp der. Det som ser kulest ut før man kjøper det er gjerne også det som er tyngst å dra med seg opp bakken (og tar mest plass i boden). Det blir gjerne til at de enkleste tingene, som rompeakebrett eller matte, foretrekkes når man skal holde på noen timer. Anonymkode: d7912...3e7 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Forresten, hvis foreldrenes intensjon i utgangspunktet hadde vært å selge tingene og ta pengene, så hadde det vært mye enklere og mer lønnsomt å bare ønske penger til barnet. Anonymkode: d7912...3e7 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forresten, hvis foreldrenes intensjon i utgangspunktet hadde vært å selge tingene og ta pengene, så hadde det vært mye enklere og mer lønnsomt å bare ønske penger til barnet. Anonymkode: d7912...3e7 Sant nok, men det ville vært veldig åpenbart. Anonymkode: 2d002...1e3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forresten, hvis foreldrenes intensjon i utgangspunktet hadde vært å selge tingene og ta pengene, så hadde det vært mye enklere og mer lønnsomt å bare ønske penger til barnet. Anonymkode: d7912...3e7 Men jeg snakker jo med barnet, ikke foreldrene, om ønskeliste, så hadde barnet ønsket penger, så hadde han fått det😊 Anonymkode: fdb03...23a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen ganger bommer man på ønskene, og ting er ikke så gøy/praktisk som man har sett for seg. For å ta det med akeutstyr, så har vi gjort noen bomkjøp der. Det som ser kulest ut før man kjøper det er gjerne også det som er tyngst å dra med seg opp bakken (og tar mest plass i boden). Det blir gjerne til at de enkleste tingene, som rompeakebrett eller matte, foretrekkes når man skal holde på noen timer. Anonymkode: d7912...3e7 Ja, det er sikkert en mer «riktig» grunn til at de selger, bare litt skuffet over at gave til noen tusener blir solgt før sesongen er over. Anonymkode: fdb03...23a 1
Gjest Bobleplasten Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Her har du to valg 1) Kommunisere bedre med foreldrene i forkant for å finne ut hva barna faktisk trenger og ønsker seg, slik at man minimerer sjansen for bomkjøp og at det bare forsvinner ut igjen. 2) Akseptere at når du gir fra deg en gave, så gir du også fra deg retten til å mikrostyre hvordan eieren bruker gaven, eventuelt gir den videre eller selger den. Kanskje er det litt utfordrende, men er det virkelig et stort problem?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Jeg skjønner det er skuffende at gaver så fort blir solgt. Hadde de blitt solgt etter en lang stund så sysn jeg det hadde vært helt innafor. Høres egentlig ut som barnet har veldig mange ting, siden ting kan selges så fort? kan du kanskje kjøpe littt billiger gave neste gang? Vi arver enorme mendger av klær og ting fra famillie, noen ganger arver vi gaver hvor kortet følger med. Fine dyre gaver med bursdagkort i boksen. Det syns jeg er litt trist at noen har brukt tid og penger på å gi en gave så blir det gitt bort så fort. Jeg kommer ikke til å la mitt barn bare gi gaver videre så fort. Det virker litt utakkenemlig. Jeg er absolutt for gjennbruk, men om vi hadde kjøpt/gitt bort mindre ting så hadde det ikke vært så mye å kaste/gi bort/selge. Finn er jo full av ubrukte barnklær Anonymkode: 9f337...8f7 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Hva slags akeutstyr er det snakk om her? Det er ikke alt som er like bra å ake med. For eksempel vil en akematte med skumgummi inni være å foretrekke fremfor et akebrett av surfebrettypen da akematten er mer holdbar og mer behagelig å ake med. Dette er min personlige mening. Kan hende disse foreldrene har sine tanker og meninger om hvilen type produkt de foretrekker til barnet sitt. Anonymkode: 56331...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Bobleplasten skrev (8 minutter siden): Her har du to valg 1) Kommunisere bedre med foreldrene i forkant for å finne ut hva barna faktisk trenger og ønsker seg, slik at man minimerer sjansen for bomkjøp og at det bare forsvinner ut igjen. 2) Akseptere at når du gir fra deg en gave, så gir du også fra deg retten til å mikrostyre hvordan eieren bruker gaven, eventuelt gir den videre eller selger den. Kanskje er det litt utfordrende, men er det virkelig et stort problem? 1)Jeg gir ikke gave fordi foreldrene mener barnet trenger det, jeg gir gaver for å glede barnet. Barnet blir ikke glad for å få nye Hestra-votter(bare et eksempel) som foreldrene mener det trenger. Jeg aksepterer det, men det er jo lov å spørre, sant? Nei, på ingen måte et stort problem, men nå er vel ikke Kvinneguiden til for store problemer? Anonymkode: fdb03...23a 12
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Spørsmålet her er jo om ungen selv har ønsket at gaven skal selges. Det kan sikkert virke som en sær småparanoid tanke, men noen foreldre kunne fint ha solgt barnets gaver mot barnets vilje, for så å stappe pengene i egen lomme. Mistenker du at ikke alt er som det skal være, anbefaler jeg å gi en opplevelse. Anonymkode: 2d002...1e3 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva slags akeutstyr er det snakk om her? Det er ikke alt som er like bra å ake med. For eksempel vil en akematte med skumgummi inni være å foretrekke fremfor et akebrett av surfebrettypen da akematten er mer holdbar og mer behagelig å ake med. Dette er min personlige mening. Kan hende disse foreldrene har sine tanker og meninger om hvilen type produkt de foretrekker til barnet sitt. Anonymkode: 56331...ca7 En snowbob-kjelke. Anonymkode: fdb03...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå